کد خبر: 4314445
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۳

بیش از ۴ هزار نفر به پویش «بساز مدرسه» پیوستند

بیش از ۴ هزار نفر تا به امروز و با گذشت حدود دو هفته از آغاز پویش «به ساز مدرسه، بساز مدرسه» به این پویش پیوستند.

بیش از ۴ هزار نفر به پویش بساز مدرسه پیوستندبه گزارش خبرنگار ایکنا، حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دوشنبه ۱۲ آبان ماه در نشست خبری پویش ملی «به ساز مدرسه، بساز مدرسه» گفت: به دستور رئیس‌جمهور، پویش ملی «مدرسه‌یاری» با هدف تحول در نظام آموزشی و با مشارکت گسترده مردم و خیرین راه‌اندازی شده است. این پویش برخلاف رویکرد‌های صرفاً کالبدی گذشته، بر «تحول در یادگیری» و ارتقای کیفیت آموزشی تمرکز دارد.

وی با اشاره به محور‌های اصلی پویش مدرسه‌یاری افزود: هدفمان در پویش بساز مدرسه، فقط احداث ساختمان نیست، بلکه مشارکت در تمامی ابعاد آموزشی، تجهیزاتی، تربیتی و حمایت از معلمان است. همچنین استفاده از فناوری‌های نوین مانند اتصال مدارس به آزمایشگاه‌های مرکزی، بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش و بازنگری در روش‌های تدریس و محتوای درسی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به مشارکت مردمی ادامه داد: مردم می‌توانند از طریق اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی(مانند نیمکت، کامپیوتر و تلویزیون) و همچنین مشارکت در امور تربیتی، ورزشی و اردو‌ها در این پویش شرکت کنند. در این راستا، یک سامانه برای اعلام نیاز‌های مدارس و یک داشبورد برای رصد مشارکت‌ها و تأیید استان‌ها راه‌اندازی می‌شود تا کمک‌ها به صورت شفاف و دقیق به مدارس هدف برسد.

وی با اشاره به بستر‌های اجرایی این پویش گفت: از ظرفیت‌های استانی، انجمن‌های اولیا و مربیان، خیرین و نهاد‌های عمومی مانند شهرداری تهران و شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیشبرد این پویش استفاده خواهد شد. درواقع این پویش با نگاه بلندمدت و با تمرکز بر آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول کشور، زمینه‌ساز ایجاد تحولی ماندگار در نظام آموزشی خواهد بود. تاکنون ۴۳۲۰ نفر طی دو هفته گذشته از آغاز پویش بساز مدرسه به ساز مدرسه، به این پویش پیوسته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در راستای جلب مشارکت خیرین برای حل چالش‌های فضای آموزشی، پویش مدرسه‌یاری با طراحی سامانه‌ای اختصاصی راه‌اندازی شده است. این پویش از محل اعتبارات ۳.۴ همت در سال گذشته آغاز شده و با مشارکت خیرین، شرکت‌ها و اقشار مختلف مردم به سرعت گسترش یافته و حضور پررنگ جامعه خیرین و نهاد‌های اجتماعی در این مسیر، نشان از ظرفیت عظیم مردمی در حمایت از آموزش و پرورش دارد.

ابوالفضل هندویان، سخنگوی مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور در ابتدای نشست خبری پویش ملی بساز مدرسه گفت: مدرسه‌سازی تنها به احداث بنا محدود نمی‌شود، بلکه هرگونه مشارکت، هر چند کوچک، از سوی خانواده و جامعه در امور مدرسه، مصداق عینی این مفهوم است. اگر مدرسه براساس اصول صحیح اداره و آباد شود، جامعه و کشور نیز به تبع آن اصلاح خواهند شد.

وی افزود: رسانه‌ها نیز با نگاهی مدرسه‌محور به مسائل اجتماعی می‌نگرند. خوشبختانه نسل‌های شایسته‌ای در نظام آموزش و پرورش پرورش یافته‌اند. امروز همه گرد هم آمده‌ایم تا هر یک به سهم خود در ساختن مدرسه مشارکت کنیم؛ حتی تهیه یک صبحانه ساده برای دانش‌آموزان نیازمند، گامی مؤثر در این راه است.

هندویان ادامه داد: به جای اتلاف وقت در انتظار اقدام نهاد‌های بالادستی، باید خود دست به کار شویم و از خودمان آغاز کنیم. همان‌گونه که شهدای دفاع مقدس از بستر مدرسه برخاستند، امروز نیز به روحیه ایثار و مسئولیت‌پذیری برای آبادانی میهن نیاز داریم.

حمیدرضا شاه‌حسینی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز نیز در این نشست گفت: اقدام خودجوش و ارزشمند تمامی حامیان که حتی پیش از حضور مسئولان ارشد برای پیشبرد اهداف مدرسه و آموزش و پرورش تلاش کردند، ستودنی است و روحیه خیرخواهی در میان ایرانیان همواره حضوری پررنگ داشته و این پلتفرم امکان مشارکت همگانی با هر سطح از توان مالی، حتی با مبالغ اندک را فراهم می‌آورد. همچنین، این امکان بی‌سابقه وجود دارد که مردم به صورت محلی، مدرسه مورد نیاز خود را احداث کنند.

شاه‌حسینی تصریح کرد: از همه هموطنان دعوت می‌شود به این پویش ملی بپیوندند؛ چراکه هدف، تحقق آموزش و پرورش پویا و آبادانی ایران است. ساختن هر مدرسه، گامی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساختن آینده‌ای روشن برای کشور است. امید است همه مردم با هر میزان توانایی در این حرکت بزرگ مشارکت کنند.

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیز گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک امر اجتماعی، نقش اساسی در تربیت سرمایه انسانی و پیشرفت کشور ایفا می‌کند. این نهاد از دو بخش سخت‌افزاری(شامل فضا، تجهیزات و حقوق معلمان) و نرم‌افزاری(برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی) تشکیل شده است. بدون تأمین و طراحی مناسب بخش سخت‌افزاری، نمی‌توان انتظار عملکرد مطلوب از بخش نرم‌افزاری را داشت.

وی افزود: بر این اساس، از رویکرد دولت و تأکید رئیس جمهور بر اولویت‌دادن به آموزش و پرورش و مشارکت همگانی، شامل خیرین، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و بنگاه‌های اقتصادی در تقویت این نهاد تقدیر می‌شود. با همت جمعی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امید است مشکلات سخت‌افزاری آموزش و پرورش مرتفع شود تا بستر لازم برای اجرای کیفی مأموریت‌های تربیتی و پرورشی فراهم آید.

انتهای پیام
captcha