دانیال سمیعی، مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء استان گیلان، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به این موضوع که باید تعریف جامعی از تولید محتوا داشته باشیم، اظهار کرد: ما زمانی که درباره محتوای قرآنی در فضای مجازی صحبت میکنیم، اغلب تعریف عملیاتی نداریم. زمانی که میخواهیم از محتوا بگویم، آیا منظورمان مطلب یا متن محتواست یا منظور ترجمه و تفاسیر قرآن است و یا نرمافزارمالتی مدیا و یا نرمافزارهای کاربردی و آموزش قرآن است.
وی ادامه داد: زمانی که تعریف عملیاتی از محتوای قرآنی در فضای مجازی نداشته باشیم، سبب میشود که نتوانیم دقیق بگوییم که آیا در تولید محتوای قرآنی قدم برداشتهایم و یا نه. برای مثال در مجتمع خاتمالانبیاء استان گیلان، نرمافزار کتابخوان و کتابخانه تولید کردهایم که در این نرمافزار تفسیر قرآن، متون پژوهشی مرتبط با قرآن پژوهی ارائه شده است اما آیا میتوانیم بگوییم این نرمافزار، محتوای قرآنی به شمار میرود؟
مدیرمجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء استان گیلان به تعریف محتوای قرآنی در فضای مجازی پرداخت و گفت: محتوای قرآن در فضای مجازی، به محتوایی گفته میشود که آن محتوا، متن و مضمونش یعنی همان مظروفش مرتبط با حوزه قرآن باشد که متأسفانه از این نظر با ضعف چشمگیری روبرو هستیم.
بازار متقاضی برای تولیدات قرآنی اندک است
وی بیان کرد: یکی از دلایل ضعفمان در تولید محتوای قرآنی، تولیدکنندگان نیستند بلکه مشکل اصلیمان متقاضیان و بازار عرضه و تقاضاست که نسبت به محتوای قرآنی نسبت به دیگر محصولات اندک است.
سمیعی اظهار کرد: فضای مجازی به دلیل آنکه محدودیتی در ارائه دیگر محتواها ندارد، کاربران به همه محتواها دسترسی دارند به همین دلیل بر این تصور هستیم که اگر نتوانیم پاسخ بازار را بدهیم، بازار را از دست خواهیم داد.
وی ادامه داد: متأسفانه تولیدکنندگان به سمت تقاضای بیشتر میرود و همه تلاش را میکنند که پاسخ کاربران را بدهند تا بازار را از دست ندهند.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در فضای مجازی بیشتر به سمت تولید نرمافزارهای کاربردی و بازیهای رایانهای گرایش دارد درحالی که رسالت دیگری دارد اما برای حفظ کاربر ملی چنین سیاستی را پیش گرفته است.
رقابت، مانع از تأمین محتوای ملی میشود
وی بیان کرد: فضای مجازی کشور از مثلثی تشکیل شده که کاربر ملی، محتوای ملی و شبکه ملی اضلاع آن به شمار میرود. ما غالبا این مثلث را به سمت تقاضای کاربر تعریف میکنیم تا اینکه به سمت محتوای ملی پیش برویم، زیرا در عرصه فضای مجازی رقابت بینالمللی وجود دارد و ما دوست داریم در این رقابت پیروز شویم بنابراین هرآنچه که کاربر بخواهد، تولید میکنیم نه آنچیزی که مورد نیاز محتوای ملی است.
راهحل تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی
سمیعی با اشاره به راهحل تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی تصریح کرد: ما باید بیشتر از اینکه به سمت تولیدکننده، مجتمعهای دیجیتال، خانههای دیجیتال تمرکز کنیم، باید به سمت حلقههای دیگری که این محتوای قرآنی را شامل میشود، سوق یابیم. برای مثال از سازمان دارالقرآن بخواهیم که آموزش دیدگانش را به سمت فضای مجازی تشویق کند و در آن فضای نوین به آموزش بپردازد.
آموزشهای قرآنی را از فضای حقیقی به مجازی بیاوریم
وی یادآور شد: بیاییم مخاطبان قرآنی را به سمت فضای مجازی سوق دهیم تا نیازهایشان را از این فضا تأمین کنند و در نهایت در این فضا به تولید محتوا بپردازیم. به همین صورت نیاز در کاربر ملی ایجاد میشود و تولیدکننده به تأمین این نیاز با تولیداتش میپردازد. هماکنون وقتی مخاطبی وجود ندارد، نمیتوان از تولیدکنندگان انتظار تولید محتوا را داشت.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: هماکنون تولیدات خوبی را از سوی تولیدکنندگان در عرصه تولید نرمافزار شاهد هستیم و باید تمام تلاش را انجام دهیم تا مخاطبان را به این سمت سوق دهیم.
نرمافزارهای که تولید می شود خیلی خوب است و همین طور رقابت در خارج بیشتر است