کد خبر: 3339500
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴
در جلسه تفسیر حجت‌الاسلام صفتری عنوان شد:

سوره بلد بخوانید تا در قیامت هم‌نشین صالحان و شهدا شوید

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین صفتری در جلسه تفسیر سوره بلد گفت: بر خواندن سوره بلد مبادرت ورزید تا در قیامت هم‌نشین صالحان و شهدا شوید.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین صفتری در جلسه تفسیر قرآن 14 مردادماه گفت: درباره فضیلت خواندن سوره بلد گفت: روایتی از پیامبر(ص) هست که می‌فرمایند: «کسی که این سوره را بخواند خداوند در روز قیامت او را از خشم خود دور می‌کند».

وی با اشاره به روایت دیگری از حضرت امام صادق(ع) گفت: کسی که در نماز واجبش این سوره را تلاوت کند در دنیا بین مردم به عنوان شخص صالح معرفی شده و در آخرت هم نزد خداوند مقام و ومنزلت دارد و هم‌نشین شهدا و صالحین خواهد شد.

صفتری در ادامه افزود: سوره مبارکه بلد مکی است و در شهر مکه بر پیامبر نازل شده است از این‌رو بلد را در این سوره همان شهر مکه می‌گویند.

وی با اشاره به آیه اول سوره بلد «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ؛ سوگند به این شهر» گفت: لا اقسم در این آیه دو جور معنا شده است، بعضی از مفسرین لا را لاء زائده می‌دانند و آن را قسم می‌خورم معنا کرده‌اند که معنی «قسم می‌خورم به شهر مکه» را می‌دهد؛ حال سؤال پیش می‌آید آیا خود شهر به خودی خود قداست و فضیلت دارد که اگر داشته باشد این قداست برمی‌گردد به مردمی که در آن زندگی می‌کنند و حضرت محمد(ص) در آن زمان در مکه می‌زیسته‌اند.

صفتری در ادامه افزود: وجه دوم که علامه طباطبائی هم گفته این است که معنی قسم نمی‌خورم را می‌دهد و چرایی این هم مربوط می‌شود به آیه بعدی و از نظر دیگر آن‌قدر امر آسانی بوده که نیازی به قسم نبوده است مانند این‌که انسان را در رنج و سختی آفریدیم و از لحظه تولد تا مرگ در سختی قرار دارد.

وی با اشاره به آیه دوم سوره بلد « وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ؛ و حال آنکه تو در این شهر جاى دارى» تفسیر این آیه را دو جور عنوان کرد: یکی همان زندگی که پیامبر در مکه داشته و آیه بعد هم به همان مربوط است، معنای آیه را می‌توان گفت «در شهری که اهانت به پیامبر را حلال شمرده قسم نمی‌خورم، این‌قدر این کار قبیح است که قسم نمی‌خورم».

صفتری گفت: آیه « وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ؛ سوگند به پدرى [چنان] و آن کسى را که به وجود آورد» چند وجه دارد، بعضی از مفسران پدر و پسر را حضرات ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) عنوان کرده‌اند که بانی شهر مکه هم بوده‌اند و هم‌چنین حضرت آدم(ع) و فرزندانش و یا حضرت آدم(ص) و پیامبران یا هر پدر و پسری را عنوان کرده‌اند.

وی افزود: در تفسیر «البرهان» نویسنده ثابت می‌کند که هر آیه قرآن به امام علی(ع) نسبت دارد که در این آیه هم منظور حضرت علی(ع) و اولادشان بوده‌اند.

این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی ؛ براستى که انسان را در رنج آفریده‏‌ایم»، گفت: انسان حقیقتا در کبد و سختی است، در مفردات راغب آمده است که منظور از کَبَدٍ همان کبد، عضو بدن انسان است که وقتی دچار بیماری شود قسمتی از جگر انسان سیاه می‌شود که به آن در این سوره قسم خورده شده؛ هم‌چنین در روایتی از امام علی(ع) داریم که می‌فرمایند الدنیا، دارالبلا محفوظه؛ دنیا داری است که در بلا پیچیده شده است.

یادآور می‌شود، هرهفته چهارشنبه شب پس از نماز مغرب و عشا یک سوره از جزء سی قرآن مجید توسط حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ حمید صفتری در محل حسینیه پیروان شهدای کربلا برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس شهرری، خیابان شهید غیوری، بعد از چهارراه خط‌ آهن، مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتربا شماره 09121992953 تماس بگیرند.

مرجان شرف

captcha