ماه رمضان؛ فرصتی برای تقویت اقتصاد اخلاق‌مدار و مبتنی بر شریعت
کد خبر: 3316317
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴

ماه رمضان؛ فرصتی برای تقویت اقتصاد اخلاق‌مدار و مبتنی بر شریعت

گروه بین‌الملل: برای دستیابی به یک جامعه اسلامی که حقیقتا مبتنی بر عدالت باشد، احکام شریعت باید به معنای واقعی کلمه اجرا شود و ماه رمضان فرصتی برای تقویت اقتصاد اخلاق‌مدار و مبتنی بر شریعت است.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن  (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «gnews»، «عبدالله محمد الاوار»، رئیس مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دبی (DIEDC) در مقاله‌ای که در این سایت منتشر کرده، به بررسی و تحلیل موضوع «رمضان و اقتصاد اسلامی» پرداخته است.
در این مقاله آمده است: «اقتصاد اسلامی به منظور تحقق عدالت، انصاف، اعتماد، صداقت، درستی و برپایی یک جامعه متعادل طراحی شده است. این اقتصاد بر پایه اصول اخلاقی و تعهدات اجتماعی و منطبق بر چارچوب اخلاقی شریعت بنا شده است.
مفاهیمی همچون «حلال»  و «حرام» که منبع حقوقی و شرعی اقتصاد اسلامی را تشکیل می‌دهد برای افراد جامعه  معیاری وضع می‌کند که به واسطه آن رفتار خود را تنظیم کنند.
اقتصاد اسلامی باید تعالیم شریعت را که در هر مقطع زمانی معتبر است پاس بدارد و یکی از اهداف اولیه اقتصاد اسلامی ارتقای منافع جمعی بر اساس قوانین شریعت و جلوگیری از ایجاد آسیب و زیان به جامعه است.
در طول ماه مبارک رمضان توجه مسلمانان معطوف به ارزیابی مجدد زندگی‌شان می‌شود: صلح و آشتی با دیگران، تقویت روابط با بستگان و دوستان و پرهیز از عادات بد و به ویژه تزکیه فکر، احساس، جسم و روح. رمضان همچنین موجب احساس قربت و نزدیکی به آفریدگار هستی می‌شود.
خانم «کارن آرمسترانگ»، نویسنده و پژوهشگر انگلیسی‌، در کتاب خود با عنوان «نگاهی به اسلام» بر این باور است که ایجاد یک جامعه عدالت‌محور وظیفه اصلی هر مسلمان است.
وی می‌نویسد: تجربه ساخت چنین جامعه‌ای و زندگی در آن سبب نزدیکی مسلمانان به خدا می‌شود، زیرا در صورت حصول این شرایط آن‌ها در جامعه‌ای به سر خواهند برد که منطبق بر خواست و رضای خداوند است.
توسعه اقتصاد اسلامی صرفا منوط به گسترش مال و تجارت نیست، بلکه رفاه و برابری اجتماعی نیز بسیار مهم است. تهیه، تأمین، توزیع و استفاده از قوت حلال نیز در این اقتصاد از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.  تلاش برای کمک و رسیدگی به امور نیازمندان موجب تعالی روح انسان می‌شود و این مهم در گروی خواست و تمایل قلبی به خیرخواهی و نیکوکاری است که در ماه رمضان تقویت می‌شود.
روح جاری در «جامعه مبتنی بر عدالت» در اقتصاد اسلامی به نحوی است که منافع جمع را بر منافع فرد ارجح می‌شمرد و راهکار شایسته‌ای را در اختیار کسانی که به دنبال ارائه و یا دریافت محصولات و خدمات منطبق بر اصول اخلاقی و تعهدات اجتماعی هستند، قرار می‌دهد.
ماه مبارک رمضان، فرصتی در اختیار کسانی که در عرصه اقتصاد اسلامی فعالیت دارند قرارمی‌دهد تا این پرسش را از خود بپرسند که آیا راه بهتری هم وجود دارد؟ و سپس در اندیشه پاسخ به آن و یافتن راه‌حل‌هایی برای مقابله با چالش‌های اقتصاد جهانی  برآیند تا از این طریق بتوانند به مسائلی فراتر از نیازهای پایه رسیدگی کرده و اقتصاد اخلاق‌مدار و مبتنی بر شریعت و وجدان را محقق سازند.

captcha