شماره ۷۳ فصلنامه «قبسات» منتشر شد
کد خبر: 3345956
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

شماره ۷۳ فصلنامه «قبسات» منتشر شد

گروه اندیشه: شماره ۷۳ فصلنامه علمی-پژوهشی «قبسات» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره 73 فصلنامه علمی-پژوهشی «قبسات» به همیت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.
در این شماره از قبسات می‌خوانیم: «رویکردی روش‌شناختی به تمایزات عقاید و احکام دینی» نوشته حمیدرضا شاکرین، «میراث شرایع پیشین و حکیمان متأله در معنای توحید در اندیشه فلسفی علامه طباطبایی» نگاشته محمدعلی اردستانی، «ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی» تالیف منصور نصیری، «بررسی وجوه توحیدی نظریه اخلاقی علامه و تقابل آن با نظریه‌های اخلاقی رایج» اثری از علیرضا موفق و محمدحسین مهدوی‌نژاد و محمدرضا ضمیری، «امکان‌سنجی علوم انسانی اسلامی بر مبنای زبان دین» نوشته مهدی ذاکری و حمید خدابخشیان، «بررسی نظریه خطابی درباره اعجاز تأثیری قرآن کریم» نگاشته سیدمحمدحسن جواهری، «بررسی و تحلیل برهان عدم تناهی خداوند متعال (به عنوان اصلی‌ترین برهان بر وحدت شخصیه وجود)» کاری از موسی ملایری و امیرحسین منصوری‌نوری، «بینش فلسفی و فهم دین» تالیف محمدرضا بهاری.
در چکیده «بررسی نظریه خطابی درباره اعجاز تأثیری قرآن کریم» می‌خوانیم: یکی از نظریه‌های مهم اعجاز قرآن«اعجاز تأثیری» است که نخستین بار از سوی «خطّابی» ارائه شد و پایه گرایش و استناد بسیاری از دانشمندان پس از وی گردید. این نظریه آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته، در منابع مختلف با عناوینی مختلف حضور یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اعجاز نفسانی، اعجاز وجدانی، جذبات روحی، روعه قرآنی و ... اشاره کرد. این مقال بر آن است که به بررسی و تحلیل سخنان «خطّابی» پرداخته، بحث را با پالایشی مناسب و البته به فراخود مجال اندک، ارائه کند.
نویسندگان مقاله «میراث شرایع پیشین و حکیمان متأله در معنای توحید در اندیشه فلسفی علامه طباطبایی» بر آن هستند که اصلی‌ترین مسئله در کل هستی، توحید است که نخست انبای و اوصیا(ع) و در درجات بعدی، عالمانو عارفان و حکیمان متأله، منادی آن بودند. به نظر علامه طباطبایی، میراث شرایع پیشین و سخنان حکیمان متاله در معنای توحید، مقام واحدیت است و اینکه حقیقت وجود، واجب الوجود بالذات و من جمیع الجهات و واحد به وحدت حقه حقیقه بوده و مستجمع جمیع صفات کمال و منزه از جمیع صفات نقص و عدمیات است. این نوشتار به تبیین و تحلیل علمی و فلسفی دیدگاه ایشان در این زمینه پرداخته است.
ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی می‌خوانیم: بررسی دیدگاه علامه طباطبایی درباره ماهیت ایمان و رابطه آن با برخی مقولات مربوط به آن، دغدغه اصلی مقاله حاضر می‌باشد. هر چند تعابیر علامه در تعیین ماهیت ایمان، متفاوت و گاه به ظاهر ناسازگار می‌باشد. نگارندگان این مقاله بر آنند که این تعارض در واقع وجود ندارد و در این راستا کوشش کرده اند تا نخست مساله شدت و ضعف در ایمان، دوم رابطه ایمان با مقولات دیگر و در پایان به بررسی رابطه ایمان و عقل در آراء علامه طباطبایی نشان دهند.
علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: تهران، تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی، پلاک ۵۶ مراجعه کرده و یا با تلفن: ۸۸۵۲۰۵۶۲- ۸۸۵۲۰۲۷۴-۰۲۱ تماس بگیرند.

captcha