استیلای فضای هنری بر ارزش‌های اسلامی؛ معضل‌ عرصه پوشاک اسلامی در ایران
کد خبر: 3327277
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷

استیلای فضای هنری بر ارزش‌های اسلامی؛ معضل‌ عرصه پوشاک اسلامی در ایران

گروه جامعه: نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب در خصوص معضلات عرضه پوشاک اسلامی، گفت: بسیاری از طراحان در فضاهایی طراحی می‌کنند که دیدگاه‌های هنری بر ارزش‌های دینی مستولی است و طر‌ح‌های ارائه شده بعضاً طرح‌های کاربردی برای عرضه به یک بانوی ایرانی مسلمان نیست.

سیدمهدی جوادی، نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تشکیل انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب به عنوان یک بخش کاملاً خصوصی و مستقل از دولت در سال 93، گفت: این انجمن در عین حال که هویت و استقلال خود را حفظ می‌کند تعامل خوبی هم با اتحادیه پوشاک تهران و کارگروه مد و لباس وابسته به وزارت ارشاد دارد.

مدیر مجموعه پوشاک اسلامی «حیاء» در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک بخش خصوصی در تولید پوشاک ایرانی ـ اسلامی تا چه میزان با طراحان لباس ارتباط دارید، گفت: در خصوص طراحی لباس چند موضوع مطرح است اول اینکه هر کدام از تولید کنندگان، محصولات خود را بر اساس طراحی متخصصان عرضه می‌کنند و به صورت مجزا با چندین طراح همکاری دارند.

کمبود طراحان آشنا با حوزه صنعت؛ معضل‌ عرصه پوشاک اسلامی در ایران

جوادی ادامه داد: البته در سطح کلان در برنامه‌های بلند مدت اتحادیه به موضوع طراحی توجه خاصی خواهد‌ شد و برنامه‌های ویژه‌ای برای این موضوع خواهیم‌ داشت چرا که یکی از موضوع‌ها و معضل‌های عرصه پوشاک اسلامی در ایران کمبود طراحان آشنا با حوزه صنعت و تجاری‌سازی محصولات است.

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از طراحان ما صرفاً در فضای هنری و آکادمیک رشد کرده‌اند، گفت: این مسئله منجر به طراحی محصولاتی می‌شود که کاربردی نیست در حالی که انجمن ماحصل جمع شدن تولید کنندگانی است که به صورت ملموس با فضای بازار دست و پنجه نرم می‌کنند و با مشتری در ارتباط هستند.

مدیر مجموعه پوشاک اسلامی «حیاء» تصریح کرد: تولید‌کنندگان به دنبال طراحانی می‌گردند که قابلیت طراحی محصولاتی را داشته باشند که بتوان آنها را در تیراژهای صنعتی تولید و برای آن بازاریابی کرد، یعنی طراحی که بتواند برای مخاطب کشش ایجاد کند البته باید در خصوص این موضوع اقدامات درست و سنجیده‌ای انجام شود که در برنامه‌های ما چنین اقدام‌هایی قرار دارد.

طراحان در فضاهایی طراحی می‌کنند که دیدگاه هنری مستولی است نه ارزش‌های دینی

وی ادامه داد: نکته بعدی در خصوص طراحی پوشاک ایرانی ـ اسلامی این است که ما تولید کنندگان محصولات حجاب هستیم، برای ما مهم است که در طراحی‌ها شاخص‌های هویتی اسلامی و ایرانی رعایت شود اما متأسفانه بسیاری از طراحان در فضاهایی طراحی می‌کنند که دیدگاه‌های هنری بر ارزش‌های دینی مستولی است و طر‌ح‌های ارائه شده بعضاً طرح‌های کاربردی برای عرضه به یک بانوی ایرانی مسلمان نیست.

جوادی بحث فقدان طراح کارآمد را یکی از دغدغه‌های حوزه تولید محصولات اسلامی در ایران دانست و اظهار امیدواری کرد که با هم افزایی که بین بخش‌های دولتی و خصوصی صورت می‌گیرد برای این موضوع راهکاری اندیشیده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که ما هنوز در شناسایی شاخص‌های ایرانی ـ اسلامی یک لباس دچار مشکل هستیم، فکر می‌کنید بتوانید در این حوزه به عنوان یک بخش غیردولتی وارد شوید؟ گفت: برای شاخص سازی یا سنجه سازی در حوزه پوشاک اسلامی گا‌م‌هایی پیش از این برداشته شده است چه زمانی که شورای عالی عفاف و حجاب در وزارت ارشاد مستقر بود و چه اکنون که کارگروه ساماندهی مد و لباس در معاونت هنری وزارت ارشاد مستقر است، اما این مسئله سخت و بعضاً سلیقه‌ای است و نیاز به این دارد که بخشی از پژوهش‌های کاربردی در این خصوص در مراکز پژوهشی انجام شود.

برش‌های برخی چادرها واجد کمترین اصول فقهی و شرعی یک پوشش اسلامی است

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب عنوان کرد: اما ما در انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب به دنبال آن هستم که محدوده‌ای برای حوزه البسه اسلامی مشخص شود، ما حتی برخی از برش‌های چادر را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم واجد کمترین اصول فقهی و شرعی یک پوشش خانم هم نیستند ولی به اسم چادر عرضه می‌شود و غالب اینها در تولیدی‌های گمنام بازار و در سری دوزی‌ها تولید می‌شوند، نه در تولیدی‌های معتبر.

وی در پایان گفت: تعبیر من از شاخص این است که ما باید به دنبال استانداردسازی الگوهای برش در مدل‌ها باشیم، یعنی مثلاً وقتی عنوان چادر بحرینی مطرح می‌شود معلوم باشد که مشخصات برش و دوخت آن چگونه است. این استانداردسازی منجر به شناخت شاخص‌های کاربردی در حوزه البسه و پوشاک اسلامی می‌شود.

captcha