مقابله با افراط‌گرایی با تقویت آگاهی دینی/ مشکلات مالی؛ عامل پیوستن به داعش در قرقیزستان
کد خبر: 3321013
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
نماینده پارلمان قرقیزستان خواستار شد؛

مقابله با افراط‌گرایی با تقویت آگاهی دینی/ مشکلات مالی؛ عامل پیوستن به داعش در قرقیزستان

شعب خارجی: یکی از روش‌های کارآمد برای مبارزه با رشد افراط‌گرایی افزایش سطح آگاهی و دانش اسلامی است. بسیاری از کسانی که در این راه قدم می‌گذارند، درک کاملی از اسلام و ارزش‌های آن ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آسیای مرکزی، هر روز اخبار زیادی از موارد جذب فریبکارانه اتباع قرقیزستان جهت شرکت در عملیات‌های تروریستی در سوریه منتشر می‌شود، موضوعی که مورد توجه جدی مقامات عالی‌رتبه این کشور نیز قرار دارد، تاجایی که گروهی از نمایندگان مجلس قرقیزستان پیشنهاد دادند در صورت مشارکت شهروندان قرقیزی در عملیات‌ها و درگیری‌های مسلحانه و یا اقدامات نظامی در سرزمین یک دولت خارجی برای این افراد، مجازات کیفری تعیین شود.
خانم ایرینا کاراموشکینا، نماینده روس‌تبار پارلمان قرقیزستان در مورد این وضعیت ابراز نگرانی کرده و گفته است که این لایحه از نیازهای اصلی امروز قرقیزستان است.
وی در گذشته ضمن شرکت در همایش زنان نماینده مجالس جهان، به مشکلات مربوط به جذب اتباع قرقیزی در گروه‌های افراط‌گرا اشاره و مقاله‌ای هم با موضوع «نقش زنان در مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز» با تأکید بر رویکرد ملی برای مبارزه با این پدیده در این همایش ارائه کرده بود.
وی گفت: امروز، این موضوع نیاز به توجه خاص و راه حل‌های راهبردی دارد. معتقدم که این مسئله باید به سرعت حل شود نمایندگان وزارت کشور و کمیته امنیت ملی قرقیزستان چندین‌بار اظهار داشته‌اند که باید مقرراتی سخت و پیشگیرانه به قوانین اضافه شود؛ اما لازم است در این لایحه همچنین اضافه شود که شهروندان در صورت شرکت در عملیات‌های تروریستی که در آن جمعیت غیر‌نظامی کشته می‌شوند، مجازات خواهند شد.
در قرقیزستان بیش از 10 تشکل دینی در فهرست گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی ممنوعه و 1700 نفر پیرو تشکل‌های افراط‌گرا و تروریست و 58 تن به عنوان پیشوایان این گروه‌ها در فهرست ویژه وزارت کشور قرقیزستان ثبت شده است.
همچنین 1791 نفر عضو گروه افراط‌گرای دینی حزب «التحریر»، 76 تن عضو گروه وهابی، 56 تن عضو گروه «اکرمیه»، 14 تن عضو گروه «بیعت»، 45 تن عضو جنبش سلفی‌گری و 46 تن عضو جریان صوفی‌گری هستند .
آمارها نشان می‌دهد که فقط 2/8 درصد از پیروان گروه‌های افراط‌گرا دارای تحصیلات عالی، 3/12 درصد دارای تحصیلات متوسطه حرفه‌ای و عمده اعضای این گروه‌ها (7/83 درصد) دارای تحصیلات متوسطه هستند و 70 درصد کل اعضاء گروه‌های افراطی  در قرقیزستان فاقد شغل هستند.
خانم کاراموشکینا افزود: نیروهای افراط‌گرا به فعالیت خود در کشور شدت و تحرک بیشتری بخشیده و فعالیت آنان رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. اقدامات هدفمند و سازمان‌یافته آنها امنیت ملی کشورمان را در معرض خطر قرار داده است، اخیرًا تعداد اتباع قرقیزستان که به سوریه اعزام می‌شوند به شدت افزایش یافته است. این افراد می‌خواهند به مخالفین سوریه که با نیروهای دولتی آن کشور می‌جنگند، کمک کنند.

مشکلات مالی؛ عامل پیوستن اتباع قرقیزستان به داعش

به گزارش نیروی انتظامی قرقیزستان در حال حاضر 352 نفر از اتباع این کشور در سوریه هستند و تنها 5 نفر از آنها به قرقیزستان برگشته‌اند، متأسفانه مردم با فریب‌خوردن و یا در اثر تهدید تصمیم می‌گیرند که به سوریه بروند. نه تنها نیروهای انتظامی؛ بلکه مردم عادی نگران اعزام‌های مکرر شهروندان قرقیزی به سوریه شده‌اند. بخش عمده نیروهای اجیرشده به علت مشکلات مالی به سوریه می‌روند، این افراد ماهیانه حدود 3000 دلار حقوق دریافت می‌کنند.
کمیته امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرده است که این مبلغ اگرچه وعده داده شده است؛ لیکن مشخص نیست که حقیقتاً پرداخت می‌شود.
در عملیات‌های تروریستی مردم بی‌دفاع، زنان و کودکان کشته می‌شوند و آثار تاریخی از بین می‌رود. حتی اگر مردم با هدف کسب درآمد هنگفت به سوریه بروند، نمی‌شود تصور کرد چگونه می‌توانند آنها در این کار مشارکت کنند؟ ناامیدی بعضی از افراد از زندگی سکولار نیز قابل درک است، آنها معتقدند که با استقرار یک نظام اسلامی زندگی مردم دگرگون خواهد شد. اینجاست که حکومت باید اعتماد مردم را جلب کند.
از دلایل اصلی ترک کشور برای پیوستن به تروریست‌ها بی‌پولی، بیکاری و عدم اعتماد به دولت را نیز باید اضافه کرد، مردم می‌بینند جنایتکاران در قرقیزستان مجازات نمی‌شوند، آراء صادره دادستانی واقعی نیست و بسیاری از سیاستمداران با حمایت گروه‌های سازمان‌یافته تبهکار رفتارهای ناعادلانه دارند. مردم این وضعیت را می‌بینند لذا یک زندگی دیگر را برای خود و فرزندان خود رقم می‌زنند؛ زیرا مایلند از مصرف موادمخدر، مشروبات و فساد اخلاقی به دور باشند و دولتی جدید بسازند؛ اما آنها باید بدانند که هرگز دولت سعادتمند و مرفه و شکوفا با خونریزی مردم بی‌گناه ساخته نخواهد شد.

زنان قرقیزستان و پیوستن به داعش

همانطور که قبلاًذکر شد، نه تنها مردان بلکه زنان قرقیزستان نیز به فعالیت‌های افراطی علاقه نشان می‌دهند، هدف این زنان نیز جهاد است، آنها بعضاً حتی نیازی به پول ندارند؛ اما به سوریه می‌روند اعضای سازمان‌های بین‌المللی تروریستی و افراط‌گرا برای جذب دختران جوان اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهند. تأکید آنان بر دختران 20-16 ساله است؛ زیرا در این سن شخصیت و ارزش‌های دختران به طور کامل شکل نگرفته است و به راحتی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.در این صورت جهاد نکاح و یا مرگی به اصطلاح از آن به عنوان شهادت یاد می‌شود، در انتظار این دختران است.
در سال گذشته دو مورد از بازگشت زنان قرقیز از سوریه با کمک نیروی امنیتی قرقیزستان گزارش شده است. زنان در قرقیزستان نسبت به ایده تشکیل دولت اسلامی تعصب کامل نشان می‌دهند و باور قاطع دارند که چنین کاری شدنی است، این زنان از مرام نیروهای اسلام‌گرا هراس ندارند و از محتوای آن آگاهی کامل دارند؛ این در حالی است که اسلام‌خواهی آن نیست که زنان، کودکان و پیرزنان و پیرمردان کشته و آثار تاریخی ویران شوند و یا زنان مورد آزار و اذیت قرار بگیرند و دختران کوچک نابالغ شوهر داده شوند. آنها  تحت عنوان دین، هرج و مرج ایجاد می کنند با این وجود اتباع قرقیزستان به سوریه عزیمت می‌کنند و زنان بدون هیچ ترسی کودکانشان را همراه خود می‌برند. ضمناً دولت باید توجه ویژه و جدی به جوانانی داشته باشد که برای ادامه تحصیل در مؤسسات دینی، عازم کشورهای خارجی می شوند.
ایرینا کاراموشکینا گفت: اخیرً حدود 800 تن از دانشجویان قرقیزی به عربستان، پاکستان، مصر، قطر و دیگر کشورهای اسلامی رفته‌اند، قطر کشوری است با امکانات مالی فراوان که از داعش حمایت می‌کند، داعش چه چیزی می‌تواند به جوانان ما بیاموزد؟
ایرینا کارموشگینا اضافه کرد: هر چه رابطه ما با کشورهای عربی و عربستان سعودی نزدیک‌تر شود، مساجد و مدارس دینی کشورمان نیز بیشتر می‌شود، امروز تعداد مدارس و مساجد در کشور بیشتر از تعداد مدارس عمومی است. دختر خانم‌های کوچک، محجبه به مدرسه می روند و خادمین مساجد نیز از وضعیت ظاهری غیر عادی برخوردارند.
آژانس امور ادیان قرقیزستان تلاش می‌کند تا وضعیت را سامان بدهد؛ زیرا قوانین مشخصی وجود دارد که مردم باید تابع آن باشند اکنون در قرقیزستان تجار عرب به مساعدت‌های مالی خود از قرقیزستان ادامه می‌دهند و بخشی از سیاستمداران ما ضمن رفاقت با آنها منافع مادی خود را پیش می‌برند.
قرقیزستان کشوری سکولار است که مدعی توسعه دموکراتیک و داشتن نظام پارلمانی است؛ اما در عین حال  شاهد اسلام‌گرایی فراگیر نیز می‌باشد، تجار عرب با لابی سیاستمداران قرقیزی صرفا مشغول ساخت مساجد هستند، این مسأله شک برانگیز است حتی مشخص نیست، دانشجویان قرقیز در خارج از کشور مشغول چه نوع آموزشی هستند؟ آنها بر اساس چه طرح یا برنامه آموزشی اعزام می‌شوند. از 800  دانشجو ممکن است 10 درصد رویکرد جدی نسبت به آموزش داشته باشند و بقیه افراد هدف سوء استفاده دینی دارند؛ چراکه در کشورهای مختلف گرایش‌های مختلف اسلام رایج است. این تهدید وجود دارد که دانشجویان پس از بازگشت به کشور، دیدگاه های خود را بین مردم بومی ترویج دهند.

ضرورت تقویت آگاهی دینی برای مقابله با افراط‌گرایی

ایرینا کاراموشکینا معتقد است که یکی از روش‌های کارآمد برای مبارزه با رشد افراط‌گرایی افزایش سطح آگاهی و دانش اسلامی است. بسیاری از کسانی که در این راه قدم می‌گذارند، درک کاملی از اسلام  و ارزش‌های آن ندارند.  مزدوران و افراط‌گرایان هیچ تفاوتی با فاشیست‌ها ندارند که خود را ملیتی ویژه و برگزیده می‌دانستند و دعوت به کشتار کسانی می‌کردند که از نظر اصالت با آنها فرق داشتند. در  کشور قرقیزستان  معیار ملیت نیست؛ بلکه دین و اسلام است.
خانم کاراموشکینا در پایان گفت: از همه مهم‌تر این است که باید سطح آگاهی دینی مردم را ارتقاء دهیم، به رسانه‌های گروهی نیز پیشنهاد شده است تا طرحی را برای معرفی اسلام آغاز کنند. همچنین نقش اداره مفتیات(اداره رسیدگی به امور مسلمانان) نیز بسیار مهم است، در گذشته ضرورت تدریس درس دین‌شناسی در مدارس کشور تبین شده است. اداره مفتیات نیزآزمون‌هایی از امامان مساجد به عمل می‌آورد، بر اساس این آزمون ها بعضاً مشاهده شده است که حتی  روحانیون از سواد دینی لازم برخوردار نیستند و نمی‌توانند قرآن را آن طور که باید و شاید تفسیر کنند؛ این در حالی است که گفته می شود دین معیار اخلاق است.
 
ایرینا کاراموشکینا را بیشتر بشناسیم
 
ایرینا کاراموشکینا، روس‌تبار، عضو حزب «سوسیال دموکرات» قرقیزستان و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته تاریخ از سال 2007 میلادی وارد پارلمان قرقیزستان شده است، وی در این دوره  عضو کمیسیون آموزش، علوم، فرهنگ و اطلاع‌رسانی و عضو کمیته امور جوانان، مسائل جنسیتی، تربیت بدنی و ورزش پارلمان نیز بوده است.
کاراموشکینا در دوره پنجم مجلس قرقیزستان که هنوز ادامه دارد، عضو کمیسیون دفاع و امنیت قرقیزستان است، وی در حالی به تحلیل فعالیت‌های داعش و افراط‌گرایی پرداخته است که افتتاح نمازخانه در وزارتخانه‌ها و مجلس را نشانه ادغام اسلام‌گرایی و سکولاریسم می‌داند و با آن مخالفت می‌کند.
ایرینا کاراموشکینا فردی است بی‌پروا و مصمم در مبارزه با فساد، وی به دلیل ندانستن زبان قرقیزی همواره مورد ایراد و انتقاد اعضای پارلمان قرقیزستان قرار دارد و مورد توهین قرار می‌گیرد، در عین حال نامبرده از اندک کسانی است که در بدنه حاکمیتی قرقیزستان به هیچ کار تجاری و فعالیت منفعت‌طلبانه نمی‌پردازد و فرزندانش هیچ پست دولتی در اختیار ندارند.
وی مخالف جدی حضور اتباع قرقیزی در سوریه است و تلاش می‌کند با وضع قوانین جدید در پارلمان از ادامه حضور دختران و پسران جوان قرقیزی در منازعات خاورمیانه جلوگیری به عمل آورد و قطر، عربستان و پاکستان را به دلیل آموزش‌های تند و افراط‌گرایانه مورد انتقاد قرار می‌دهد و معتقد است یکی از روش‌های کارآمد برای مبارزه با رشد افراط‌گرایی افزایش سطح آگاهی و دانش دینی مردم است.
نماینده روس‌تبار پارلمان قرقیزستان داعش را گروهی فاشیست و هرج و مرج طلب می‌داند که به کشتار مردم بی‌دفاع  و تخریب آثار فرهنگی می‌پردازد، وی معتقد است بسیاری از ثروتمندان عرب با لابی با سیاستمداران قرقیز، کشورش را در معرض خطر قرار داده‌اند.
 

captcha