کد خبر: 3326183
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
حاجی‌‌حسنی:

تلاوت قرآن نباید منبع درآمد باشد/ چرا قاریان درخواست حق‌الزحمه می‌کنند؟ + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: اینکه بگوییم شغل یک قاری فقط تلاوت باشد، با توجه به روایات درست نیست و نباید تلاوت صرف قرآن منبع درآمدی برای قاریان باشد؛ اما از طرفی هم حدیث داریم «کسی که قرآن می‌خواند باید دهانش را پر از طلا کرد» پس باید در این زمینه تعادل رعایت شود.

محسن حاجی‌حسنی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اخلاق حرفه‌ای قاریان ‌گفت: تلاوت قرآن یک فضای معنوی را در هر محفلی حاکم می‌کند پس کسی که می‌خواهد قرآن بخواند باید خود از نظر معنوی آمادگی کامل داشته باشد تا بتواند بر روی مستمعین و مخاطبان خود تأثیرگذار باشد.
وی افزود: یک قاری قرآن که در محفلی تلاوت می‌کند اگر ذهن و رفتار او خلاف جهت قرآن باشد، نمی‌تواند بر روی مستمعین تأثیرگذار باشد؛ تقوا در تلاوت بسیار مهم است و کسی که به تلاوت قرآن می‌پردازد علاوه بر اینکه قرآن تلاوت می‌کند باید بتواند همزمان یک فضای معنوی خوبی را برای مخاطبان خود ترسیم کرده و رفتار خود را نیز مطابق با آیات قرآن داشته باشد.

تلاوت قرآن برای رضای خداوند باشد
وی با بیان اینکه استاد شحات هدف خود از تلاوت را همواره جلب رضای خداوند بیان کرده است، ادامه داد: اینکه یک قاری مصری هدف خود از تلاوت را جلب رضای خداوند بیان می‌کند، حرف بسیار زیبا و تأثیرگذاری است و البته لازم است تمامی قاریان همین نگاه را به تلاوت قرآن داشته باشند، چرا‌که اگر برای رضای خدا تلاوت کند بی‌شک تأثیر بیشتری نیز بر روی مستمعین خواهند داشت.
حاجی‌حسنی کارگر در ادامه گفت: نمی‌توانیم بگوییم یک قاری قرآن اهل معنویت و تقوا نیست اما قاری خوبی است چرا‌که یک قاری ‌زمانی خوب است که ارتباطش با خداوند وصل بوده و اهل تقوا باشد؛ گاهی اوقات فضای تلاوت قرآن در کشور آلوده می‌شود و زمانی که یک قاری ‌رتبه‌ای را در سطح بین‌المللی کسب می‌کند دچار غرور شده و از آن فضای تقوا دور می‌شود که نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد.

شغل قاریان ‌مرتبط با فضای قرآنی باشد
وی درباره اخلاق حرفه‌ای قاریان اظهار کرد: یک قاری، یک هنرمند است و هنرمند هم کسی است که مدام در هنر خود غرق می‌شود و در طول شبانه‌روز با آن هنر است؛ اینکه بگوییم شغل یک قاری قرآن فقط تلاوت باشد و روزی او از این راه به دست بیاید با توجه به احادیث و روایات درست نیست و نباید تلاوت صرف قرآن منبع درآمدی برای قاریان باشد.
این قاری بین‌المللی قرآن عنوان کرد: البته برخی از قاریان بین‌المللی هم هستند که کارمند ادارات بوده و یا شغل آزاد دارند و کار آنها کاملاً با فضای قرآنی غیرمرتبط است و همین مسئله موجب می‌شود تا بیشتر وقتشان در طول روز در آن شغل باشد و بعد از سالهای متمادی آن قاری دیگر به سمت تلاوت قرآن نرود و به خاطر فاصله گرفتن از تلاوت قرآن یک تلاوت ضعیف داشته باشد.
وی ادامه داد: اینکه قاریان قرآن به‌دلیل غیرمرتبط بودن شغلشان به عرصه قرآنی بعد از مدتی تلاوت حرفه‌ای قرآن را کنار می‌گذارند و تلاوت‌های ضعیفی دارند یک امر طبیعی است چرا که شغل آنها قرآنی نیست پس باید فضای شغلی قاریان ما درست شود و قاریان ‌شغلی متناسب با فضای قرآنی داشته باشند تا بتواند همواره تلاوت‌های خوبی ارائه کنند و از تلاوت قرآن نیز فاصله نگیرند.

کسی‌که قرآن می‌خواند باید دهانش را پر از طلا کرد
حاجی‌حسنی کارگر درباره پرداخت حق‌الزحمه برای قاریان قرآن گفت: از طرفی می‌گوییم نباید قاریان قرآن درخواست حق‌الزحمه داشته باشند و حق‌الزحمه‌ای تعیین کند اما از طرفی هم حدیث داریم «کسی که قرآن می‌خواند باید دهانش را پر از طلا کرد» پس باید در این زمینه تعادل رعایت شود و همانطور که قاریان قرآن نباید تعیین حق‌الزحمه داشته باشند اما کسی که یک قاری قرآن را برای تلاوت دعوت می‌کند باید حق آن قاری را همانطور که در روایات نیز آمده است ادا کند و حق‌الزحمه و حقوقی برای او در‌نظر بگیرد.
وی یادآور شد: دلیل اینکه برخی از قاریان برای تلاوت در یک محفل قرآنی حق‌الزحمه‌ای را تعیین می‌کنند این است که مسئولان و برگزارکنندگان آن محافل معمولاً حق‌ قاری را نمی‌دهند و با وجودی که قاری ممکن است کیلومترها برود تا در آن محفل قرآنی تلاوت داشته باشد اما برخورد شایسته‌ای با او انجام نمی‌دهند و همین مسئله نیز موجب می‌شود تا قاریان درخواست حق‌الزحمه داشته باشند.
این قاری بین‌المللی قرآن عنوان کرد: باید این فضاها درست شود و بحث پرداخت حق‌الزحمه قاریان از سوی برگزارکنندگان محافل و مراسم جدی گرفته شود تا حق آنها‌ داده شود و دیگر نیازی نباشد که قاری قرآن برای تلاوت در محفلی قرآنی، حق‌الزحمه خود را تعیین کند.

خادم
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۰ - ۰۹:۵۷
0
0
بحث پرداخت حق‌الزحمه قاریان از سوی برگزارکنندگان محافل و مراسم جدی گرفته شود تا حق آنها‌ داده شود و دیگر نیازی نباشد.... البته چرا پیشنهاد خوندن رایگان رو همیشه به قاریان میکنند و ازاونور پولهاشونو خرج بنر و اسم ... و... می کنند
خادم
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۰ - ۱۱:۵۲
0
0
هر دو جور داریم قاری مجانی خونده ولی برگزار کنندگان حسابی خرج همه جا کردند تا خودشونو نشون بهند برای ریا اما بسیاری هم هستند اهل ریا نیستند ولی ندارند حق قاری رو بهدهند کلا منصرف می شوند باید به نظر من قاری متناسب برگزار کننده گان متوقع باشد چه اشکالی داره قاریان بزرگ کشور برای یک محفل کوچک تلاوت کنند شاید هم می کنند التماس دعا
قاری
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۰ - ۱۱:۵۵
0
0
باسلام
بله کلیت فرمایش جناب کارگر درست است ولی موضوع حق الزحمه بایستی طوری جا بیفتد که اشخاصی که قاری را برای تلاوت در محفل دعوت می کنند وظیفه خود را بدانند
متاسفانه وضعیت فعلی کشور طوری است که یا قراء زیاد میگیرن و یا بعضی هاشون که ماخوذ به حیاترن و صحبتی نمی کنند بهشون دیگه حق الزحمه ای تعلق نمیگیره
نتیجه اینکه یادمون باشه بعضی وقتا برخورد مسئولای ما قرا رو بسمتی سوق دادند که خودشون طلب حق الزحمه کنند.
مهدی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۰ - ۱۴:۵۳
1
0
بسم الله الرحمن الرحیم
سوال : آیا پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) و ائمه معصومین -سلام الله علیهم- که بهترین قاریان در زمان خود بودند پس از تلاوت وجهی دریافت می نمودند؟
«اللهم وفقنا لما تحب و ترضی»
captcha