به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نخستین همایش نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآنی کشور صبح امروز، 26 خردادماه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
در بخشی از این مراسم که از ساعت 8:30 صبح آغاز شد، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در سخنانی بیان کرد: مقولههای مختلف چه در زمینه علمی و چه در زمینه مهارتی نقاط تلاقی فراوانی با هم پیدا کردهاند، رسانهها با توجه به ماهیت خاصی که دارند در معرض نقاط تلاقی خاصی قرار دارند که یکی از این حوزهها قرآنی است.
وی افزود: حوزه قرآن با تمام وسعتی که دارد نقاط تلاقی بسیار نورانی با مباحث رسانهای میتواند داشته باشد، جا دارد پژوهشگران مربوطه در این باره هم فکر کنند.
مدیر رادیو قرآن تصریح کرد: نقاط تاریکی که برای مخاطبان و ناقدان فعالیتهای قرآنی و رسانهای که وجود دارد ابتدا باید ترسیم شود و بعد با مباحثه و گفتوگو و پژوهش از کارشناسان هر دو حوزه و حتی کارشناسان خارج از این حوزه به شفافسازی فضا بپردازند.
محمدزاده در ادامه با طرح این سؤال که جایگاه رسانههای قرآنی در حوزههای تبلیغی ـ ترویجی، آموزش عمومی و پژوهش چگونه است، اظهار کرد: باید دید که رسانه از نظر ماهیت با کدام یکی از حوزههای مطرح شده نقطه تلاقی دارد. اگر پاسخ به این سؤال این است که با هر سه حوزه نقطه تلاقی دارد باید سهم هر یک مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از اشتباهاتی که صورت گرفته است این بوده که نقش رسانه تنها تبلیغی ـ ترویجی در نظر گرفته شده است، گفت: رسانهها اکنون چندوجهی دیده میشود و داشتن دید تکوجهی به آنها چندان درست نیست.
مدیر رادیو قرآن در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: در این فضا ما احتیاج به مباحث نظری و روشنی داریم تا پژوهشگران تعریف صحیح رسانه از ابعاد مختلف را ترسیم کنند.
محمدزاده یکی دیگر از نقاط تلاقی رسانههای قرآنی در این حوزه را خبرنگاران قرآنی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تعریفی که از خبرنگار قرآنی وجود دارد مبنی بر دیدگاه غربی و تعریف غربی از خبرنگار است، به اعتقاد من در حال حاضر باید بر اساس تعالیم اسلامی تعریف جدیدی از خبرنگاران در حوزه قرآن کریم داشته باشیم. متأسفانه نظریان متقنی در این زمینه نداریم.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه یکی از ویژگیهای خبرنگاری در فضای غربی آن به نقد کشاندن نهادها است، گفت: در اینجا یک سؤال اساسی مطرح است و آن هم اینکه آیا در شرایط فعلی جامعه ما به آن حد و ظرفیتی رسیده است که اگر رسانه نقدی به یک نهاد قرآنی وارد کند، رسانه بتواند آن را با صراحت بیان کند.