
حجتالاسلام مجتبی کبریتی، معاون آموزش مدارس علمیه استان خوزستان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون مراحل پذیرش داوطلبان ورود به مدارس علمیه استان اظهار کرد: اول مهر هسته مدارس علمیه تشکیل میشود و نتیجه دوره آموزشی(تثبیت و اختبار) و دوره تهذیب(میثاق طلبگی) داوطلبان در هسته گزینش بررسی میشود.
وی در توضیح مراحل ورود به حوزه گفت: در ابتدا داوطلبان در آزمون ورودی حوزه شرکت میکنند پس از قبولی در آزمون از آنها مصاحبه و تست روانشناسی به عمل میآید و در صورت پذیرش در دوره آموزشی(تثبیت و اختبار) و پس از آن دوره میثاق طلبگی شرکت میکنند. پس از آن هسته گزیش تشکیل میشود.
کبریتی در توضیح شیوه کار هسته گزینش داوطلبان اظهار کرد: هسته به صورت مدرسهای برگزار میشود؛ به این معنا که مدیر هر مدرسه به همراه یک یا دو استاد از آن مدرسه با حضور معاون آموزشی امور حوزهها، معاون تهذیب، مدیر استانی و نماینده آمار و بررسی استان هسته را تشکیل میدهند و نتیجه کار هر داوطلب را به صورت فرد فرد بررسی میکنند و درباره پذیرش داوطلب تصمیمگیری میشود.
معاون آموزش مدارس علمیه استان خوزستان در خصوص روش جذب محوری طلاب مدارس علمیه خوزستان نیز گفت: سه سال است که حوزه تلاش میکند که قبل از ورود طلاب به مدارس علمیه، برای داوطلبان ورود به حوزه دورههایی را جهت آشنایی با دروس و فضای حوزه برگزار کند و چنین نباشد که هر داوطلب که ثبتنام کرد، وارد حوزه شود.
وی توضیح داد: پیش از این به جهت عدم آشنایی داوطلبان با حوزه و دروس آن، ریزش طلاب زیاد بود و این باعث پایین آمدن کیفیت کار میشد، لذا بنا بر این شد که حوزهها از مهر و آبان در مدارس و مساجد کار کنند و علاقهمندان را با حوزه و دروس و محیط آن آشنا کنند. در این طرح، هفتهای یک یا دو جلسه برای داوطلبان برگزار میشود و آنها در میان طلاب حضور پیدا میکنند. این روش باعث میشود علاقهمندان آشنایی بیشتری از حوزه پیدا کنند.