کد خبر: 3337848
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

«ماه تئاتر استان‌ها» و اجرای نصفه و نیمه راهکار کارگروه گسترش و ترویج مخاطبان تئاتر

گروه هنر: توقع می‌رفت که در نزدیکترین رویداد تئاتری حوزه هنری یعنی برگزاری رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» از زمان آغاز به کار کارگروه گسترش و ترویج مخاطبان تئاتر، راهکارهای این کارگروه در زمینه حمایت از گروه‌های تئاتری و همچنین افزایش کمی مخاطبان تئاتر عملیاتی شود که البته این امر تمام و کمال محقق نشد.

چندی پیش کارگروه گسترش و ترویج مخاطبان تئاتر حوزه هنری  با این احساس نیاز که باید به فکر راهکارهایی بود تا به واسطه آن مخاطبان تئاتر به ویژه نمایش‌های دینی و ارزشی را حداقل در زمینه تالارهای نمایشی حوزه هنری افزایش داد، تشکیل شد و به فعالیت پرداخت.
از آن تاریخ به بعد کارگروه گسترش و ترویج مخاطبان تئاتر زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با مسئولیت حامد هوشیاری، مباحث کارشناسی و مطالعاتی را در دستور کار قرار داد و در نخستین گام به دنبال رصد چالش‌ها و موانع پیش روی تحقق چنین هدفی بود و با شناسایی گلوگاه‌ها سعی داشت تا به رفع این مشکل که تأثیر مستقیمی بر اقتصاد تئاتر به ویژه تولیدات دینی و ارزشی داشت، بپردازد.
الگوهایی اجرایی مرجعی همچون برگزاری ادوار گذشته جشنواره تئاتر «سوره ماه» و همچنین تولید و اجراهای عمومی نمایش‌هایی که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی در جهت تحقق اهداف انقلابی و ارزشی حوزه هنری فرصت برای خودنمایی پیدا می‌کردند، مواد و مصالحی قابل اعتنا در اختیار این کارگروه قرار می‌دادند تا با استفاده مصداقی از آنها، کارگروه بتواند راهکار عملیاتی برای  فراهم آوردن زمینه به منظور استقبال هر چه بیشتر مخاطبان از این نمایش‌ها فراهم آورد.
از مجموع مطالعات میدانی این کارگروه و همچنین بحث و بررسی کارشناسی با مسئولان و کارشناسان، دستاوردهایی در حوزه ارائه مبانی نظری در زمینه بهبود شرایط اجرای آثار و به تبع آن افزایش استقبال مخاطبان از آثار نمایشی تولیدی، به دست آمد که البته این امر رابطه مستقیمی با بهبود روند تولید و ارتقای کیفی آثار نمایشی داشت.
خروجی این ایده‌ها برای مطلوب شدن شرایط اجرای آثار نمایشی نیاز به یک ساختار اجرایی و رویدادی تئاتر داشت که اتفاقاً به فاصله دو ماه مانده به برگزاری رسمی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» و در قالب برگزاری نخستین رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» این امر محقق شد، چنان که در نشست خبری این رپرتوار با حضور رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و توحید معصومی، مسئول دفتر امور استان‌های این مرکز به مواردی اشاره شد که حاصل روند مطالعاتی و پژوهش‌های میدانی و کارشناسی این کارگروه بود که در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم:
راهکاری به منظور دسترسی مناسب و بی‌واسطه مخاطبان به تالارهای نمایشی حوزه هنری
1ـ همواره در مورد بافت جغرافیایی تالارهای نمایشی حوزه هنری که در بطن فضای اداری این نهاد فرهنگی و انقلابی قرار دارد و لذا دسترسی آسان و بدون واسطه مخاطب با تالارهای نمایشی را ممکن نمی‌سازد در میان اهالی تئاتر، گروه‌ها و کارگردانان نمایش حرف و حدیث فراوانی وجود داشت تا آنجا که کارگروه گسترش و ترویج مخاطبان تئاتر بر این مورد و رفع آن صحه گذاشت که البته عجالتاً و به شکل موقت در زمان برگزاری یک ماهه رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» مقرر شد که درب سمت خیابان حافظ حوزه هنری بر روی مخاطبان بازگشوده شود و بلیط‌فروشی گیشه را شاهد باشیم که در زمینه جذب مخاطب تئاتر میسر خواهد بود.
2- برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار نمایشی تئاتر قطعاً چرخه تولید و اجرای نمایش را کامل خواهد کرد؛ موردی که کمتر به آن توجه شده تا هم دانش تئاتری مخاطبان را در مورد موضوعات فنی بالا ببرد و هم زمینه‌ای باشد برای عوامل گروه تولید که با شنود اظهارنظرات کارشناسی و اعمال اصلاحات در کار خود، در راستای ارتقای کیفی این آثار تلاش مجدانه‌ای داشته باشند که خوشبختانه این امر از سوی کارگروه مورد بررسی و تأکید قرار گرفت تا در «ماه تئاتر استان‌ها» شاهد برگزاری آن باشیم.
3- دعوت از نخبگان تئاتری، ارسال دعوتنامه به برخی مسئولان فرهنگی و حتی غیرفرهنگی و نمایندگان محترم مجلس که آنها را ترغیب به دیدن نمایش‌های تولیدی و به روی صحنه رفته کنند از جمله مواردی است که شکاف میان مسئولان با عرصه تئاتر را که موجب شده است هر سال شاهد اختصاص سهم ناچیزی از بودجه فرهنگی به تئاتر می‌شود را از بین خواهد برد؛ به هر حال مسئولان باید نسبت به تئاتر و لزوم ترویج آن در جامعه و اینکه هر خانواده ایرانی با احساس نیاز به دیدن تئاتر آن را در سبد فرهنگی خانواده خود بگنجانند واقف شوند که این کار راهی به سوی تحقق آن خواهد بود. پیشنهاد ارسال دعوتنامه به مسئولان را کارگروه گسترش و ترویج مخاطبان تئاتر حوزه هنری برای نخستین‌بار مطرح کرد که البته بنا به ادعای مسئولان برگزاری این رپرتوار این اتفاق برای نخستین‌بار در این رویداد فرهنگی و هنری اجرایی شد.
مرداد، زمان مناسبی برای دیده شدن تلاش فعالان تئاتر شهرستانی نبود
با این وجود ذکر نکته‌ای پس از 6 روز از برگزاری این رپرتوار ضروری به نظر می‌رسد و آن اینکه اگر به واقع رپرتوار برای این برگزار شده است که توجه و اهتمام مسئولان را به اجرای عموم آثار شهرستانی نشان دهد مردادماه به عنوان فصلی اصطلاحاً مرده برای اجراهای نمایشی فرصتی مناسب برای دیده شدن تلاش فعالان تئاتر در شهرستان‌ها نیست؛ چرا که علیرغم تبلیغات مؤثر محیطی که حوزه هنری مبادرت به انجام آن برای اطلاع‌رسانی رپرتوار کرده است، اما چندان استقبالی از اجرای آنها صورت نگرفته است.
نکته بعد هم اینکه در زمینه دعوت از مسئولان فرهنگی و سیاسی که ترغیب به دیدن حداقل نمایش‌های این رپرتوار شوند که در نهایت این امر تبدیل به یک سنت حسنه شود، شنیده‌ها حاکی از آن است که این موضوع در سطحی قابل قبول و درخور حداقل از سوی معاونت امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری صورت نگرفته است و بسیاری از مسئولان استانی از حضور گروه‌های نمایشی در این رپرتوار اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
و البته حدسی که از این جریان می‌توان زد اینکه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اقدام نصف و نیمه خود در اجرایی کردن ایده‌های کارگروه گسترش و ترویج مخاطبان تئاتر حوزه هنری این راهکارها را در شکل عملیاتی خود به شکلی ابتر دنبال کرده است که هیچ پیامد مثبتی در پی نخواهد داشت و گویا صرفاً برای خالی نبودن عریضه اقدام به برگزاری این رپرتوار شده است که آماری وجود داشته باشد مبنی بر اینکه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری حداقل پایبند به بندهای فراخوان جشنواره تئاتر «سوره ماه» در حمایت از گروه‌های نمایشی شهرستانی بوده است. 

captcha