کد خبر: 3353039
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
جنتی در اختتامیه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای:

بازی‌های رایانه‌ای؛ زمینه‌ساز دیپلماسی نرم/ کمیته اقتصاد خلاق تشکیل می‌شود

گروه فضای مجازی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازی‌های رایانه‌ای را بزرگترین سرگرمی دنیا معرفی کرد و گفت: با توجه به رشد روزافزون این صنعت و افزایش میانگین سنی آن برای تولید محتوای ایرانی اسلامی تلاش کنیم چراکه بازی‌های رایانه‌ای زمینه‌ساز دیپلماسی نرم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین پایانی پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای، امشب با حضور وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی به کار خود پایان دارد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد بازی‌های رایانه‌ای را زمینه‌ساز دیپلماسی نرم دانست و اظهار کرد: با دستور رئیس جمهور کمیته اقتصاد خلاق که بازی‌های رایانه‌ای بخشی از آن به شمار می‌رود، تشکیل می‌شود؛ چرا که در سال ۲۰۱۴ حجم مبادلات کالاهای ناشی از این نوع اقتصاد در دنیا ۸۲۰ میلیارد دلار بوده و سهم ما از این مبلغ بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است. امیدوارم با توجه به تمهیداتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد در نظر گرفته شده به اقتصاد خلاق دست پیدا کنیم.

وی افزود: بازی‌سازی یکی از موضوعات مهم فرهنگی است و بازی‌های رایانه‌ای به لحاظ اجتماعی و اقتصادی نیز از اهمیت بسیار برخوردارند؛ چرا که به باور جامعه‌شناسان و روان‌شناسان بازی‌ها با دنیای کودکان و نوجوانان روحیه و شخصیت آنها در ارتباط بوده و بسیاری از تمایلات میان فردی کودکان و ارتباط آنها با والدین، خواهران و برادران و همسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در هنگام بازی است که بچه‌ها چگونگی بروز عواطف، کنترل و ارضای مناسب آن را فرا می‌گیرند. گرچه در حال حاضر بازی‌های رایانه‌ای به عنوان وسیله‌ای برای گذران اوقات فراقت به عرصه بزرگسالان هم کشیده شده‌اند، اما تأثیرات فردی و اجتماعی این بازی‌ها به اندازه‌ای گسترده است که دیگر از انقلاب بازی‌های رایانه‌ای یاد می‌شود.

وی بیان کرد: امروز صنعت ساخت بازی‌های رایانه‌ای به پرمخاطب‌ترین و سودآورترین صنعت سرگرمی تبدیل شده و ما نمی‌توانیم نسبت به محتوای بازی‌ها بی‌تفاوت باشیم.

جنتی اظهار کرد: در دوره‌ای که رقابت میان شرکت‌ها و تولیدکنندگان به سمت فروش بیشتر بازی‌های رایانه‌ای با ایجاد جذابیت بیشتر است، ما هم باید به جنبه‌های اخلاقی و تولید بازی‌های رایانه‌ای با محتوای ایرانی- اسلامی بیندیشیم.

وی افزود: از یک سو بازی‌های رایانه‌ای با محتوای منفی خود می‌توانند آسیب‌های جسمانی و پیامدهای منفی تربیتی به همراه داشته باشند، از سوی دیگر می‌توانند بر خلاقیت کودکان اثرگذارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز دنیای کودکان با انواع فناوری‌ها درآمیخته و یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای پرورش خلاقیت بچه‌ها پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای است؛ بنابراین به بهانه مضراتی که بازی‌های رایانه‌ای دارند، نمی‌توان از تولید و حمایت بازی‌های داخلی خوب بازماند.

وی بیان کرد: بسیاری از مردم جهان تشنه آشنایی با فرهنگ اخلاق‌مدار و خانواده پرور ایران هستند و بازی‌های رایانه‌ای محمل خوبی برای این آشنایی هستند.

جنتی اظهار کرد: جشنواره بازی‌های تهران مقدمه‌ای برای ساخته شدن صدها بازی با تکیه بر مؤلفه‌های فرهنگی تاریخی ایران است. آثار تولید شده در سال‌های اخیر از کیفیت خوبی برخوردار هستند، گرافیک خوبی دارند و امیدوارم با محتوای خوبی هم که به آن می‌پردازند، بتوانند با بازی‌های خارجی رقابت کنند.

وی یادآور شد: بازی رایانه‌ای بستری برای دیپلماسی نرم است و ما به واسطه بازی‌های رایانه‌ای خوب می‌توانیم فرهنگ خود را معرفی کنیم، آن هم در شرایط پس از تحریم که فرصت‌های بسیاری پیش روی ماست که با برنامه‌ریزی هوشمندانه زمینه جهانی شدن این هنر صنعت و رقابت در بازارهای خارجی را فراهم آوریم. البته شرط اصلی این است که شرایط رقابت در بازار داخلی را فراهم آوریم. ابتدا در آسیا و سپس در سطح جهانی به موقعیت‌های اقتصادی دست یابیم که البته تاکنون هم موفقیت‌های چشمگیری را کسب کرده‌ایم.

captcha