کد خبر: 3358559
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

دومین کارگروه شورای عالی قرآن شهرداری تهران تشکیل شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین کارگروه تخصصی آموزش شورای عالی قرآن شهرداری تهران، روز گذشته، ۱۴ شهریورماه در مؤسسه ندای ملکوت تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین کارگروه تخصصی آموزش شورای عالی قرآن شهرداری تهران، شنبه، 14 شهریورماه با حضور اعضای این کارگروه سیدمهدی سیف، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری، مهدی نادی، ابوطالبی، معاون پژوهش اداره‌کل آموزش و پرورش تهران و لیلا صفری، میثم طاهرآبادی به عنوان دبیر این کارگروه و مسعود وکیل به عنوان رئیس کارگروه تخصصی شورای عالی قرآن شهرداری در مؤسسه ندای ملکوت برگزار شد.

ارتقای سطح آموزش قرآن مقطع پیش‌دبستانی خانه‌های قرآن مناطق شهرداری تهران

در ابتدای این جلسه پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، مسعود وکیل به اهداف برپایی این جلسه اشاره کرد و گفت: هدف از برپایی این جلسه، تدوین برنامه مناسب آموزش قرآن ویژه دوره پیش‌دبستانی به منظور ارائه برنامه‌های لازم به خانه‌های قرآن شهرداری است.

وی اظهار کرد: این جلسه به منظور ساماندهی و ارتقای سطح آموزش قرآن مقطع پیش‌دبستانی خانه‌های قرآن مناطق شهرداری تهران برگزار شد.

وکیل ادامه داد: این کارگروه تدوین برنامه‌های آموزش برای سطوح مختلف را در دستور کار خود دارد و با توجه به اهمیت بحث آموزش در مقطع پیش‌دبستانی، تدوین برنامه‌های آموزش مناسب ویژه این مقطع در اولویت قرار گرفنه است.

وی تصریح کرد: در نظر داریم علاوه بر یافتن بهترین روش آموزش قرآن در این سنین برای شکوفا شدن توانایی‌های ذهنی، مهارت‌های عملی خردسالان برنامه‌ریزی کنیم.

وکیل تأکید کرد: باید بتوانیم تصویر نسبتاً واقعی از اهداف مراکز پیش‌دبستانی و وسیله آموزش و مربیان این مراکز داشته باشیم که گام دوم تدوین برنامه‌های پیشنهادی و گام سوم نیز اجرای برنامه‌ها است.

ارائه الگوی برتر و آموزش قرآن در مقطع پیش دبستانی

در ادامه جلسه ابوطالبی، معاون پژوهش اداره‌کل آموزش و پرورش تهران به شرح برنامه‌های تدوین شده برای دستیابی به الگوی برتر و آموزش قرآن در مقطع پیش دبستانی پرداخت و اظهار کرد: دوره پیش‌دبستانی، دوره حساس رشد در زمینه زبان آموزی است. در سنین پنج تا شش سال آموزش و پرورش متولی ارائه آموزش‌های لازم در این سنین است و قبل از آن نیز موضوع آموزش مختص به بهزیستی است و در دارالقرآن‌ها نیز آموزش برای سنین مختلف وجود دارد.

ابوطالبی عنوان کرد: برای انتخاب روش نمونه و الگو در زمینه آموزش قرآن ویژه پیش‌دبستانی باید نوع فعالیت و روش آموزش تعدادی از مراکز پیش‌دبستانی وابسته به شهرداری، آموزش و پروش و بهزیستی را مورد بررسی قرار دهیم و از مسئولان آموزش این مراکز دعوت کنیم که در جلسات حضور یابند و از آنها بخواهیم که درباره روش‌ها و الگوهای آموزش و نقاط قوت و ضعف خود مطالبی را بیان کنند.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه انتخاب مدیران دوره پیش‌دبستانی باید مشخص شود که مربیان این مقطع چه ویژگی‌هایی را داشته باشند و در مرحله بعد تجهیز مراکز و بحث منابع آموزشی در این مراکز مطرح است. سپس باید ابزار آموزش را که از جمله مواردیست که برای متمرکز کردن حواس کودکان به امر آموزش مفید است، مورد بررسی قرار دهیم.

ابوطالبی بیان کرد: از دیگر موارد که باید مورد توجه قرار گیرد بحث میزان زمان لازم برای آموزش در این مقطع و ایجاد مکان جذاب بری ترغیب کودکان به شرکت در کلا‌س‌ها است.

ضرورت شناسایی مراکز قرآنی پیشرفته در راستای الگوبرداری

سپس مهدی نادی ضمن تأیید مطالب مطرح شده، گفت: در ابتدا باید به نیازسنجی و نیازآفرینی در مراکز پیش‌دبستانی بپردازیم و به ترتیب ویژگی‌های مربیان، منابع و ابزارهای آموزش و مکان پیش‌دبستانی را در مراحل بعد مورد بررسی قرار دهیم.

درادامه حجت‌الاسلام کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران ادامه داد: شناسایی مراکز قرآنی پیشرفته در راستای الگوبرداری و استفاده از تجربیات این مراکز یک ضرورت است که البته کار شناسایی این مراکز به راحتی امکان‌پذیر است و انواع کتاب‌هایی که ویژه این مقطع است تألیف شده و در دسترس است که می‌توان از بین روش‌های بکار رفته آموزشی، روش تلفیقی را بکار گرفت.

در پایان این جلسه مقرر شد که تا جلسه آینده این کارگروه، مراکز قرآنی فعال شناسایی شوند و همچنین طی جلسه‌ای از مسئولان آموزش آنها دعوت به عمل آید و سؤالاتی نیز درخصوص نحوه فعالیت این مراکز تدوین و قبل از برپایی جلسه در اختیار مسئولان آموزش قرار گیرد تا در نهایت روش آموزشی با عنوان روش برتر انتخاب شود و به صورت یکپارجه در سطح مراکز پیش‌دبستانی که از سوی شهرداری تأسیس می‌شود بکار گرفته شود.

captcha