کد خبر: 3312698
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۶
غریب‌پور عنوان کرد:

تلاش برای رهیافت‌های مؤثر درباره طراحی جلد و تصویرگری در نمایشگاه قرآن

گروه هنر: توقف ۱۰ ساله بخش هنری موجب شد تا در حوزه نشر، چه در بخش طراحی جلد و چه در عرصه تصویرگری قرآنی، آثار یک دهه اخیر را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم تا کمبودها و چالش‌های موجود در هر دو رشته را تا اندازه‌ای مرتفع کنیم.

کیانوش غریب‌پور، دبیر مسابقه طراحی جلد کتاب و تصویرسازی کتاب قرآنی بخش هنری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در زمینه داوری و ارزیابی آثار ارسالی به هر دو مسابقه، مجموعه‌ای از ملاک‌های رسمی و حرفه‌ای وجود دارد همچون همه رویدادهای فرهنگی و هنری در جای جای دنیا که باید قوانین و قواعد حرفه‌ای برای هر یک از آنها تبیین شده و از سوی برگزارکنندگان لازم‌الاجرا نیز باشد.
وی ادامه داد: به لحاظ محتوایی از آنجا که عملاً چیزی نزدیک به 10 سال شاهد توقف بخش هنری نمایشگاه قرآن کریم بودیم، لذا در فراخوان به این مهم توجه شده است که در حوزه نشر چه در زمینه طراحی جلد کتاب و چه تصویرسازی قرآنی که بیشتر به حوزه ادبیات کودک و نوجوان و تصویرگری قصص قرآن و داستان انبیاء برای این گروه سنی مربوط می‌شود، آثار منتشر شده یک دهه اخیر مورد ارزیابی قرار گیرد.
غریب‌پور تصریح کرد: لازم به ذکر است که در حوزه تصویرسازی کتاب قرآنی به داستان و کتاب‌های مذهبی و احیاناً چهره‌نگاری معصوم(ع) که چالش‌برانگیز نیز هست ورود نمی‌کنیم؛ چرا که برای هر یک از آنها به شکل مجزا در طول سال ویژه‌برنامه‌هایی برگزار می‌شود و تنها تمرکز ما بر روی قصص قرآنی و داستان انبیاست و به چند دلیل این حوزه  را مرور می‌کنیم، یکی اینکه تصویرگری در تقویم کاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما ثبت و ضبط شود و دیگر آنکه با دامن زدن به این حوزه  شاهد احیای مجدد این هنر و بالا رفتن سطح کیفی آثار تصویرگری قرآنی باشیم.

گرافیک قرآنی مغفول واقع شده است
این هنرمند تصویرگر افزود: در حوزه طراحی جلد کتاب قرآنی باید گفت که طی سال‌های اخیر رشد تکنیکی و فردی  داشتیم به ویژه در مورد گرافیک قرآنی و مشخصاً در تهران و مشهد ناشران به شکلی خلاقانه به این موضوع اهمیت داده‌اند، اما با این وجود باید اذعان کرد که این رشته در کشور مغفول مانده است و ثمره دسترنج بسیاری از طراحان و گرافیست‌های خوش‌ذوق در این عرصه بی‌نتیجه باقی مانده است که این مسابقه می‌تواند در بازنمایی و احیای این هنر نیز کمک شایانی داشته باشد.

غریب‌پور تأکید کرد: قطعاً در زمینه طراحی جلد قرآنی هنرمندان متقدمی وجود داشتند که آثار نو و بدیع از خود به یادگار گذاشته‌اند که شاید به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرند، اما باید گفت که هنوز اقدام جدی در زمینه طراحی جلد کتاب قرآنی را در کشور شاهد نبوده‌ایم و از رهگذر این مسابقه دوستان مسئول در نظر دارند ظرفیت موجود در این بخش را مورد ارزیابی قرار دهند تا با در اختیار داشتن داده‌های آماری و هنری در این زمینه بتوان تصمیماتی سازنده در این زمینه گرفت و لذا جهت‌گیری از پیش تعیین شده‌ای در مواجهه با آثار ارسالی این بخش از همان ابتدا نداشته و نخواهیم داشت.
وی افزود: باز هم تأکید می‌کنم که مسابقه تصویرسازی کتاب قرآنی بخش هنری نمایشگاه تنها به قصص خود قرآن و داستان انبیاء ذکر شده در آن اختصاص دارد و در پی چهره‌نگاری از معصوم(ع) نیستیم، اما با فرض یک دیدگاه کلی در زمینه تصویرگری دینی و چهره‌نگاری معصوم(ع) باید بگویم که عدم برقراری دیالوگ میان جنبه‌های مختلف فرهنگی و هنری و جزیره‌ای عمل کردن هر کدام از آنها سبب بلاتکلیفی بسیاری از حوزه‌ها همچون چهره‌نگاری معصوم(ع) و تصویرگری دینی شده است.
عضو انجمن فرهنگی تصویرگران در پایان گفت: در این عرصه با دو جامعه متفاوت هنری و جامعه مرجعیت و روحانیت که هر کدام دیدگاه‌های خاص خود را دارا هستند مواجه هستیم و تا میان آنها دیالوگی برقرار نشود و درصدد رفع اختلافات دیدگاهی یکدیگر نباشند و ارشاد در این زمینه پیشقدم نشود اتفاقی نخواهد افتاد.

captcha