بیان مفاهیم دفاع مقدس محدود به جریان‎های خاص هنری نشود
کد خبر: 3365551
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
عیسی علیزاده:

بیان مفاهیم دفاع مقدس محدود به جریان‎های خاص هنری نشود

گروه هنر: مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مراسم اختتامیه سومین سمپوزیوم سردیس شهدای دفاع مقدس تأکید کرد: نباید به کارگیری زبان هنر برای بیان برخی مفاهیم از جمله دفاع مقدس را محدود به جریانات خاص هنری کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم اختتامیه سومین سمپوزیوم سردیس شهدای دفاع مقدس، عصر امروز یکشنبه 29 شهریور، با حضور عیسی علیزاده؛ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و جواد خضرایی؛ مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در گالری کارون باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
عیسی علیزاده در این مراسم  در سخنانی گفت: به نظر می‌رسد برای بیان هر مفهومی و مانایی آن، زبان هنر شرط لازم باشد و موضوع دفاع مقدس نیز از این امر مستثنی نیست و باید در این امر به این نکته متذکر شد که نباید به کارگیری زبان هنر برای بیان برخی مفاهیم از جمله دفاع مقدس را محدود به جریانات خاص هنری کرد.
وی ادامه داد: سازمان زیباسازی شهر تهران به عنوان متولی اصلی ارتقای کیفی فضای زندگی شهری با استفاده از انواع المان‌ها به ویژه المان‌های فرهنگی و هنری تاکنون اهتمام ویژه‌ای به موضوع دفاع مقدس داشته است و برگزاری این سمپوزیوم که سومین دوره آن را پشت سرمی‌گذاریم یکی از این رویکردهای سازمان است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه ساخت مجسمه اعم از سردیس و تندیس و المان‌هایی با موضوع یادبود دوران دفاع مقدس همواره در دستور کار معاونت فرهنگی و هنری این سازمان بوده است گفت: علاوه بر استفاده از خلاقیت هنرمندان مجسمه‌ساز در خلق آثاری با موضوع دفاع مقدس، این سازمان برنامه‌ای جامع در به کارگیری سایر هنرها در زیبایی هر چه بیشتر فضای شهری و معابر در اختیار دارد که بخشی از آن را همزمان با ایام هفته دفاع مقدس عملیاتی خواهیم کرد.
37 هزار متر مربع اکران فرهنگی و محیطی در ایام هفته دفاع مقدس
وی افزود: به ابتکار دوستان در معاونت فنی سازمان، اجرای نورپردازی 8 پل که مزین به نام سرداران دوران دفاع مقدس هستند را خواهیم داشت و در زمینه اکران‌های فرهنگی و محیطی نیز در ایام دفاع مقدس امسال بالغ بر 37 هزار متر مربع عکس از لحظات ناب دفاع مقدس که کمتر دیده شده تهیه شده است که در حال نصب است.
مدیرعامل اسبق ایکنا گفت: همچنین فراخوانی متناسب با این ایام منتشر شده است مبنی بر طراحی المان با موضوع شهدای غواص که برگزیده این طرح‌ها تولید و در دریاچه شهدای خلیج فارس در غرب تهران نصب خواهد شد ضمن آنکه در زمینه نقاشی‎دیواری که مدت زمان طولانی است سازمان به اجرای آن اهتمام دارد، برخی نقاشی‌ها بهسازی و تجدید خواهد شد و برخی دیگر برای نخستین‌بار بر روی دیوارهای مورد نظر ترسیم می‌شوند و نکته آخر اینکه  المان شهدای گمنام هم که مدتی است اجرای آن در میدان امام حسین(ع) آغاز شده است در این ایام شتاب بیشتری خواهد گرفت.
این گزارش حاکی است پیش از سخنرانی عیسی علیزاده، خضرایی؛ مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در سخنانی به ویژگی‌های دفاع مقدس در قیاس با سایر جنگ‌های رخ داده در جهان پرداخت و گفت: ابتدا باید بگویم که ارتش بعث عراق از 8 ماه قبل از حمله رسمی به ایران تهاجماتی به مرزهای غربی و جنوبی کشور داشت و نتیجه آن شد که در این فاصله بیش از 800 تن از هم‌میهنان ما به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: از افتخارات ما این است که در دوران دفاع مقدس با وجود آنکه تنها با ارتش بعث عراق روبرو نبودیم اما حتی وجبی از خاک ایران را تسلیم این کشور نکردیم همچنانکه این امر در تاریخ ایران بی‌سابقه است؛ چرا که تا پیش از این و به ویژه در دوران سلسله صفویه ایران بدون جنگ و خونریزی به دلیل بی‌کفایتی شاهان و نظام حاکم، 900 هزار کیلومتر از خاک ایران تسلیم کشورهای همسایه شده بود.
ما در دفاع مقدس تنها با ارتش عراق مواجه نبودیم
خضرایی تصریح کرد: باز بر این امر صحه می‌گذارم که ما تنها با ارتش عراق در جنگ مواجه نبودیم؛ چرا که در طول هشت سال دفاع مقدس سه‌بار این ارتش به طور کامل منهدم شد اما در پایان جنگ شاهد هستیم که لشکر عراق از عدد 10 به عدد 45 ارتقا پیدا کرد.
مشاور شهردار تهران گفت: سرزمین ایران مهد مادرانی است که جوانانی را پرورش دادند که هشت سال در برابر این تهاجم گسترده از خود ایستادگی و مقاومت نشان دادند، باید به این عزم و اراده ایشان آفرین گفت و به این نکته توجه کرد با وجود اینکه درصد قابل توجهی از پدران و مادران شهید دیگر در قید حیات نیستند اما درصدی که همچنان از برکت حیاتشان بهره‌مند هستیم قادر خواهند بود که الگویی برای تربیت صحیح و مؤثر فرزندان از سوی مادران و پدران کنونی باشند.
خضرایی با اشاره به اینکه اکنون بالغ بر 450 هزار جانباز در ایران وجود دارند گفت: کمتر اتفاق می‌افتد به غیر از ایام هفته دفاع مقدس از وجود پرخیر و برکت آنها متنعم شویم که جا دارد همگی دست به دست هم بدهیم و در این راه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات فرهنگی و تربیتی جامعی داشته باشیم.
وی گفت: آنچه که اکنون شاهد آن هستیم و ثمره تلاش دوستان مسئول در سازمان زیباسازی شهر تهران است در نوع خود ارزنده و فرهنگساز است اما باید گفت که کافی نیست و ما نیاز وافر به برگزاری چنین رویدادهایی داریم.
تقدیر از 15 هنرمند مجسمه‌ساز حاضر در این سمپوزیوم
این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم، سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرتهران و رئیس شورای سیاستگذاری این سمپوزیوم گزارشی از روند برگزاری آن ارائه داد و سپس بیانیه هیئت داوران قرائت شد و  از 15 هنرمند مجسمه‌سازی که در این سمپوزیوم شرکت داشتند به شرح زیر تقدیر شد:
علی حاجی مرادی، هادی عرب نرمی، مهدی رنگچی، نادر قشقایی، نگار نادری‌پور، حسین علی‌عسگری، میثم کریم‌پور احمدی، جعفر نجیبی، سجاد سلمان‌روغنی، بیژن غنچه‌پور، ملک‌دادیار گروسیان، علی وزیری، حمیدرضا صابرزاده، رضا قره‌باغی، قدرت الله معماریان.
سپس با انتخاب هیئت داوران متشکل از ایرج محمدی، مرتضی نعمت‌اللهی و ناهید سالیانی، سه مجسمه‌ساز شامل نگار نادری پور، سجاد سلمان‌روغنی و علی وزیری به عنوان مجسمه‌سازان برتر این سمپوزیوم انتخاب و  به آنها جوایزی تقدیم شد.

captcha