کد خبر: 4317306
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۷
حجت‌الاسلام واعظی:

کاهش فاصله مردم و روحانیت وظیفه مبلغان است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم با بیان اینکه کاهش فاصله بین مردم و روحانیت یک رسالت بر دوش همه مبلغان است، تصریح کرد: تقویت عنصر تماس روحانیت برای رفع آلام و نیازمندی‌های اجتماعی ـ فرهنگی، یک وظیفه است.

کاهش فاصله مردم و روحانیت وظیفه مبلغان است
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، 25 آبان‌ماه در آئین رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه «تجربه‌نگاری فرهنگی‌ ـ‌ تبلیغی» پژوهشکده باقرالعلوم(ع) وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه این کار هم ارزشمندی صوری و هم محتوایی دارد، گفت: ارزشمندی محتوایی را باید با بررسی تک تک آثار نمره بدهیم ولی همه این آثار ارزشمندی صوری یکسانی دارند، زیرا قدم در راهی گذاشته‌اند که با تبار روحانیت شیعه و تاریخ آن سنخیت دارد.
 
وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم تاریخ تشیع این بوده است که در کنار مسئله علم‌آموزی و تهذیب نفس، کارویژه ارائه خدمات اجتماعی را داشته‌اند و پشت و پناه آلام مردم در مقاطع نیازمندی برای رفع نیاز آنان بوده‌اند. 
 
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان اینکه بعد از انقلاب، یکسری کارویژه جدید برای روحانیت ایجاد شد، گفت: این کارویژه‌های جدید سبب شد تا حضور میدانی برای رفع آلام اجتماعی در جنبه‌هایی کم فروغ شود از جمله اشتغال به مناصب قضاوت و عرصه بین‌المللی و ... .
 
واعظی با بیان اینکه کاهش فاصله بین مردم و روحانیت یک رسالت بر دوش همه است، تصریح کرد: تقویت عنصر تماس روحانیت برای رفع آلام و نیازمندی‌های اجتماعی فرهنگی وظیفه است و همه 40 اثر در این جهت ارزش مساوی دارند. برخی از این آثار که بنده مطالعه کردم بسیار خوب و ارزشمند بود و برخی آثار هم فراز و نشیب داشت ولی ازآنجا که همه آثار در این مسیر حرکت کرده‌اند تا کنشگران دینی و فرهنگی را توانمند کنند، ارزشمند است. 
 
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این کار جزء قدم‌های اولیه است؛ ما یک افت در کشور داریم که اختصاص به حوزه هم ندارد و آن اینکه آثار تولیدی خوب نشر نمی‌یابد تا به دست اهلش برسد و البته منظور بنده فقط نشر مکتوب نیست.
 
وی اضافه کرد: ما متأسفانه در تولیدات حوزوی و در کارهای مرتبط با انقلاب روایت دست اول را نداریم و گاهی خوب روایت نمی‌کنیم و گاهی اساساً دیگران ما را روایات می‌کنند حتی مکانیزم این نوع کارها را نداریم تا به دست اهلش برسد و این ضعف باید جبران شود و فکر کنیم چگونه و با چه ساز و کاری می‌توان نشر مفیدتری داشته باشیم.
 
واعظی با بیان اینکه در این موضوع تجربه‌نگاری صرفاً به نشر مکتوب اکتفا نکنیم، گفت: برخی آثار ظرفیت دارد که در قالب کارهای صوتی و تصویری و مستندسازی نشر داده شود تا جامعه استفاده بیشتری داشته باشد، به خصوص اینکه فرهنگ ما بیشتر بصری است. 
 
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه الان کنشگران میدانی متعدد وجود دارند و بخش‌هایی در نهادهای حوزوی هم داریم، اضافه کرد: با این وجود ارتباط بین نهادها ضعیف است؛ دفتر تبلیغات در تجربه‌نگاری تبلیغی یکسری کارهایی تولید کرده است که البته عمدتاً معطوف به مبلغان تخصصی است و از طرف دیگر سازمان تبلیغات اسلامی هم با مبلغان در تماس است و چگونه باید این نوع کارها در این شبکه گسترده اطلاع‌رسانی و پخته‌تر شود.
 
واعظی اظهار کرد: ایجاد شبکه برای تعامل بیشتر بین این نهادها و مبلغان ضروری است و نباید به این مرحله از کار بسنده شود و تداوم یابد. 

لزوم تعمیم تجارب

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حوزه افزود: این تجارب، زمینه‌گرایانه است به این معنا که این تجربه در چه محیطی و با کدام مخاطب و کدام سنخ کنشگری موفق بوده است؟ یعنی همیشه و در همه جا این تجربه نمی‌تواند کارآمدی داشته باشد. 
 
وی ادامه داد: این امر اقتضا می‌کند این تجربه در موارد و مکان‌های دیگر هم تجربه شود تا جنبه‌های فنی و دستورات رفتاری آن بیشتر شود، یعنی وقتی ما در این تجارب وقتی به توفیق می‌رسیم که آنقدر در محیط‌های مختلف تست کنیم و بگوییم با این تکنیک‌های رفتاری و ملاحظات و روش‌ها همه می‌توانند درصد بالایی از توفیق را در هر شرایطی داشته باشند. 
 
واعظی گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، در این صورت می‌توانیم به هر معلم تربیتی بگوییم شما با این پروتکل می‌توانید در هر محیط و شرایطی، درصد بالایی از مثلا نوجوانان را به مسجد و هیئت جذب کنید.
انتهای پیام
خبرنگار:
علی فرج زاده
captcha