همایش مقابله با اسلام‌هراسی در اسکاتلند برگزار می‌شود
کد خبر: 3338202
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

همایش مقابله با اسلام‌هراسی در اسکاتلند برگزار می‌شود

گروه بین‌الملل: همایش «مقابله با اسلام‌هراسی» با هدف بررسی تعصبات نژادپرستانه علیه مسلمانان، مهرماه امسال در شهر «گلاسکو» اسکاتلند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه «The National»، مرکز بانوان مسلمان «امینه» واقع در گلاسکو از متخصصان، اساتید، نهادها و اعضای جامعه دعوت کرد تا به منظور بررسی تعصبات موجود علیه مسلمانان این کشور گردهم آیند.

در این همایش، تحقیق جدید انجام شده از سوی دانشگاه‌های نیوکاسل و ادینبورو در مورد مسئله اسلام‌هراسی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرکز بانوان مسلمان امینه در گلاسکو از طریق وکالت و کمک‌رسانی، حامی 4 هزار زن مسلمان است. این سازمان اخیراً یک پروژه تحقیقاتی در مورد جرائم ناشی از نفرت دینی را آغاز کرده است.

سمینه اختر، مدیر مرکز امینه می‌گوید: آماری که اوایل سال جاری در مورد جرائم ناشی از نفرت با انگیزه دین در سال 2014-2015 منتشر شد، تعداد این جرائم را 569 مورد اعلام کرد که از ده سال گذشته نیز پایین‌تر بود.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد، گفت: کمبود آمارهای دقیق تلاش‌هایی را که برای مقابله با تعصب علیه مسلمانان صورت می‌گیرد، تضعیف می‌کند.

اختر افزود: عدم تمایل قربانیان برای گزارش دادن جرائمی که علیه آنان صورت می‌گیرد، سبب بروز این مشکل شده است.

وی گفت: مردم زیادی این تجربه را داشته‌اند اما چون فکر می‌کنند که اگر گزارش دهند اقدامی در مورد آن صورت نخواهد گرفت و اینکه گاهی حتی مطمئن نیستند که آزار و اذیت آن‌ها یک جرم محسوب می‌شود، از گزارش دادن اجتناب می‌کنند.

اختر تاکید کرد: اینکه آمارها پایین باشد به معنی آن نیست که اسلام‌هراسی وجود ندارد، بلکه فقط سبب می‌شود که کسی مسئله را جدی نگیرد و به آن رسیدگی نکند.

وی ادامه داد: ما احساس می‌کنیم زمان آن رسیده که تلاش کنیم تا بفهمیم که مقیاس واقعی این مشکل در چه ابعادی است.

اسکاتلند محل زندگی بیش از نیم میلیون مسلمان است که 40 درصد آن‌ها در شهر گلاسکو زندگی می‌کنند.

در اسکاتلند 30 مسجد وجود دارد و مسلمانان دومین گروه دینی بزرگ هستند.

captcha