به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به دنبال تقاضای شیخ اسماعیل دعا، رئیس شورای عالی مسلمانان در زیمبابوه از رایزنی فرهنگی ایران در این کشور برای برگزاری یک دوره فشرده اسلامشناسی و پاسخ به شبهات ایجاد شده در میان مسلمانان زیمبابوه از سوی طرفداران فرقه وهابیت، دوره یکروزهای در سالن اجتماعات مسجد آل محمد(ص) شهر حراره برگزار شد.
در بخش اول این برنامه یکروزه که با شرکت تحصیلکردگان و شیوخ مساجد اهل سنت قادریه محب اهل بیت(ع) برگزار شد، محسن شجاعخانی، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه ضمن تأکید بر اهمیت این نوع برنامههای دانشافزایی و ضرورت وقتشناسی در انجام امور شخصی و اجتماعی از تقاضای شیخ اسماعیل دعا برای برگزاری این دوره استقبال و ابراز امیدواری کرد که شرکتکنندگان با مشارکت فعال خود در برنامه حداکثر بهره را از آن ببرند.
سپس در ادامه حجتالاسلام طالبیدارابی، به بحث درباره تعریف دین و دشواریهای تعریف، طبقهبندی دینها و ضرورت آن، مقایسه ادیان ابراهیمی و ادیان شرق و مقایسه ادیان ابراهیمی پرداخت.
وی با اشاره به دو معنای اسلام یعنی صلح و دوستی در میان انسانها و تسلیم محض در برابر خداوند متعال، گفت: اسلام در عرصه حیات اجتماعی به معنای زیست صلحآمیز با همنوعان و در عرصه الهیات و هستیشناسی به معنای تسلیم بودن محض در مقابل خداوند است، به همین دلیل پیروان دین اسلام را مسلمان مینامند و مسلمان یعنی کسی که به درگاه خدای واحد تسلیم محض است و با همنوعان از در دوستی و صلح وارد میشود.
حجتالاسلام طالبیدارابی در ادامه با اشاره به نکته دیگری که در معنای اسلام و مسلمان نهفته است و برخی محققان دینشناس مانند هیوستن اسمیت (Huston Smith) نیز به آن توجه کردهاند، افزود: پیروان دین اسلام را «محمدیست» و نام دین را «محمدیسم» نمیخوانند؛ چراکه به باور خود پیامبر بزرگ اسلام(ص) و مسلمانان، حضرت محمد(ص) خود مسلمان بود و نه خالق و نه بنیانگذار دین.
وی ادامه داد: پیامبر در اسلام ابلاغ پیام الهی را بر عهده دارد و پیام الهی او توحید و تسلیم بودن انسانها در برابر الله است و به همین دلیل پیروان دین اسلام مسلمان نامیده شدهاند و معنای این نامگذاری آن است که دین اسلام مستقل از هویت فردی پیامبر اعظم(ص) است؛ حتی با وجود آنکه عظمت پیامبر(ص) در قرآن و در نگاه مسلمانان بسیار بالا است.
طالبیدارابی همچنین ضمن طرح این پرسش که اگر پیامبر(ص) نام خود را بر دینی که آورده ننهاده است؛ چگونه است برای نمونه شما پیروان عبدالقادر گیلانی خود را قادریه مینامید؟ آیا او در جایی خود را آورنده دین و یا مذهبی به نام قادریه معرفی کرده است یا تلاش کرد به کشفی معنوی و عرفانی مطابق آموزههای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دست پیدا کند؟ در تبیین این موضوع به فرایند تاریخی شکلگیری اسلام بهعنوان یک دین نهادینه اشاره کرد و به انشعابهای مذهبی در اسلام پرداخت.
یادآور میشود، در بخش دوم این دوره که دو ساعت و نیم ادامه داشت، برخی شرکتکنندگان پرسشهای خود درباره مباحث بیان شده در جلسه صبح و نیز چگونگی عکسالعملها در مورد شبهات ایجاد شده از سوی طرفداران فرقه وهابیت را مطرح کردند که حجتالاسلام طالبیدارابی به تمامی این پرسشها پاسخ داد.