به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش؛ رابطه دو سویه دین و رسانه، به ویژه رسانههای صوتی و بالاخص تصویری که از مظاهر تمدن نوین شناخته میشوند، از موضوعات بحثبرانگیز هم در حوزه دین و هم در حوزه ارتباطات است که در چند دهه اخیر و به ویژه تحت تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأسیس نظام مبتنی بر احکام اسلام اهمیت و ضرورتش بیش از گذشته آشکار شده است.
محتوای این کتاب بخشی از مطالعهای درباره تلویزیون و سینما به عنوان کارآمدترین رسانههای مدرن و جمعی مبتنی بر الکتریسیته است که در سالیان اخیر انجام شده.
آنچه مقالات این کتاب را به هم پیوند میدهد، غیر از بحث درباره زبان مشترک تصویر با الزامات و سواد خاص آن، یافتن نسبتی بین تلویزیون و سینماست، به عنوان سازههایی زیباییشناختی که برآمده از نوع خاصی از تفکر و نظام معرفتشناختی غربی هستند، با منابع فکری و هنر ایرانی و تلاش برای پاسخ به این سؤال که این رسانهها از نظر ماهیت تا چه اندازه توانایی انتقال مفاهیم و پیامهای بومی ما را دارند و آیا میتوان ظرفیتهای نوینی در آنها ایجاد کرد؟
این مسئله به ویژه در حوزه مطالعات رسانهای در کشور ما از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا این اعتقاد وجود دارد که ایران نیازمند دگرگون کردن ماهیت سکولار رسانههای مدرن به ماهیت دینی است و نیل به این هدف نیازمند بحث و تلاش علمی در کنار تجربیات هنری، تا بتوان رابطهای ذاتی میان این ارزشها و ماهیت هنری و فنی رسانه برقرار کرد.
مباحث این کتاب به ریشههای ماهوی، کالبدی و زیباشناختی رسانههای مدرن مانند تلویزیون پرداخته و سعی کرده در حد امکان، با اشراف بر فواصل زیباییشناختی رسانههای مدرن با رسانههای سنتی بومی، راهحلهایی برای به کارگیری بهینه این ابزارها پیدا کند.
در کتاب حاضر مباحثی چون تلویزیون سرآمد ابزارهای ارتباطی مدرن، فرهنگ و ارتباطات، هویت و تلویزیون، رویکرد فلسفی در مطالعه تلویزیون، رویکرد زیباشناختی به تلویزیون و غیره مورد نقد و بررسی قرار گرفته و ابعاد گسترده این رسانه تصویری به چالش کشیده شده است.
چاپ نخست کتاب «بیان تصویری دین در رسانه» در 224 صفحه مصور، در شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت 14 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقهمندان به مباحث ارتباطات و رسانه قرار گرفته است.