به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نمایشگاه «خوشنویسی و قلمکار» به همت مجتمع آفرینشهای هنری سلام در فرهنگسرای نیاوران دایر شده و 32 تابلوی خوشنویسی در قالب خط ثلث و نستعلیق در زمینه پارچههای قلمکاری شده (از شیوههای سنتی هنر اصفهان) در معرض دید علاقهمندان قرار داده است.
نمایشگاهی که آثار نستعلیق آن را امید گنجعلی از نستعلیقنویسان مجرب ایرانی خلق کرده و آثاری در قالب خط ثلث آن نیز حاصل دسترنج هنرمند خطاط اصفهانی یعنی محسن سلیمانی است.
از جمله ویژگیهای تابلوهای خطاطی به نمایش درآمده در این نمایشگاه قطع بزرگ آنهاست که اغلب ابعادی بیش از 150 سانتیمتر و گاه تا 3 متر را به خود اختصاص میدهند که در برخی از آنها با توجه به مشخصات هر یک از آثار که در برچسبی در کنار هر تابلو نصب شده است، ضخامت قلم خوشنویسی به کار رفته شده به 100 میلیمتر میرسد.
آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه منتخبی از آثار خوشنویسی هستند که پیشتر به همت مجتمع آفرینشهای هنری سلام در نمایشگاهی تحت عنوان «از فرش تا عرش»(شکوه قلم نستعلیق و ثلث در قلمکار) در مرکز هنری جمال رشیدری شهر استانبول ترکیه به نمایش درآمدهاند و توانستهاند نظر بسیاری از مخاطبان کشورهای مختلف جهان اسلام را به خود خیره سازند.
در اکثر آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه که به گفته محسن سلیمانی، هنرمند ثلثنویس شرکتکننده در آن، افتتاحیه باشکوهی نیز با حضور هنرمندان پیشکسوت خوشنویسی همچون جلیل رسولی و نصرالله افجهای داشته است عبارات قرآنی و مضامین اسلامی به چشم میخورد، به عنوان مثال عبارت قرآنی «انـــــــک لعـــــــلی خلــــــق عظیـــــــــم» که به خط نستعلیق خوشنویسی شده است و تحت عنوان تابلوی «نعت رسول» در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است و یا تابلویی تحت عنوان «ریسمان الهی» به خط ثلث منقوش به عبارت معروف قرآنی «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» که به خط ثلث و با قلمی به ضخامت 20 میلیمتر به نگارش درآمده است.
از جمله ویژگیهای دیگر آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه شیوه غیرمتعارف خوشنویسی است؛ چرا که پیش از این معمولاً آثار خوشنویسی روی کاغذ و یا سطحی از بافت و جنس کاغذ به انجام میرسید، اما در این ابداع خوشنویسان مبادرت به خوشنویسی روی پارچه مخصوص هنر قلمکاری که از جنس متقال آهارزده است کردهاند که علاوه بر حساسیتهای خاص خود به نوعی این هنر را از تکرار مکررات خارج کرده است.
اما توجه محسن سلیمانی، هنرمند ثلثنویس این نمایشگاه به احیای دو خط ریحان و محقق از جمله ویژگیهای دیگر آن است؛ دو خطی که به سبب یکنواختی رسمالخط آن روی خط کرسی و فقدان هر نوع انعطاف و جذابیت بصری قرنهاست که منسوخ شدهاند و به گفته سلیمانی وی با ابداعی در شیوه نگارش این خطوط که خود از آنها به موربنویسی و قرینهنویسی یاد میکنند سعی در جذابیتبخشی به آنها داشته تا از این رهگذر بتواند بار دیگر جامعه خوشنویسان ایرانی را به اشتغال به نگارش این نوع خطوط منسوخ شده کند.
آثار خوشنویسی به نمایش درآمده در این نمایشگاه بنا به ادعای سلیمانی، حاصل کار یک گروه 7 نفره است؛ دو خوشنویس و یک گروه 5 نفره از زبدهترین هنرمندان هنر سنتی قلمکاری اصفهان که در طرحهای قلمکاری خود بر زمینه پارچه آثار خوشنویسی این نمایشگاه از نقوش کمتر کار شده عهد صفوی استفاده کردهاند.
به هر ترتیب این نمایشگاه تلاشی برای احیای برخی سنتهای فراموش شده هنر ایرانی است؛ کوششی برای کاربردی کردن هنر قلمکاری اصفهان با این فرض که میتوان از این هنر علاوه بر نقوش تزئینی پارچههای قلمکاری که زینت دکوراسیون منازل و اماکن است به عنوان زمینه یک اثر خوشنویسی هم استفاده کرد؛ چیزی که شاید اکنون تنها در انحصار طرحهای تذهیبی، تشعیری و گل و مرغی باشد که متداول بوده است.
یادآور میشود، نمایشگاه «خوشنویسی و قلمکار» تا ساعت 21 امروز، 3 شهریور برای بازدید عموم علاقهمندان در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای نیاوران دایر است.