یدالله وفاداری، کارشناس و پژوهشگر تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: متأسفانه مخاطبان در شرایط کنونی از تئاتر فاخر به ویژه تئاتر دینی و ارزشی دور ماندهاند لذا ایجاد ساز و کاری که بتواند به شکل علمی این حوزه را مورد آسیبشناسی قرار دهد و راهکارهای عملی را برای رفع این نقض ارائه کند ضروری است که خوشبختانه آغاز فعالیت کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان تئاتر با مسئولیت حامد هوشیاری که در حوزه هنری صورت گرفته، بسیار هوشمندانه مورد تدبیر مسئولان قرار گرفته است.
عضو شورای مرکزی ارزشیابی و نظارت بر تئاتر کشور ادامه داد: اما مسئلهای که پیش میآید اینکه این کارگروه باید چه برنامههایی را در ترغیب مخاطبان تئاتر برای تماشای آثار که در ایجاد انگیزه میان اهالی و گروههای تئاتری برای تولید کمی و کیفی بیشتر مؤثر است در دستور کار خود قرار دهد؟ به نظر من در نخستینگام باید شیوههای نوین تبلیغات تولیدات آثار نمایشی که حوزه هنری متولی آن است مورد مداقه قرار گرفته، تبلیغات محیطی، تبلیغات رسانهای و سایر گونههای تبلیغاتی که در اطلاعرسانی اجرای آثار نمایشی به مخاطبان بسیار مؤثر است اقدام شود که البته با اطلاعرسانیهای مستمر خبری این امر تحقق مییابد.
وفاداری تصریح کرد: البته تبلیغات محیطی آثار نمایشی نباید به عرضه پوستر و نصب بنرهای تبلیغاتی منحصر شود، بلکه کارگروه میتواند در بازه زمانی بلندمدت متولی این امر باشد که نمونه کوچکی از آثار نمایشی را خارج از سالنهای نمایشی و یا مکانهایی که برای اجرا در نظر گرفته شده است به جامعه برده و در مکانهای پرتردد شهری به عنوان تبلیغات اجرا کند و بدین وسیله علاقهمندان را برای تماشای کل اثر به سالنهای نمایشی دعوت کند.
نیازمند ساز و کارهای تشویقی و حمایتی هستیم
این کارشناس و مدرس تئاتر در ادامه گفت: اجراهای فراگیر آثار نمایشی و محدود نشدن آنها در قالب چند اجرا آن هم در سالنهای مرکزی حوزه هنری از جمله راهکارهای دیگری برای جذب حداکثری مخاطب است، اینکه اثر نمایشی پس از اجرا در تهران، امکان عزیمت به شهرستانها را نیز پیدا کند و در آنجا نیز با تبلیغات خوب برای علاقهمندان روی صحنه رود، این ظرفیتسنجی از جمله کارهایی است که میتواند در دستور کار کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان تئاتر با برنامهریزی سالانه قرار گیرد.
داور ادوار گوناگون جشنواره تئاتر «سوره ماه» افزود: تماشای تئاتر دینی و ارزشی و فرهنگسازی در مورد این موضوع که باید تئاتر در فضای فرهنگی زندگی هر فرد ایرانی نقش بازی کند نیاز به ساز و کارهای تشویقی و حمایتی دارد، به طور مثال میتوان با عضوگیری اعضای خانواده در قالب ایجاد باشگاه مخاطبان تئاتر، تخفیفات ویژهای را از نظر هزینه تماشای تئاتر و خرید بلیط اجرا برای اعضا در نظر گرفت؛ چنین اقدامی به شکل ناخودآگاه و در فاصله زمانی بسیار کمی موجب خواهد شد تا مخاطبان تئاتر به شکل جهشی افزایش کمی پیدا کنند.
وفاداری تأکید کرد: یکی دیگر از کارهایی که میتواند برای افزایش استقبال مخاطبان از تئاتر به ویژه تئاتر دینی و ارزشی مفید باشد بازشناسی مکانهای غیرمتعارف برای اجرای آثار نمایشی است، این امر نیاز به کار کارشناسی دارد که باید کارگروه در این زمینه پیشقدم شود، مکانهایی همچون پارک و بوستانها، ایستگاههای راه آهن و مترو، مدارس و مساجد و سایر مراکز آموزشی را مورد رصد قرار دهد و اینکه آیا این مکانها برای اجرای نمایش مناسب هستند و آنگاه اقدام به فراهم آوردن شرایط برای اجرای تئاتر در آنها کند که نتیجه آن افزایش کمی مخاطبان تئاتر خواهد بود.
وی در پایان گفت: به هر حال ایجاد کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان تئاتر که در حوزه هنری صورت گرفته است با توجه به هجمه فرهنگی غرب امری محرز و ضروری است و باید این کارگروه با ثبت ماندگاری خود در این امر مهم تلاش کند تا با کار پیگیر و پویا، ذهن مخاطبان فرهنگ و هنر را به سمت تولیداتی با هویت ایرانی و اسلامی معطوف کند. مسئولان نیز باید تمام توان و تلاش خود را به کار بندند تا هم از تولیدات نمایشی نسل جوان تئاتر حمایت ویژه به عمل آورده و هم کار کارشناسی کارگروه جوان ترویج و گسترش مخاطبان تئاتر را مورد تأیید قرار دهند.