کد خبر: 3327800
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
سروش طاهری:

جوان‌گرایی نباید به قیمت فراموش شدن جریان حرفه‌ای «تئاتر مقاومت» تمام شود

گروه هنر: شیوه اتخاذ شده در مورد جشنواره «تئاتر مقاومت» به نفع این رویداد هنری و ارزشی است؛ چرا که موجب کشف استعدادها‌ی تازه در حوزه تئاتر مقاومت و تنوع در زوایه دید نسبت به انقلاب و دفاع مقدس می‌شود، اما نباید فراموش کرد که اعتبار آن در گروی حضور چهره‌های شناخته شده است که تاکنون آثار ارزشمندی را تولید و ارائه کرده‌اند.

سروش طاهری، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: آنچه که دوستان مسئول در زمینه شیوه برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» اتخاذ کرده‌اند به جهت بها دادن به تئاتر شهرستان‌ها و اینکه آثار امکان اجرای عموم در شهرهای محل تولید خود پیدا می‌کنند به نفع رشد و توسعه تئاتر مقاومت خواهد بود.
وی ادامه داد: به هر حال در زمینه تئاتر مقاومت، هنرمندانی علاوه بر چهره‌های شناخته شده این حوزه که سابقه طولانی در زمینه تولید دارند وجود دارند که تاکنون مجالی برای عرضه استعدادها و قابلیت‌های خود نیافته‌اند و جای بسی خوشحالی است که با اتخاذ این شیوه، خلاقیت اجرایی آنها و احیاناً زاویه دید متفاوتی که نسبت به موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دارند مورد توجه قرار می‌گیرد.
بازیگر برگزیده چهاردهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» تصریح کرد: با این وجود نباید از این نکته غافل شد که صرف جوان‌گرایی و روی آوردن به تجربه‌های نو نباید ما را از فعالان حرفه‌ای و چهره‌های شناخته شده تئاتر مقاومت غافل کند؛ معمولاً تاکنون به این شکل بوده است که با جریان یافتن یک ایده نو، جریان جاری یک رویداد تئاتری به فراموشی سپرده می‌شود و همه توجهات معطوف به این نکته می‌شود که رویکرد نو اتخاذ شده تا چد حد می‌تواند مثمر ثمر باشد. در مورد جشنواره «تئاتر مقاومت» نیز باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد که دمیده شدن روحی تازه و جوان در تولیدات نمایشی نباید به قیمت فراموش شدن جریان حرفه‌ای تئاتر مقاومت تمام شود.
اطلاع‌رسانی پانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» درخور نام این جشنواره نیست
طاهری ادامه داد: متأسفانه گویا در مورد پانزدهمین دوره جشنواره «تئاتر مقاومت» شاهد حاکم شدن چنین فضایی هستیم، حال که شرایط مطلوبی برای برگزاری این دوره از جشنواره برقرار شده، ستاد اجرایی و دبیرخانه آن کمتر در تعامل با بدنه حرفه‌ای «تئاتر مقاومت» است و به اطلاع‌رسانی محدود و نوعاً پیامکی در مورد کسانی که سابقه درخشانی در حوزه تئاتر مقاومت دارند بسنده می‌کند، در حالی که فعالان این عرصه  و به ویژه اشخاصی که در دوره‌های پیشین این جشنواره حائز رتبه و مقام شده‌اند نیاز به حمایت و تشویق بیشتری برای حضور در این جشنواره دارند و مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که حضور آنها موجب اعتباربخشی بیشتر به جشنواره می‌شود.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «خون و ماتیک» افزود: آنچه که در ساختار اجرایی جدید جشنواره «تئاتر مقاومت» شاهد آن هستیم تبدیل شدن این جشنواره به رویداد در عین حال جوان و پویا، اما تجربه‌گراست؛ در حالی که پس از 14 دوره برگزاری، این جشنواره باید در شرایط کنونی به اوج پختگی هم در شیوه اجرایی و مدیریتی و هم حضور آثار قابل تأمل در آن رسیده باشد تا بتواند جایگاه واقعی و هنری خود را هم در عرصه داخلی و هم خارجی به اثبات برساند.
«تئاتر مقاومت» همچون «تئاتر فجر» در دو بخش اصلی و نسل نو برگزار شود
وی تأکید کرد: چه بهتر بود که جشنواره «تئاتر مقاومت» همچون جشنواره «تئاتر فجر» در دو بخش اصلی و نسل نو برگزار شود، با این شیوه آثار هر بخش با یکدیگر مورد قیاس قرار خواهند گرفت و این گونه نیست که مثلاً اثری تجربه‌گرا که احیاناً ممکن است از نظر فنی توانایی رقابت با یک اثر فاخر و حرفه‌ای تئاتر مقاومت را نداشته باشد با وجود همه شایستگی‌های موجود در نوع خود، مظلوم واقع شده و از گردونه رقابت کنار رود.
طاهری در پایان گفت: اگر به فکر استعدادیابی در زمینه تئاتر مقاومت هستیم و از آن سو نیز راضی به این امر نیستیم که اعتبار این جشنواره پس از برگزاری چهارده دوره از آن مخدوش شود، راهکار مورد نیاز موردی است که به آن اشاره شد؛ یعنی در نظر گرفتن هر دو جریان حرفه‌ای و آماتور تئاتر مقاومت تا هم سطح حرفه‌ای این جشنواره تنزل نکند و هم چشم‌انداز روشنی از این تئاتر را در آینده ترسیم کنیم.

captcha