ویژگی‌های تلاوت معنامحور قرآن کریم بررسی شد
کد خبر: 3321644
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
در غرفه ایکنا؛

ویژگی‌های تلاوت معنامحور قرآن کریم بررسی شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشست «تلاوت‌ معنامحور» عصر امروز نهم تیرماه با حضور دو نفر از اساتید قرآنی کشورمان در غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست بررسی ویژگی‌های تلاوت‌ معنامحور عصر امروز نهم تیرماه با حضور علی اکبر حنیفی، از اساتید علم قرائت قرآن و علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
در این نشست علی اکبر حنیفی و علی سرابی در این باره که تلاوت معنامحور چه نوع تلاوتی است، چگونگی رسیدن به تلاوت‌های معنامحور، تعداد قاریانی که در کشور به صورت معنامحور تلاوت می‌کنند و نیز توجه به معنامحور بودن تلاوت قرآن در آئین‌نامه‌های مسابقات و نیز آئین‌نامه طرح اعطای مدرک به قاریان قرآن نظرات خود را بیان کردند.
علی اکبر حنیفی در ابتدای این نشست با بیان اینکه معنامحور بودن تلاوت‌ها در سه حالت تجلی می‌یابد، گفت: اولین حالتی که مفهوم قرآن کریم تجلی پیدا می‌کند، حالت صوتی است که باید یک نفر قرآن کریم را تلاوت کند. دومین حالت نیز حالت کتبی است که به صورت کتابت قرآن کریم تجلی پیدا می‌کند و سومین حالت نیز تجلی قرآن در جسم است.
این استاد علم قرائت قرآن کریم در ادامه پیامبر اکرم(ص) را بارزترین نمونه تجلی قرآن در جسم عنوان کرد و افزود: اگر چه معنای قرآن در زمان تلاوت به صورت صوتی تجلی می‌یابد اما آن معنایی که تجلی جسمی داشته باشد، بیشتر مد نظر است و به اعتقاد من مد نظر مقام معظم رهبری در معنامحور بودن تلاوت‌ها نیز همین مورد است.
علی سرابی نیز در این نشست با بیان اینکه تلاوت قرآن کریم یک رسانه است، گفت: آنچه که از فرمایشات مقام معظم رهبری برداشت می‌شود این است که در واقع قاری قرآن باید با هدف رساندن پیام آیات قرائت قرآن را انجام دهد، هدف قاری نباید این باشد که اصواتی را تولید کند و توجه مخاطبان را بیشتر از معنا به زیبایی صدای خود جلب کند.
رئیس شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه یکی از قاریان مصری گفته است که قاری قرآن باید در قرائتش پیام داشته باشد، اظهار کرد: در بین قاریان قرآن چه در ایران و چه غیر از ایران و حتی در کشور مصر هستند قاریانی که بیشتر از معنا توجه به بعد نغمه‌پردازی دارند.
گزارش مشروح این نشست متعاقبا ارسال می‌شود.

captcha