امیرحسین عرفانی، داور بخش هنر پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به روند بازیهای داوری شده در پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای، اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه پنجمین دوره جشواره را میگذراندیم، انتظاراتمان از سطح آثار ارسالی بالا بود به ویژه اینکه پس از پنج دوره این موضوع در میان بازیسازان جا افتاده است که هر بازی باید کارگردان هنری داشته باشد به همین دلیل کارگردانی هنری بازیها در حد قابل قبولی بود.
بازیها به سمت بازیهای موبایلی سوق یافته است
وی افزود: بسیاری از بازیهای راه یافته به جشنواره به سمت بازیهای موبایلی سوق یافتهاند که این امر اتفاق خوبی در صنعت بازیهای رایانهای به شمار میرود و به نوعی روندی جهانی است.
داور بخش هنری پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای تصریح کرد: متأسفانه تصوری که در میان بازیسازان ایجاد شده این بوده که تعداد هنرمندان در بازیهای موبایلی به دو نفر رسیده در حالی که اگر تعداد هنرمندان در بازیهای پی سی، 15 نفر است باید در بازیهای موبایلی به 10 نفر برسد نه اینکه شاهد دو هنرمند در تولید یک بازی موبایلی باشیم و به نظر میرسد باید این نگاه اصلاح شود.
وی تعداد بسیار بازیهای راهیافته به جشنواره را نقطه پیشرفت ندانست و گفت: تعداد بازیها مهم نیست بلکه کیفیت اهمیت بیشتری دارد. گاهی ممکن است تنها 10 بازی به جشنواره برسد اما این 10 بازی از معیارهای مناسبی برخوردار باشد؛ بنابراین تعداد زیاد بازیها نشاندهنده پیشرفت جشنواره نیست.
عرفانی اظهار کرد: خوشبختانه تعداد بازیهای ارسال شده به جشنواره به لحاظ کیفیت در حد مناسبی بود و همین موضوع داوریها را چالشبرانگیزتر میکرد. رقابتها سخت و فشرده بود به ویژه این موضوع را در مورد بازی سال و بازی ژانر شاهد بودیم.
بازیهای امسال جشنواره بیشتر جنبه سرگرمی داشت
وی بیان کرد: بازیهای داوری شده در جشنواره بیشتر جنبه سرگرمی داشت در حالی که دوره پیش شاهد بازیهایی با محتوای فرهنگی و بومی بودیم.
این بازیساز تصریح کرد: البته بازی خاله قزی که امسال در بخش هنر جایزه بهترین را کسب کرد برگرفته از یک داستان قدیم ایرانی است. خاله قزی شخصیت ایرانی است که به وسیله یک چوب با دشمنانش میجنگد.
وی بیان کرد: اگر در این دوره از جشنواره بازیهای مذهبی و ارزشی از کیفیت بالایی برخوردار بودند، قطعا جایزههای بیشتری را کسب میکردند.
عرفانی اظهار کرد: کمپانیهای معتبر باید روی موضوعات ارزشی و مذهبی تمرکز کنند تا بتوانیم شاهد تولید بازیهای با کیفیتی باشیم. بازیهای مذهبی به دلیل کیفیتهای ضعیف نتوانستند جایزهها را از آن خود کنند.
مطالعه و تحقیق شرط اصلی تولید بازی ارزشی
وی بیان کرد: به نظر میرسد بازیسازانی که قصد دارند در حوزه دینی، مذهبی و ارزشی به تولید بپردازند، باید مطالعه و تحقیقات لازم را داشته باشند. تا زمانی که چنین مطالعاتی نداشته باشند نتایج کارهایشان بازیهای سطحی خواهدشد.
داور بخش هنر پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای تصریح کرد: چندان به حمایت از بازیسازان اعتقادی ندارم.اگر حمایتها مداوم باشند آن صنعت بیمار خواهدشد. بازی باید مخاطب داشته باشد تا از سرمایه آن بازی بتوان بازی دوم را تولید کرد که باید به واسطه فرهنگسازی بتوانیم به این امر دست یابیم.
وی یادآور شد: البته بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مرکز رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد و شهرداری میتوانند از این صنعت و بازیسازان حمایتهای لازم را داشته باشند.