کد خبر: 3361716
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
پوری:

حرکت‌های خودجوش در انتقال مفاهیم دینی نظارت شود

گروه فضای مجازی: قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با تاکید بر این مطلب که نظارت کنترل نیست، تصریح کرد: حرکت‌های خودجوش در انتقال مفاهیم دینی و قرآنی باید نظارت شود.

احسان پوری

احسان پوری، قائم‌مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فرآیند عملکرد رسانه‌ای اظهار کرد: فرآیند کار رسانه‌ای، زمان‌بر است و اثرگذاری آن بر اساس نوع محتوا صورت می‌گیرد که ممکن است بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. برای اینکه یک کار رسانه‌ای و فعالیت فرهنگی توسط رسانه‌ها به ثمر برسد و اثرگذار باشد، باید برنامه‌ریزی بلند مدت صورت بگیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از کارهایی که مربوط به فضای مجازی انجام می‌شود، پس از آغاز، رها می‌شود و همین رها شدن کاربران را مأیوس کرده و دیگر اعتماد نمی‌کنند؛ به عبارتی باور و اعتماد مخاطب را این‌چنین از دست می‌دهیم و مرگ رسانه زمانی فرا می‌رسد که مخاطبش دیگر اعتمادی به او نداشته باشد و در نهایت رسانه بدون مخاطب می‌ماند.

مرگ رسانه‌ها با بی‌اعتمادی کاربران رخ می‌دهد
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: زمانی که مخاطب در فضای مجازی به ما اعتماد می‌کند اما عملکرد قوی را مشاهده نمی‌کند، اعتماد از بین می‌رود و دیگر کشاندن مخاطب برای بار دوم به سمت محتوا کار بسیار سختی است.

وی بیان کرد: برای آنکه کاربران را به سمت محتوای بومی سوق دهیم، نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدتی هستیم. همچنین این امر باید از سوی همه نهادها و مسئولان صورت بگیرد و در نهایت شاهد هماهنگی میان اولویت‌های مخاطب و اولویت‌های ارائه شده باشیم.

اولویت‌های ناهمسان

پوری اظهار کرد: گاهی اوقات در ارائه محتوا، مفاهیمی را مطرح می‌کنیم که شاید مهم باشد اما برای مخاطب در اولویت نیست و در این صورت با از دست دادن مخاطب روبرو می‌شویم.

وی بیان کرد: هر اندازه مخاطب‌شناسی و جامعه شناسی‌مان قوی‌تر باشد و بتوانیم آن‌چیزی که مدنظرمان است، در باورهای مردم و قابل پذیرش ارائه دهیم، آن محتوا ماندگاری بیشتری خواهد داشت و در نهایت حرکت موفق‌تری را شاهد خواهیم بود.

ناآگاهی سبب انتشار مطالب اشتباه دینی در فضای مجازی می‌شود
پوری با اشاره به سوءبرداشت‌هایی که کاربران از محتوای مفاهیم دارند و به اشتباه آن را منتشر می‌کنند، گفت: گاهی اوقات این سوء برداشت‌ها به دلیل ناآگاهی است و تا زمانی که سواد رسانه‌ای کاربران افزایش نیابد، با این مشکل روبرو هستیم.

وی بیان کرد: گاهی اوقات هم شاهد بالابودن سطح آگاهی و اطلاعات کاربران از مسئولان و برنامه‌ریزان هستیم اما متأسفانه مسئولان و برنامه‌ریزان به عموم مردم اعتمادی ندارند و همین تردید سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

حرکت‌های خودجوش در انتقال مفاهیم دینی و قرآنی باید نظارت شود

قائم‌مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها تصریح کرد: حرکت‌های خودجوش در انتقال مفاهیم دینی و قرآنی باید نظارت شود. البته منظور از نظارت کنترل نیست، متأسفانه زمانی که بحث نظارت مطرح می‌شود، این تصور را داریم که باید کنترل کنیم درحالی که کنترل در فضای مجازی جواب نمی‌دهد.

وی یادآور شد: نظارت بر مطالب دینی و قرآنی منتشر شده در فضای مجازی می‌تواند تأثیر بیشتری بگذارد و حتی سبب می‌شود که نقاط ضعف تبدیل به نقاط قوت شود.

captcha