کد خبر: 3326809
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
یک پژوهشگر تکنولوژی آموزش:

گزینش ابزارهای آموزشی خلاق راهبرد ترویج آموزش‌های دینی است

کانون خبرنگاران نبأ: زهره کریمی یزدی اظهار کرد: سال‌هاست که دانش‌آموزان را با ابزارهای آموزشی قدیمی مشغول کرده‌‌ایم و استفاده از تکنولوژی هم آن‌چنان که باید نتوانسته به امر آموزش کمک کند، چاره کار استفاده از ابزارهای خلاقانه آموزشی است.

زهره کریمی یزدی، مسئول غرفه خلاقیت و رویش بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، گفت: آنچه ما در غرفه رویش و خلاقیت ارائه کردیم استفاده از روش‌های هنری و خلاقیت برای آموزش و تدریس است.

وی ساخت ابزارهای  کمک آموزشی توسط معلمان و دانش‌آموزان و تهیه لوح‌های آموزشی، پرده‌های آموزشی دست‌ساز و جذاب را موجب راحت‌تر و جذاب‌تر شدن آموزش‌ برای دانش‌آموزان دانست و عنوان کرد: هنرهای آموزشی برای دانش‌آموزان تازگی دارد لذا مفاهیم آموزشی را عمیق‌تر به دانش‌آموزان منتقل می‌کند.

وی افزود: استفاده کردن از کتاب و پوسترهای سه بعدی و طراحی و اجرای فعالیت‌های هنری کمک قابل‌توجهی به تدریس می‌کند و باعث جذاب‌تر شدن امر تدریس شده و آن را از یکنواختی در می‌آورد.در این صورت دانش‌آموزان توجه بیشتری به مطالب می‌کنند و درس را بهتر و زودتر فرا می‌گیرند.

کریمی یزدی تصریح کرد: بهره بردن از این کتاب‌ها باعث شده ساعات آموزش برای بچه‌ها خیلی ساعات بهتری باشد و کسل‌کننده نباشد، همچنین توجه دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی را نیز بیشتر کرده و سختی کتاب‌خوانی را از بین برده است.

این مدرس و پژوهش‌گر بیان کرد: فعالیت‌های هنری رقابتی است در مقابل ابزارها و تکنولوژی‌هایی مثل موبایل و اینترنت که منجر به خشونت و افسردگی کودکان می‌شود، این فضاها برای کودکان بسیار جذاب‌تر از تکنولوژی‌های مدرن است.

وی بیان کرد: تکنیک‌های خلاقانه برای همه رده‌های سنی از سنین پیش از دبستان تا دبیرستان و حتی برای دانشگاه و بزرگ‌سالان هم قابل استفاده است، برای رده‌های سنی پایین‌تر کارهای ساده‌تری باید استفاده شود و بعضی کارها را معلمان خود می‌سازند و در رده‌های سنی بالاتر نیز مثل مقطع راهنمایی و دبیرستان دانش‌آموزان می‌توانند همین کارها را به دست خود تولید کنند. نمونه‌هایی که در غرفه گذاشتیم تحقیق، کارهای علمی و اجرای آن با روش‌های هنری کار نمونه از کار دانش‌آموزان است.

کریمی گفت: ترویج این نوع کار کمک قابل توجهی به کار تدریس می‌کند، به ویژه در توسعه و ترویج امور دینی استفاده از ابزارهای کمک آموزشی از جمله کتاب‌های سه بعدی، سی‌دی و بازی‌های گوناگون بسیار شایسته است. متأسفانه تاکنون به این امر در آموزش‌های قرآنی و دینی توجه چندانی نشده است.

این پژوهشگر آموزشی گفت: ما درد زمینه آموزش های قرآنی هنوز از کتاب‌های قدیمی و تصاویر خیلی ساده که زیاد جذاب نیستند استفاده می‌کنیم و البته هرجا که از ابزارهای مناسب استفاده کردیم موفق بودیم و با استقبال نوجوانان و کودکان مواجه شدیم و همین امر بازدهی کلاس‌ها را خیلی بالا برده است.

وی در پایان یادآور شد: امروزه باید به جای استفاده از ابزار آموزشی قدیمی مثل تهیه روزنامه نامه‌دیواری که جذابیت چندانی ندارد، از ابزارهی دقیق و خلاقانهع استفاده کرد تا دانش‌آموز بتوانند ذهن خود را تقویت کنند، این کار اعتماد به نفس دانش‌آموزان را خیلی بالا می‌برد.

علیرضابرومند

captcha