آگاهی از اسرار و ظرائف نماز؛ عامل تکمیل و حصول به مقصود اصلی از نماز
کد خبر: 3337397
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
استاد مرکز تخصصی نماز قم بیان کرد:

آگاهی از اسرار و ظرائف نماز؛ عامل تکمیل و حصول به مقصود اصلی از نماز

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام محمودی در جمع شرکت کنندگان دوره اموزشی نماز گفت: باید بدانیم اصلاح همه ی امور ما به اصلاح عبادت است، اصلاح عبادت هم به اصلاح نماز است و اصلاح نماز هم با خشوع به دست می آید .

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن محمودی، استاد مرکز تخصصی نماز قم در چهارمین روز دوره آموزشی معارف نماز، در پاسخ به این سوال که آیا اسرار نماز همان حکمت‌ها و آداب هستند؟ گفت: اولاً آداب، مقدمه حکمت (آثار) و اسرار است و ثانیأ آثار، هدف متوسط نماز و اسرار هدف عالی و نهایی آن هست، پس آداب، علت زمینه‌ساز برای نیل به اهداف مذکور است.

وی افزود: ائمه معصومین علیهم السلام فرمودند نواقص نمازهای خودتان را با مستحبات کامل کنید و نمازتان را به کمال برسانید و بهترین اقدام برای تحقق این امر، تسبیحات حضرت زهرا (س) بعد از نمازهای یومیه است.

مسئول گروه یاوران مهدی(عج) و سخنران روز آخر دوره آموزشی معارف نماز تأکید کرد: باید بدانیم اصلاح همه امور ما به اصلاح عبادت است، اصلاح عبادت هم به اصلاح نماز است و اصلاح نماز هم با خشوع به دست می‌آید و آن هم با دوری از لغو محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام اعمال مستحبی و نوافل، جنبه روحی روانی و تربیتی برای شخص دارد، اظهار کرد: انسان‌های کامل، کسانی هستند که ثمره آنها زمان و مکان نمی‌شناسد بلکه با وجود مقدس شان طراوت، نشاط و زندگانی واقعی توأم با ارزش‌ها و زیبایی ها را به بشریت تقدیم می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمودی در ادامه گفت: برای تحقق نمازی که مورد پذیرش خداوند متعال و تأمین کننده سعادت باشد، باید موانع قبول نماز را هم برطرف کرد. از جمله موانع قبولی نماز نداشتن حضور قلب، عاق والدین و ناراحت کردن ایشان، غیبت، سبک شمردن نماز، بی توجهی نسبت به محرومان، حرام خواری و بد خواهی برای مسلمانان است.

وی ادامه داد: انسانی موفق است که عیب خود را بشناسد و برای رفع آن تلاش کند، مهم‌ترین عامل مهم نبودن نماز در جامعه کنونی ما این است که به نماز اهمیت نمی‌دهیم و عملا قبول نداریم که نماز ما ناقص است و برای برطرف شدن نقص در نماز خود تلاشی نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام محمودی ابراز کرد: خداوند توجه ویژه‌ای به نمازگزار دارد و رحمت و بخشایش خود را شمال حال او می‌کند و به یقین، توجه خداوند به هر بندهای می‌تواند او را به سمت عبادت و سخن گفتن به خالق خود تشویق کند.

استاد مرکز تخصصی نماز تصریح کرد: به فرموده پیامبر (صلی الله علیه و اله) اگر بر در خانه شما نهری باشد و در شبانه روز، پنج بار بدن خود را در آن شستشو دهید، آیا اثری از چرک و آلودگی در بدنتان باقی خواهد ماند؟ گفتیم: نه. فرمودند: همانا مثل نماز در میان شما، مثل نهری است که هر نماز در شبانه‌روز، اثر گناهی که در فاصله نماز گذشته با آن انجام شده است را از میان می‌برد.

گفتنی است، در آخرین روز دوره آموزشی نماز به قید قرعه پنج نفر از شرکت‌کنندگان، با اهدای کمک هزینه از طرف گروه یاوران مهدی(عج) بروجن، به مشهد مقدس و دو نفر به کربلای معلی اعزام می‌شوند.

captcha