به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، حجتالاسلام عبداللهی، مدیر دفتر طرح و برنامه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه پروژه «طراحی و ترسیم وضعیت موجود دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (آسیبشناسی، نقاط بحرانی، فرصتها و ساختارها) از سوی این دفتر انجام و به پایان رسید، اظهار کرد: با عنایت خداوند متعال و درایت رئیس دانشگاه و همفکری و پشتکار بخشهای مختلف دانشگاه به ویژه شورای طرح و برنامه، پروژه آسیبشناسی جامع دانشگاه بعد از مدت 6 ماه کار علمی و کارشناسی به پایان رسید.
وی در خصوص رسالت اصلی این دفتر در دانشگاه بیان کرد: طرح و برنامه، رسالت اصلی سیاستگذاری در دانشگاه بر اساس اسناد بالادستی نظام و متناسب با پیشرفتهای علمی را برعهده دارد؛ از این رو بهمنظور تحول جدی، تحرک و پویایی بیش از پیش دانشگاه، گسترش برنامههای توسعهای در ابعاد آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، انتظام مالی و هدفمند کردن منابع مالی و انسانی، ارتقای بنیه علمی بدنه دانشگاه و نیز با هدف کادرسازی مدیران قرآنی خلاق و توانمند برای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند شناخت واقعی از وضعیت علمی و مدیریتی دانشگاه بودیم؛ از این رو و با توجه به تازه تأسیس بودن مدیریت طرح و برنامه در دانشگاه، اولین اقدامی که ضروری بود صورت بگیرد تشکیل کمیته نظام پیشنهادات و در ضمن آن آسیبشناسی جامع دانشگاه بود تا بتوانیم نقاط ضعف و بحرانی، فرصتها و قوتهای موجود را مبتنی بر یک شناخت دقیق علمی به دست آوریم تا زمینه برای ترسیم مسیر پویا، فعال و توسعه یافته دانشگاه فراهم شود. به این منظور طرح ترسیم وضعیت موجود در کمیته نظام پیشنهادات مطرح شد و با رویکرد تحلیلی و آسیبشناسانه، ابعاد مختلف دانشگاه مورد مطالعه جدی و نیز انتقادی قرار گرفت.
عبداللهی افزود: جامعه آماری این پروژه، معاونان فعلی و سابق دانشگاه، کارشناسان معاونتها، برخی از منتقدان دانشگاه، رؤسای دانشکدهها، اعضای هیئت علمی، برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شخصیتهای صاحب نظر قرآنی بودند که مورد مصاحبه کتبی و شفاهی قرار گرفتند و فرم ارزشیابی کلی دانشگاه نیز در بین قریب به 1000 دانشجوی دانشگاه توزیع و تکمیل شد که در ضریب دادن به آسیبها مؤثر بود.
وی با توجه به شیوه تحلیل آسیبها در دفتر طرح و برنامه دانشگاه گفت: آسیبها، انتقادات، پیشنهادات، فرصتها و قوتهای جمعآوری شده در کمیتههای تخصصی شورای طرح و برنامه، ارائه و مورد بررسی قرار گرفت و پس از اصلاحات در منحنی swot و ماتریس عوامل داخلی و خارجی قرار داده شدند.
مدیر طرح و برنامه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هدف از این تجزیه و تحلیل آسیبشناسانه را تأمین ظرفیت دانشگاه از جمله ساختار سازمانی، برنامهها و اختیارات و خط مشیهایی که برای نیل به اهداف ضروری است عنوان کرد و افزود: تجزیه و تحلیل درون سازمانی روشن میکند که این سازمان با چه مشکلاتی مواجه است؟ ریشه این آسیبها از کجاست؟ چه ظرفیتهایی پیش روی این سازمان است؟ آیا این سازمان قادر خواهد بود از این فرصتها بهره بگیرد و در همان حال از تهدیدها دوری گزیند؟ و...
وی با اشاره به نتایج و ارقام و آمار به دست آمده از این پروژه بیان کرد: ما در این پروژه آسیبشناسی به مجموعهای از نقاط ضعف، راهبرد تهدید، راهبرد قوت و راهبرد فرصت، دست یافتیم که مراد از نقاط قوت و ضعف، عوامل درون سازمانی هستند. تهدید و فرصتها به کانونهای آسیبزا و کانونهای تولید قوت و پیشرفت برونسازمانی که نقش مستقیم و مؤثر در رسالتهای کلان دانشگاه میتواند ایفا کند، اطلاق میشود.
حجتالاسلام عبداللهی افزود: تعداد نقاط ضعف به دست آمده از مجموعه دانشگاه، در موضوعات برنامه و بودجه، آموزش، پژوهش، فرهنگی قرآنی، حراست، روابط عمومی، دانشجویی، شاهد و ایثارگر، اداری و مالی، مدیریتی، فناوری، تحول اداری، نظارت و پایش و مطالعات بنیادین طبقهبندی شده است.
وی با بیان اینکه این مدل تحلیل درون سازمانی با رویکرد انتقادی به هویت، فعالیتها و عملکرد دانشگاه، 4 جهت کلی مسیر حرکت را تا مرحله رفع آسیبها، به تصمیمگیران اصلی دانشگاه توصیه میکند، اظهار کرد: جهت اول بهرهوری از فرصتها برای غلبه بر ضعفها با مجموع امتیاز وزنی 181 فرصت و 3/135 ضعف؛ جهت دوم، کاهش توسعه و سازماندهی وضع موجود با مجموع امتیاز وزنی 144 تهدید و 3/135 ضعف؛ جهت سوم بهرهبرداری از قوتها برای غلبه بر تهدیدها با مجموع امتیاز وزنی 144 تهدید و 9/132 قوت و جهت چهارم توسعه همهجانبه فعالیتها با مجموع امتیاز وزنی 9/132 قوت و 181 فرصت است.
مدیر دفتر طرح و برنامه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه در خصوص فرآیند مسیر حرکت دانشگاه بهسوی اهداف گفت: کمیته نظام پیشنهادات با استفاده از ظرفیتهای شورای طرح و برنامه و اتاق فکر این مدیریت، پس از بررسی کارشناسانه توانست برای هر یک از جهتها، تعدادی استراتژی کلان، تولید و تدوین کند و با لحاظ رعایت اولویت هر جهت، برای هر راهبرد ارائه شده، یک برنامه عملیاتی مرکب از راهکارهای کوتاهمدت و میانمدت اولیه تدوین خواهد کرد که در حال بررسی و تحلیل در شورای طرح و برنامه است. بدیهی است برنامه عملیاتی و راهکارهای ارائه شده پس از نهایی شدن در دستور کار سیاستهای یک ساله دانشگاه قرار خواهد گرفت تا با طی فرآیند تصویبی مورد اجرا قرار گیرد.
وی تصریح کرد: ارائه برنامههای کوتاهمدت و اجرایی، صرفاً برای رفع آسیبها و چالشهای فراروست و یقیناً برای رفع آسیبها و کانونهای تهدید احتمالی در حوزههای مختلف برنامهریزی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی و نیز ارائه برنامههای میانمدت 5 سال آینده دانشگاه و تعیین سند راهبردی 10 ساله دانشگاه نیازمند ایدهپردازی فعالان قرآنی، نخبگان و فرهیختگان دانشگاه، اعضای هیئت علمی و رؤسای دانشکدهها هستیم که پس از وصول طرح و ایدهها از طریق «بانک ایده» و بررسی در شورای طرح و برنامه، در شورای راهبردی دانشگاه نهایی و در طرح جامع دانشگاه گنجانده خواهد شد.
حجتالاسلام عبداللهی افزود: یقیناً اگر بخواهیم دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم که بتواند در پیشبرد آرمانهای انقلاب نقش ایفا کند نیازمند تعامل سازنده با مراکز علمی و بازنگری در نگرشها، سیاستها و اهداف کلان مبتنی بر اسناد بالادستی نظام و اسناد قرآنی کشور هستیم. بر این اساس حتماً نیازمند به تحول جدی هستیم و من امیدوارم که این پروژه بهعنوان یک سند مبنا برای برنامهریزیها و سیاستگذاریهای جدید باشد. بدون شک برای این حرکت نیازمند اراده قوی هستیم و اینکه واقعاً همه بخواهیم که متحول شویم و برای قدمهای بلندتر و روشهای نوآورانهتر آماده شویم.
وی نگاه سیستمی به مجموعه دانشگاه و پرهیز از بخشینگری، همدلی بیشتر مدیران، داشتن افق تمدنی در تصمیمگیریهای کلان، داشتن روحیه انتقادپذیری، استفاده از خرد جمعی و فراهمسازی زمینه برای نقشآفرینی اعضای هیئت علمی و نخبگان دانشگاه در تصمیمسازیها و از همه مهمتر اصلاح نگرشها به سمت دانشگاه تمدنساز را از مهمترین الزامات تحول در این دانشگاه برشمرد.
مدیر طرح و برنامه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پایان با ابراز ناخرسندی از برخی انتقادات بدون پشتوانه علمی در خصوص دانشگاه از سوی برخی افراد تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف دفتر طرح و برنامه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم شناسایی آسیبها و نقاط ضعف و قوت دانشگاه است. شناسایی نقاط قوت ما را در رسیدن به اهداف اصلی دانشگاه یاری میرساند و شناسایی نقاط ضعف و آسیبها ما را از در جا زدن و عقبرفت باز میدارد و تمامی این فعالیتها با هدف اشاعه معارف ناب قرآنی در میان جوانان و شیفتگان این کتاب مقدس در فضایی آکنده از معارف و آموزههای قرآنی است. قرآن کریم به ما میآموزد با احترام متقابل به یکدیگر و افکار و نظرات یکدیگر، جامعه خود را به سمت آموزههای دینی و اسلامی هدایت کنیم و اگر غیر از این باشد هیچ گاه در رسیدن به این هدف پیروز نخواهیم شد.
چه عجب یک کار مفیدی از این دانشگاه دیدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟