نگرانی پیشکسوت قرآنی از تهدید شدن اصالت تلاوت قرآن
کد خبر: 3313656
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

نگرانی پیشکسوت قرآنی از تهدید شدن اصالت تلاوت قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از اساتید علم قرائت قرآن درباره آنچه که خودنمایی برخی قاریان گفته می‌شود، گفت: زیاد شدن چنین قاریانی اصالت تلاوت را مورد تهدید قرار خواهد داد.

سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد بیانات یکی از مراجع عظام تقلید در زمینه خودنمایی برخی قاریان در جلسات تلاوت قرآن،‌ گفت:‌ مسئله اینجاست که هر حرکتی یک اصالتی دارد،‌ در ابتدا باید دید که اصل این حرکت دارای اصالت است یا خیر؟ در این مورد که تلاوت قرآن کریم باید با صوت زیبا تلاوت شود فکر نمی‌‌کنم کسی شک داشته باشد،‌ آنچه که دستور از طرف بزرگان دین آمده است این است که این موضوع اصالت و موضوعیت دارد.

اصالت تلاوت قرآن بسیار بیشتر از قبل، احساس می‌شود
وی افزود: امروزه لزوم اصالت این موضوع بسیار بیشتر از سایر اوقات احساس می‌شود؛ چرا که در حال حاضر یک هجمه فرهنگی که همه رقمه است در حال از بین بردن اعتقادات و اخلاق دینی نسل جوان است، اگر مورد شایسته‌ای را جایگزین آن کنیم و در برابر این هجمه‌ها قرار دهیم می‌توانیم مقاومت کنیم به خصوص در بحث موسیقی‌های مخربی که در حال رواج دادن هستند باید برنامه و محتوای مناسبی را ارائه دهیم.

هنر تلاوت سدی در برابر تهاجم فرهنگی
این پیشکسوت قرآنی کشورمان تصریح کرد: اعتقاد راسخ دارم که هنر تلاوت، اگر مورد توجه مردم به خصوص نسل جوان که هدف اصلی دشمنان هستند، قرار بگیرد، ‌می‌توانیم تضمین بسیار محکمی در برابر نقش بر آب شدن نقشه‌های پرهزینه و گسترده دشمن داشته باشیم. پس در اصالت و لزوم هنر تلاوت قرآن کریم که انس با قرآن و اشاعه هنر تلاوت را به دنبال دارد هیچ شکی نیست و چه بسا می‌تواند سدی در برابر تهاجمات فرهنگی نیز باشد.
این استاد علم قرائت در ادامه به سخنان آیت‌الله العظمی سبحانی در مورد خودنمایی برخی قاریان قرآن در جلسات تلاوت اشاره و اظهار کرد: هر حرکتی طبیعتاً آسیب‌های خود را به موازات مزایایی که دارد به همراه دارد و این طبیعی است،‌ به هر حال شیطان بیکار نخواهد نشست و در هر حرکت مفیدی، شیطان نیز فعال خواهد شد، ‌یکی از آسیب‌هایی که چنین موردی می‌تواند به همراه داشته باشد مشغولیت و انس نسل جوان با قرآن از این طریق است.

بزرگان جامعه قرآنی به این قضیه ورود کنند
وی افزود: این موضوع، البته به طور طبیعی در هر کاری دیده می‌شود و بر بزرگان و پیشکسوتان واجب است که در این زمینه به موقع تذکر دهند،‌ لازم است که بزرگان تلاوت کشورمان در برابر اینکه بخواهد چنین انحرافی ولو با زاویه بسیار کم شکل بگیرد، جبهه‌گیری کنند و به موقع تذکر دهند تا از آن جلوگیری شود.
موسوی‌بلده در ادامه در پاسخ به این سؤال که شما اعتقاد به شکل‌گیری چنین فرآیندی در بین جامعه قاریان دارید یا خیر؟ گفت: من اعتقاد دارم چنین اتفاقی در حال شکل‌گیری است، اما آنقدر شایع و گسترده نشده است که بگوئیم کلاً جریان تلاوت کشور را به انحراف کشانده است،‌ اما طبیعتاً علائم و آثاری از چنین آسیبی به چشم می‌خورد.
این پیشکسوت قرآنی کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این موضوع که برای جلوگیری از چنین روندی چه اقداماتی لازم است، ‌افزود: همانطور که گفته شد دلسوزهای جامعه قرآنی و ‌پیشکسوتانی که حق امضا داشته و حرف‌شان مورد توجه قرار می‌گیرد، باید باب نصیحت را باز کنند. با توجه به اینکه موردی که در مورد آن بحث است بسیار اندک است اما نباید حتی این مورد اندک نیز وجود داشته باشد. همین مورد اندک می‌تواند در آینده گسترده شود.

قاریان منحرف را منزوی کنیم
وی خاطرنشان کرد: باید نسل جوانی که احتمال می‌رود به این خط رو بیاورند، آگاه کرده و تلاوت های خوب، متین و اصیل به این افراد عرضه شود و در ادامه نیز به سوی تلاوت‌های وزین و اصولی تشویق شوند،‌ اگر اینگونه رفتار شود آن وقت معدود افرادی که بخواهند به این شکل تلاوت کنند منزوی خواهند شد. از سوی دیگر اگر تلاوت چنین قاریانی مورد تشویق قرار نگیرد و کم کم رفتارشان برای خودشان به ضد ارزش تبدیل شود، آن وقت است که آنها نیز از این مسیر برخواهند گشت.
موسوی‌بلده اذعان کرد: در کنار این باید آگاهی‌بخشی در جامعه قرآنی را بالا ببریم، البته مقداری این کار صورت گرفته است و بعضاً رسانه‌ای نیز شده است. من در پاسخ به نگرانی حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی باید بگویم که خود جامعه قرآنی متوجه این مسئله هست و عکس‌العمل هم نشان داده است،‌ طبیعتاً هم باید بیشتر از این عکس‌العمل نشان دهد. نمی‌توان این تلقی را داشت که تمامی جامعه قرآنی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده‌اند.

اعتراضات به این موضوع علنی شود
این استاد علم قرائت قرآن بیان کرد: باید این موضوع را نیز مد توجه قرار داد که مسئولان بالادستی که نفوذ در جامعه قرآنی دارند و قلم نافذی دارند و به اصطلاح اختیارات قانونی داشته و امضای تأثیرگذاری داشته و مسئول رسمی این حرکت هم هستند،‌ اینها باید از موضع خود که اگر بتوانیم آن را حکومتی نام گذاری کنیم، دخالت کرده و نباید بی‌تفاوت باشند. اگر اعتراضی به این نحوه تلاوت‌ها از طرف دلسوزان جامعه و بزرگان جامعه قرائت واقع شد که واقع شده است، نباید توسط مسئولان پوشانده شده و آن را بی‌تأثیر کنند، اگر نامه‌ای نوشته شده، اگر اعتراضی از طرف بزرگان تلاوت نسبت به این موضوع صورت گرفته است باید عملیاتی شده و نسبت به آن عکس‌العمل نشان داد، نه اینکه آن را پنهان کرد.

آسیب‌های یک انحراف
موسوی‌بلده همچنین در زمینه اینکه چنین فرآیندی چه آسیب‌هایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد؟ گفت: وقتی حرکتی از حد تعادل خود خارج شده و تبدیل به افراط شود، اولین آسیب آن، این است که اصل همان حرکت را زیر سؤال خواهند برد،‌ این کم آسیبی نیست، ‌یعنی اگر بیایید این نحوه آسیب‌ها را در جامعه معرفی کنید بعضی از افراد که مواضعی تند از قبل نسبت به قرائت قرآن داشته‌اند، بهانه را دریافت کرده و با اصل موضوع مقابله خواهند کرد، ‌وقتی در هر چیزی انحراف به وجود بیاید مخالفان به مخالفت با اصل موضوع بر خواهند خواست.
وی در ادامه به سابقه فعالیت خود در مؤسسه دارالتحفیظ که به نوعی منتسب به آیت‌الله العظمی سبحانی است اشاره کرد و افزود: بنا به سابقه‌ای که امثال بنده و استاد عباس سلیمی در مؤسسه دارالتحفیظ داشته‌ایم، این اطلاع را دارم که ایشان جزء اولین و برترین مشوقان حرکت قرآنی و نهضت تلاوت بوده و هستند و خوب نیست کاری کنیم که امثال ایشان که خود جزء مشوقین هستند ابراز نگرانی کنند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان اذعان کرد: باید مطلع از جایگاه بحث تلاوت قرآن باشیم و از درون خودمان اصلاح کنیم و تذکر بدهیم، ‌اگر دیدیم که اصلاح واقع نشد، ‌رسانه‌ها نیز باید به کمک بیایند،‌ زمانی که تلاوتی صورت می‌گیرد با ویژگی‌هایی که گفته شد رسانه نباید با پخش آن تریبونی برای آن شود و نباید آن را پخش کند. چنین افرادی نباید مورد تشویق قرار بگیرند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ - ۱۲:۵۵
0
0
تلاوت قرآن تنها برای استماع و التذاذ نیست، متاسفانه جامعه قرآنیان خلاصه شده در «حافظ و قاری».
اینها نه مفسر رو جزء جامعه قرآنی میدانند و نه پژوهشگران این عرصه رو. تنها آدمهای محفلی رو جامعه قرآنی به حساب میارند.
.
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ - ۱۴:۰۰
0
0
«فَاقْرَءُوا مَا تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» ... تلاوت قرآن خوبه ولی هدف خواندن قرآن چیه؟!
تدبر در مفاهیم قرآن و عمل به قرآن کجاست؟!
captcha