به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیت الله شاه آبادی در رابطه با عظمت این ماه گفت: ماه با عظمتی است ماهی که میلاد با سعادت امام موسی بن رضا(ع) در آن واقع شده است. روایت داریم که زیارت امام هشتم(ع) همانند طواف کعبه است، همچنین روایتی داریم که میگوید برابر با هفتاد حج یا هزار حج است. اباسعد میگوید: من با تعجب به امام جواد(ع) گفتم که آیا درست است که زیارت پدر شما برابر با هزار حج است؟ حج از اعمالیست که آداب و مناسک خاصی دارد و امروزه با وجود همه امکانات رفاهی باز بسیار کار سختی است چه برسد به آن زمان که حضرت جواد(ع) در پاسخ میفرماید بلکه هزارهزار حج یعنی یک میلیون حج.
وی افزود: پیام این سخنان این است که توجه به امامت و اعتقاد به امامت آخرین حرف است. یکی از احادیث امام رضا(ع) در مورد اهمیت همین اجتماعات است که میفرمایند آیا دور هم جمع میشوید و ولایت ما را زنده نگاهداری میکنید؟ احیای امر ولایت به این است که سخنان زیبای آن بزرگواران را بازگو کنیم از جملهای که امام(ع) فرمودند بدست میآید که نه تنها توحید فطری است بلکه نبوت و امامت هم فطری است «فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا» ناس عموم مردم است اگر چهل سال به مجلس عزای سیدالشهدا(ع) میرویم اینطور نباشد که بگویند یک حدیث از سرور و سالار شهیدان(ع) بگو، نتوانیم. از گفته امام صادق(ع) اینطور بر میآید که کسانی که از خانه خارج میشوند تا به این مجالس بیایند پایشان را روی بال ملائک میگذارند شرکت در جلسات تفریحی برای این است که انسان یک ساعت برود و خوش باشد اما این جلسات که متعلق به اهل بیت(ع) است برای این است که یک عمر انسان خوش باشد زندگی زیبا داشته باشد یاد بگیرد که رفتارش با همسرش و فرزندانش چگونه باشد.
شاه آبادی ادامه داد: بهترین موضوع بحث اخلاق است که روایات را به سه بخش میتوان تقسیم کرد که بخش اول اعتقادات است یک بخش احکام یا بایدها و نبایدها و واجبات و محرمات و اما بیشترین حجم مباحثها بحث احکام است بخشهای قرآن که راجع به اعتقادات و احکام است یک سوم اندازه بخش اخلاقی نمیشود حتی همانجا که مسائل اعتقادی را گفته مسئله اخلاقی را هم بیان نموده، همانجا که مسئله قصاص را گفته، که اگر کسی از شما را کشتند ولی دم حق دارد به همان اندازه قاتل را قصاص کند؛ گوش در مقابل گوش، بینی در مقابل بینی، چشم در مقابل چشم و اگر کسی از شما را کشتند شما میتوانید خونش را بریزید دقیقا پس از اینها میفرماید: اما اگر گذشت کردی برهمین قاتل که برادر دینی تو هم است از این طریق میتوانی زندگی او را هم عوض کنی و جمعیتی را تحت تأثیر قرار بدهی با این گذشتی که میکنی یا همانجا که حکم قطعی ارث و میراث را بیان میکند میگوید اگر از نزدیکان کسی هست که با شما زندگی میکند ولی سهمی نمیبرد ارثی به او هم بدهید این یک نکته اخلاقی است که بیان کرده یتیمی است یا مسکینی یا خدمتکاری یک چیزی به کارگر خانه بدهید.
وی گفت: پیامبر سلاحش اخلاقش بود نرمی حدت را کند میکند همانگونه که دنبه چاقوی تیز را از کار میاندازد و این نرمخویی سلاح پیامبر خدا(ص) بود حتی در مقابل با سختترین دشمنانش.به عنوان نمونه درشهر طائف که رفته بود بچههای آنجا به او سنگ پرت میکنند حضرت به باغی میرود تا زخمها را التیام دهد کارگری به اسم زید که آنجا بوده میگوید: من شنیدم که میگوید خدایا ببخش قوم من را اینها نفهمیدند. شخصی به امیرالمومنین(ع) گفت: اخلاق پیامبر را برای من توصیف کنید حضرت(ع) فرمودند مگر میشود وقتی خداوند نعمتهای دنیا را با این عظمت میگوید قلیل ولی در مورد اخلاق پیامبر(ص) از لفظ خلق عظیم استفاده میکند نعمتها را نمیتوان شمرد که قلیل هستند حالا میخواهی اخلاق پیامبر(ص) را توصیف کنم که عظیم است. اخلاق پیامبر(ص) طوری بوده که بچهها هم با اینکه ایشان در رأس یک مملکت بودند احساس راحتی داشتند و هنگامی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را بر دوشش سوار میکرده از ایشان میخواستند که آنها را هم سوار کند. همچنین امام صادق(ع) غلامشان را صدا میزنند غلام جواب نمیدهد دنبال غلام میگردند، میبینند یک گوشه نشسته میپرسد تو صدای من را نمیشنوی غلام میگوید شما که من را اذیت نمیکنید و از من عصبانی نمیشوید و مرا مجازات نمیکنید؛ همانجا حضرت صادق(ع) سجده شکر بهجا آورد که غلام من از من وحشت ندارد. همینطور روزی که غلام حضرت سجاد(ع) مشغول آشپزی بود و سیخهای داغ از دستش میافتد بر روی یکی از دختران امام سجاد(ع) که خردسال بودند حضرت(ع) میفرمایند: تو در راه خدا آزاد هستی آیا ما میتوانیم مانند این اولیاءالله باشیم این است اخلاق پیامبر که قابل توصیف نیست.
شاهآبادی در ادامه گفت: این احادیث ائمه(ع) برای ما باید بصورت عمل درآید یعنی هم علمی باشد و هم کاربردی باشد وگرنه با صوت علی، علی کنیم البته در جای خودش خوب است ولی این نمک غذاست و آن اصل غذا همان معرفت است و باید در زندگی و برخورد با همسر، و فرزندانمان و همسایگان و دیگران اینها را پیاده کنیم شاید زندگیمان زیر و رو شد پیامبر(ص) میفرماید: یک ساعت انس با همسر ارزشش از اعتکاف در مسجد من بیشتر است، همه ثوابها در مسجد و نماز خواندن و قرآن خواندن و روزه گرفتنها نیست؛ خیلی از ثوابها در همین روابط هرروز ما در جامعه است. زمان امام صادق(ع) فردی از راه دور برای طواف و زیارت به شهر مکه میرود دوستش بیمار میشود و از او گله میکند که فقط به مسجد میروی و از من مراقبت نمیکنی آن فرد به یکی از یاران امام صادق(ع) این ماجرا را میگوید من اینهمه راه آمدم که بروم مسجدالنبی که هر رکعت نمازخواندن در آن ده هزار برابر نماز خواندن در مساجد معمولی است، فردا آن شخص نزد مرد آمد و گفت حضرت سلام رساندند و گفتند اگر نزد رفیق بیمارت بنشینی و وی را از تنهایی دربیاری ثوابش از نماز خواندن در مسجد النبی بیشتر است پیامبر(ص) میفرماید شما نمیتوانید با پولتان مردم داری کنید پس با چهره گشاده مردمداری کنید بسیاری از مسائل اخلاقی به چهره فرد برمیگردد خود پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) مصداق بارز این امر بودهاند همانگونه یارانشان میگفتند وقتی ما ناراحتیم به چهره امیرالمومنین(ع) نگاه میکنیم ناراحتیمان از بین میرود.
فرزند استادزاده امام خمینی(ره) ادامه داد:حضرت علی(ع) در مسجد مشغول سخنرانی بود یک فردی داخل شد و با عصبانیت داد زد حق من را بستانید حضرت اشاره کردند که بیا جلو سپس به او گفت به تو یک ظلم شده به من اندازه ریگهای بیابان ظلم شده حال بگو مشکلت چیست، امیرالمومنین(ع) که همیشه لبخند داشت کسی بود که اندازه ریگهای بیابان بهاو ظلم شده ما فکر میکنیم اگر مشکلی داشتیم دیگر لبخند ممنوع است، اتفاقاً همانجاست که آدم باید لبخند داشته باشد وگرنه بیجهت بخندد که ارزش ندارد
وی افزود:روایت است مرد که از سرکار به منزل میآید قبل از اینکه وارد خانه شود یک سوره توحید بخواند چونکه احتمال دارد مسائل و مشکلات روزانه را به خانه بیاورد و سر همسر و فرزندانش داد بزند اگر این سوره بخواند حال و هوایش عوض میشود سپس وارد خانه شود. آن مدینه فاضلهای که میگویند از همین خانه آغاز میشود انسانیت از همین خشتها آغاز میشود کودک در خانه احترام را یاد بگیرد بزرگ بشود خود او هم احترام میگذارد دیگر این شخص اگر در خیابان با کسی تصادف کرد که سنش بالاتر بود سرش داد نمیزند و بیاحترامی نمیکند موضوعات اخلاقی سه وجه دارند اول چهره و دوم زبان که بخش معظمی از زبان داریم نوشتند که چهل گناه از آن صادر میشود که حدود ده تا پانزده مورد کبیره است که در عظمت زبان گفتارتان سنجیده و رفتارتان سنجیده باشد اگر سعی کنیم زبانمان به خطا نرود و بهترین جمله را بیان کنیم در قرآن چقدر گفته القاب ناجور را بهکار نبریم با ادب و تربیت که باشیم آنوقت است که امر به معروفمان و نهی از منکر اثر میکند علی(ع) گفته:«کسی که گفتارش درست نباشد اصلا مزه ایمان را نچشیده کسی که دروغ را حتی شوخیش را ترک نکرده باشد» و وجه سوم مربوط به قلب است که به عنوان مکارم اخلاق است و دهها جلسه باید در مورد این بحث کرد.
یادآور میشود جلسات اخلاق استادزاده امام خمینی(ره)، آیتالله شاهآبادی، اولین چهارشنبه هرماه قمری در مهدیه حضرت زهرا(ع) واقع در شهرری، چشمه علی، خیابان شهید تقوی نیا، مهدیه حضرت زهرا(ع) برگزار میشود، ضمناً علاقهمندان میتوانند جهت اطلاعرسانی عبارت(سلام بر مهدی) را به سامانه 20009365465766 پیامک نمایند یا با شماره 02133386464 تماس حاصل نمایند
مرجان شرف