به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست تخصصی آسیبشناسی شبکههای ارتباطی، پیش از ظهر امروز سهشنبه 17 شهریورماه با سخنرانی دانیال سمیعی، مدیرمجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء استان گیلان، در سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
سمیعی، مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء استان گیلان با اشاره به این موضوع مبنی بر اینکه نمونه موفقی از فعالیتها را در فضای مجازی شاهد نیستیم، اظهار کرد: یکی از دلایل شکست فعالیتها در فضای مجازی نداشتن مطالعه کافی است. دانشجویان علوم انسانی تعدادشان بسیارند اما پژوهشی در حوزه فضای مجازی نداریم تا بتوانیم بر اساس آن پژوهشها برنامهریزی کنیم.
وی افزود: بومی سازی مطالعات یکی از راهکارهایی است که باید در فضای مجازی انجام دهیم. مطالعات نشان داده که نوع ارتباط در فضای مجازی همچون فضای حقیقی نیست که تأثیر متقابل داشته باشد. در فضای مجازی افرادی که عضو آن شبکهها هستند لزوما برای کسب اطلاعات به آن مطالب مراجعه نمیکنند بلکه منابع مطالعاتی مختلفی دارند.
تعریف عملیاتی برای شبکههای ارتباطی نداریم
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: یکی از ضعفهایمان در فضای مجازی این است که تعریف عملیاتی برای شبکههای ارتباطی نداریم و هر کدام یک تعریف متفاوتی از یکدیگر داریم؛ بنابراین رسیدن به یک تعریف واحد از شبکه ارتباطی امری ضروری است.
وی بیان کرد: هر یک از شبکههای ارتباطی فرهنگ خاص خود را دارد یعنی فرهنگ ارتباطی میان کاربران جی میل متفاوت از کاربران یاهوست و حتی آداب ارتباط آنها با یکدیگر متفاوت است.
سمیعی اظهار کرد: تا پیش از فیسبوک شاهد فعالیت اورکات بودیم و تا آغاز فیس بوک، چیزی به نام لایک نبود؛ بنابراین اگر میخواهیم تأثیرگذاری در فضای مجازی داشته باشیم باید سرویس خود را داشته باشیم به این معنی که کاربر بومی را جذب فعالیتهای مجازیمان کنیم.
ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات
وی افزود: برای تغییر فرهنگی در فضای مجازی باید به مثلث شبکه ملی، محتوای ملی و کاربر ملی توجه کنیم. منظور از شبکه ملی یعنی سرویسها و خدمات بومیمان را داشته باشیم و در بحث محتوای ملی به تأمین محتوای موردنیاز براساس خواستههای کاربران بپردازیم و در نهایت مخاطبان ایرانی و بومی را جذب فعالیتهایمان کنیم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: هماکنون باید بستری ایجاد شود تا کاربران در آن بستر عضو و فعالیت کنند. در این بستر میتوان نیازها و خواستههای کاربران بومی را شناسایی کرد و حتی برای تحقق این امر باید ابزارهای تشویقی را هم ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: سازمان فعالیتهای قرآنی میتواند باشگاه شبکه اجتماعی دانشجویان کشور و یا باشگاه فعالان قرآنی فضای مجازی را راهاندازی کند تا کسانی که در این حوزه دغدغهمند هستند وارد شوند و فعالیتهایشان را به اشتراک بگذارند.
بخش خصوصی برای نرمافزارهای قرآنی سرمایهگذاری نمیکند
سمیعی اظهار کرد: کشورهای عربی با کیفیتهای بالا به تولید نرمافزارهای قرآنی میپردازند و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرند درحالی که در کشورمان این امکان وجود ندارد و ما اگر بخواهیم همان نرمافزاررا در کشورمان توزیع کنیم باید با قیمتهای بالا در اختیار کاربران قرار دهیم.
وی ادامه داد: بخش خصوصی برای فضای مجازی سرمایهگذاری نمیکند چراکه بسترهای لازم در این فضای نوین وجود ندارد.
مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء استان گیلان تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت مالی مدیای خارجی وجود دادههای مناسب است که متأسفانه ما به این بخش در کشور توجه نمیکنیم. امروزه بزرگترین دغدغه در فضای مجازی نیاز به داده و اطلاعات است.
دادههای انبوه؛ چالش جدی فضای مجازی
وی بیان کرد: یک شرکت خارجی هر ساله چالشها و فرصتهای فضای مجازی را برای همه دولتها منتشر میکند که امسال عنوان کرده است چالش جدی فضای مجازی تا سه سال آینده دادههای انبوه خواهد بود. چراکه به واسطه داده میتوان متوجه شد که دیگران چطور فکر میکنند و حتی با تغییر دادهها میتوان رفتارها را تغییر داد.
سمیعی اظهار کرد: داشتن بانک اطلاعات یکی از اصلیترین بخشهایی است که باید به آن توجه کرد چراکه در فضای مجازی نمیتواند مدل فضای حقیقی را اجرایی کرد.
فضای مجازی سونامی فرهنگی است
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری از فضای مجازی به عنوان جنگ نرم و بعدها به عنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند اما امروز از این فضا به عنوان سونامی فرهنگی مطرح میکنند؛ بنابراین زمانی نداریم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در فضای مجازی به دلیل آنکه اطلاعات کافی نداریم نمیدانیم به کجا برویم به همین دلیل هر اندازه میدویم از مقصد دورتر میشویم.
شرایط حادی را در فضای مجازی سپری میکنیم
وی بیان کرد: ما شرایط حادی را در فضای مجازی سپری میکنیم. شاید در روزگاری میگفتیم که زمان جنگ است اما امروز در این جنگ سنگرها پرشده است. همچنین باید به این موضوع توجه کرد که تا سه سال آینده سیستمهای مجازی به انسانها متصل خواهد شد تا بدانند که یک انسان به چه موضوعی فکر میکنند.
سمیعی اظهار کرد: ما در فضای مجازی به شدت عقب هستیم و فعالیتهایمان بسیار ضعیف است. نسل امروز دیگر برایش هویت معنا ندارد و تا چند سال آینده شبکههای اجتماعی دیگر رویکردشان تغییر خواهد کرد.