کد خبر: 3326597
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
بررسی راه‌های استقبال مخاطبان از آثار نمایشی دینی/۱

آغاز فعالیت کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان تئاتر حوزه هنری با تکیه بر مؤلفه‌های علمی

گروه هنر: استقبال از آثار نمایشی دینی که به شکل فراگیر و یا مناسبتی تولید و اجرا می‌شوند، همواره به عنوان یک موضوع مهم مطرح است، برای آنکه این استقبال حداکثری صورت گیرد و تماشاگران آن از انحصار مخاطبان خاص خارج شوند، نیاز به انجام پاره‌ای اقدامات علمی است که فعالیت کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان تئاتر حوزه هنری،گامی محکم در تحقق این خواسته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هفته گذشته با معرفی حامد هوشیاری به عنوان نماینده این کارگروه در قالب مراسمی رسمی، وارد فازی جدید و عملیاتی از فعالیت خود شد.
از آنجا که اغلب تولیدات نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، ماهیت دینی و ارزشی دارد و در راستای گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان هدف غایی مجموعه فعالیت‌های حوزه هنری مطرح است، لذا این کارگروه مأموریت پیدا کرده که با پشتوانه کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی و با تکیه بر مباحث علمی و فنی، راهی را در پیش گیرد که به استقبال بیش از پیش مخاطبان که به تماشای این آثار می‌نشینند منجر شده و همچنین شرایط به روی صحنه رفتن آثار تولیدی بسامان شود.
به هر حال تئاتر فعالیتی جمعی است و ماحصل آنچه که گروه تولید می‌کند باید در مواجهه با مخاطب تئاتر به نمایش گذاشته شود؛ اساساً اگر تئاتر مخاطب نداشته باشد خلق این هنر منتفی و بی‌معنی خواهد بود. پس جذب مخاطب برای تئاتر امری حیاتی برای این هنر هم از نظر بعد فنی آن است و هم از نظر بعد اقتصادی آن که به ایجاد انگیزه میان گروه‌ها و تداوم تولید منجر می‌شود.
با این فرض که اهمیت جذب مخاطب برای تئاتر یک فرض اساسی است باید به این نکته توجه کرد که چون بدنه تئاتر کشور نسبت به پرداختن به تئاتر اصیل ایرانی و تئاتری که به باورهای دینی و ارزشی توجه دارد، لذا استقبال مخاطبان از این‌ گونه تئاتری همواره به عنوان یک دغدغه مهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
موضوع جذب مخاطب معقول و حداکثری برای تماشای یک اجرای تئاتری به ویژه تئاتر دینی و ارزشی همواره چالش‌برانگیز بوده است؛ از شرایط ویژه سالن برای میزبانی از تماشاگران گرفته تا روایت نمایشی که تا چه اندازه جذاب و بکر برای تماشاگر باشد به عنوان مؤلفه‌های اصلی استقبال حداکثری از تئاتر، مورد نظر قرار می‌گیرد.
موارد فوق‌الذکر معمولاً به عنوان اصلی‌ترین دلایل ناکامی نمایش‌ها در جذب تماشاگر معرفی می‌شوند و این در حالی است که دلایل دیگری نیز وجود دارند که به همان اندازه و حتی بیشتر موجب می‌شوند که یک اجرای نمایش با کم‌اقبالی از سوی مخاطبان مواجه شود.
به نظر می‌رسد که برای رهیافت این موضوع و رفع موانع موجود که به پررونق شدن اجراهای نمایشی منتج می‌شود، کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان، کار خود را با تدبیر و بینش علمی مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آغاز کرده باشد و با چند‌بعدی اندیشیدن به موضوع، تبادل نظر جامعی را با بدنه حرفه‌ای و کارشناسان تئاتری پیرامون این موضوع به انجام برساند؛ مواردی که از سوی حامد هوشیاری، نماینده این کارگروه پس از استماع نقطه‌نظرات کارشناسان تئاتری مدعو در مراسم معارفه هفته گذشته در قالب‌بندی‌هایی به شرح زیر پیشنهاد شد:
- اصلاح ساختار سالن‌های نمایشی و تفکیک آن از بافت اداری برای ورودی تالارهای نمایشی
-  جمله ایجاد گیشه‌ای دائمی برای فروش و پیش‌فروش آنلاین تئاترهای روی صحنه و همچنین تبلیغات متداول
- ایجاد پنل تلفن مخاطبان برای اطلاع‌رسانی نمایش‌های روی صحنه
- انتخاب راهنمایان تالارهای نمایشی برای جذب حداکثری مخاطبان
- ایجاد کارت نظرسنجی برای مخاطبان به جهت نمایش‌های رپرتوار ماه تئاتر استان‌ها
- ایجاد پوستر نمایش‌های منتخب رپرتوار ماه تئاتر استان‌ها در قالب یک‌دست
- انتخاب اثر منتخب در بخش بهترین تأثیر‌گذاری در بخش مخاطب توسط داوری نماینده کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان
سرویس هنر خبرگزاری ایکنا نیز از آنجا که علاوه بر انعکاس اخبار فرهنگی و هنری حول محور موضوعات دینی و قرآنی به تبلیغ، ترویج و بسط فعالیت‌های فرهنگی و هنری دینی و ارزشی اهتمام دارد، بر آن است تا در گفت‌و‌گو با کارشناسان و اهالی هنر تئاتر، بر ضرورت ایجاد چنین کارگروهی در راستای یافتن راه‌های علمی و منطقی به منظور اقبال عمومی از تولید و اجرای آثار نمایشی دینی و ارزشی صحه بگذارد.

captcha