محمد حسنزاده، نویسنده و کارگردان تئاتر رضوی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: با کارگردانی نمایش «تاکسی زرد» در بخش مسابقه صحنه دهمین دوره جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» حضور دارم و تصور میکنم امسال این جشنواره با توجه به برگزاری همایش گفتمان تئاتر دینی که طی دو روز در بجنورد برگزار شد، به توفیق نسبی دست پیدا کند.
وی گفت: در همایش گفتمان تئاتر دینی بسیاری از کارشناسان و نخبگان تئاتر دینی و به ویژه تئاتر رضوی گرد هم آمدند و در مورد چالشها و آسیبهای این حوزه به گفتوگو و تبادل نظر پرداختند که نفس برگزاری این همایش بسیار مؤثر است و تبعات مثبتی برای جشنواره «تئاتر رضوی» در پی خواهد داشت.
جای کارگردانان فعال «تئاتر رضوی» در همایش گفتمان تئاتر دینی خالی بود
حسنزاده تصریح کرد: با این وجود چه بهتر بود که در این همایش از وجود کارگردانان تئاتر رضوی و عواملی که طی ادوار گوناگون برگزاری این جشنواره به تولید پرداخته بودند نیز استفاده میشد؛ چرا که با وجود همه احترامی که برای اندیشمندان و صاحبنظران حوزه تئاتر دینی قائلم، اما باید بگویم تنها دردآشنایان این حوزه کسانی هستند که با ارائه نمایش در این جشنواره شرکت میکنند و در جریان کم و کیف، نقاط ضعف و قوت آن هستند.
این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: یکی دیگر از مسائلی که میتوان از آن به عنوان مشکل اصلی جشنواره «تئاتر رضوی» اشاره کرد اینکه همچنان خط مشی این جشنواره و اینکه دوستان مسئول چه هدفی را از برگزاری این جشنواره دنبال میکنند مشخص نیست؛ ملاکی مشخص برای ارزیابی و داوریها وجود ندارد در صورتی که به اعتقاد من در هر دوره از جشنواره باید تمرکز به ویژه در زمینه ارزیابی آثار در راستای تحقق یک مطلوب باشد و این مسئله به عنوان چشمانداز «تئاتر رضوی» حداقل برای یک دوره و یا چند دوره آینده آن مطرح شود که به این واسطه کارگردانان و شرکتکنندگان در جشنواره خود را مکلف به تحقق آن کنند.
حسنزاده افزود: به طور مثال در هر دوره از جشنواره «تئاتر رضوی» تأکید بر پرداختن به سیره رضوی است و مثلاً این مسئله عنوان میشود که باید در مورد کرامات ایشان شاهد تولیداتی باشیم؛ این کار مستلزم آن است که به روایت مقاطع تاریخی معاصر با حیات آن حضرت پرداخته شود اما از آن سو شنیدهها حاکی از آن است که رویکرد جشنواره بر آثاری با فضاسازی و حال و هوای روایتهای معاصر است و مسئولان سعی دارند از آثار کلاسیک حوزه تئاتر رضوی دوری کنند که این دو مقوله در تعارض با یکدیگر قرار دارند.
نمایشنامه برگزیده رضوی در رویداد مشابه حتی شایسته تقدیر هم معرفی نمیشود
وی ادامه داد: مثالی دیگر که میتوانم به آن اشاره کنم و در حقیقت مصداق این مسئله است که هدف و چشمانداز واحدی را از مجموعه جشنوارههای نمایشی رضوی طی این سالها دنبال نکردهایم و لازم است به آن بیشتر توجه شود اینکه به شخصه در دوره قبلی جشنواره با کارگردانی نمایشی تحت عنوان «عوض بدلو» در جشنواره «تئاتر رضوی» شرکت داشتم، متن این نمایش در جشنواره نمایشنامهنویسی رضوی که به میزبانی استان قزوین برگزار میشود رتبه نخست را به خود اختصاص داد، در حالیکه اجرای آن در نهمین جشنواره «تئاتر رضوی» اصلاً مورد توجه قرار نگرفت و حداقل متن نمایشی آن نیز شایستهتقدیر معرفی نشد که اگر سیاستها و اهداف واحدی را از جشنوارههای نمایشی رضوی در زیرمجموعه جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) دنبال میکنیم حداقل باید هماهنگی میان ارزیابی این آثار را شاهد باشیم.
حسنزاده در پایان گفت: به نظر میرسد که جشنواره «تئاتر رضوی» نیازمند یک آئیننامه و یا سند چشمانداز راهبردی است که آن هم باید از رهگذر مشورت و تبادلنظر میان نظریهپردازان این حوزه با کارگردانان و فعالان «تئاتر رضوی» تدوین و تنظیم شود، قطعاً با تدوین و ابلاغ چنین سند و آئیننامهای شاهد وحدت رویه در تمام حوزههای مربوط به جشنواره «تئاتر رضوی» برای تحقق هدف و یا اهداف واحدی از آن خواهیم بود.
یادآور میشود، دهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» 25 تا 29 مردادماه در بجنورد برگزار خواهد شد.