به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 8 مهرماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: ادبیات قرآن کریم عبارت از الفاظ و کلمات رایج در میان قوم عرب است که آن را را تلطیف و شفاف میکند و درباره خدا و اسماء خدا به کار میبرد و لغت جدیدی وضع نمیکند منتهی لغت عرب قبل از نزول قرآن مثل سنگهای معدنی بود که با ناهمواری و پستی و بلندی به کار میرفت.
وی ادامه داد: در منطقهای که مهندس و دستگاه تلطیف و تنظیم احجار نیست سنگهای معدنی از دل کوه گرفته و چکش کاری میشود، با پیشرفت هنر و صنعت این سنگهای ناهموار به صورت تابلوی زرین برلیانی در میآید و مرمر میشود، وقتی سنگهای ناصاف در دیوار به کار رود زود میریزد ولی مرمر این طور نیست قرآن این الفاظ را به صورت برلیان و شفاف و بلور در آورده و به کار برده است که کلمه ید و اصبع و انامل و لطیف و .. همه این طور است اینها را قرآن جعل نکرده و قبلا در بین عرب بوده است.
وی با اشاره به رزاقیت خدا اظهار کرد: فرمود شما بنده باش او تو را اداره میکند چیکار داری از چه راهی، او قوی است و میتواند زیرا اراده نفوذناپذیر دارد و قوی و عزیز است ولی چیکار داریم که چطور اداره میکند چون فرمود «وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ»(3 طلاق) که از قویترین آیات توحیدی است. خدا همه موجودات را اداره می کند بنابراین اگر سالی باران کم بیاید ما وظیفه داریم که نماز باران بخوانیم ولی او از راهی که گمان نمیرود بنده را اداره میکند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به صفت خبیر و لطیف بودن گفت: چون خبیر است شما را می بیند و چون لطیف است شما او را نمیبینید، قرآن این الفاظ را شفاف کرد و به کار بست.
مزد در رسالت انبیاء راه ندارد
وی با اشاره به عدم گرفتن مزد رسالت از سوی انبیاء تاکید کرد: حرف انبیاء یکی است و خدا هم گفته ما هم از شما میخواهیم که مزد نخواهید. بنابراین مزدخواهی در رسالت انبیاء راه ندارد مگر بحث مودت قربی،
چندین وجه برای مودت فی القربی مطرح است یکی اینکه قبیله تو یعنی قریش تو را دوست داشته باشند ولی این استدلال ناقص است زیرا آنها که مشرکند چه چیزی را قبول داشته باشند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن عربی را که کارش خودخواهی بود و از سوسمار نمی گذشت طوری تربیت کرد که موثِر شدند و از آهو در احرام صرفنظر میکردند تصریح کرد: بالاتر از همه فرمود من مودتی می خواهم که جای مستقری دارد نفرمود مودة القربی فرمود الا المودة فی القربی، یعنی متعلق به کائن است و من دوستی را می خواهم که معدن آن در اهل بیت است نه اینکه اهل بیتم را دوست داشته باشید زیرا ظرف ظرف، مستقر و متعلق به کائن است و این دوستی باید در معدن اهل بیت(ع) مستقر شود.
علی و اولاد علی(ع) معدن محبتاند
وی اظهار کرد: پس معدن و منبع و جایگاه محبت، علی و اولاد علی هستند نه اینکه اینها را دوست داشته باشید زیرا این محبت به نفع خود شماست. در اینجا نه مودت عرب و عجم و نه حتی مودت اینها به خاطر اینکه محل علاقه هستند مطرح شده زیرا قرآن علاقه به خانواده و ... را در برابر دین محکوم کرده است می فرماید شما را به اسلام دعوت میکنیم بنابراین علاقه به اهل بیت، اصل دین است و این علاقه هم در معدن اهل بیت مستقر است و علاقه به هر چیزی و هر کسی باید از این معدن و چشمه سرچشمه بگیرد.
این مفسر قرآن بیان کرد: در سوره یاسین داریم آن کسی که از اقصای مدینه آمد گفت حرف این مدعی نبوت را قبول کنید زیرا خوب حرف می زند و طمعی ندارد.
استاد حوزه بیان کرد: از محکمترین محکمات قرآن «لیس کمثله شی» است قرآن همه این کلمات را صاف کرده و نقایص ماده و امکان و ... را زدوده و به خدا استناد داده است؛ لیس کمثله کارگاه مرمرسازی است و همه ضعفهای امکان و حدوث و ... را صاف و به خدا نسبت داده است.
این مفسر قرآن در ادامه گفت: در آیه 90 انعام فرمود «فبهداهم اقتده» (90 انعام) فرمود به دین انبیاء اقتدا کن نه به خود انبیاء که دین انبیاء همان اسلام است. در آیه 104 یوسف فرمود من اجری نمیخواهم جز ذکر للعالمین؛ برهان آن در سوره یاسین گذشته در آیه 20 به بعد که از جاء من اقصی المدینه آغاز میشود.
انبیاء برلیان دین را بدون مزد به مردم میدهند
وی تاکید کرد: اگر کسی برلیان را رایگان بدهد چرا قبول نکنیم؛ انبیاء برلیان دین را رایگان میدهند و مزدی هم نمیخواهند این دلیل بر صدق دعوت انبیاء است، خب اگر کسی این طور بود حرفش را باید قبول کنیم.
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: پیامبر فرمود سخاوت شجره ای است که اصلش در خانه من است و وقت دیگری فرمود اصلش در خانه علی است و وقتی پرسیدند چرا فرمودید در خانه من است و بعد گفتید در خانه علی(ع) است فرمود زیرا خانه ما یکی است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه در دنیا انسان از لذائذ صرفنظر میکند زیرا لغو است ادامه داد: هیچ ظرفی از پرکردن شکم بدتر نیست زیرا بالا بیاید عفن و اگر پائین هم برود عفن است ولی در آخرت لا لغوا و لا تاثیما.
وی تاکید کرد: اگر کسی خدمات صادقانه انجام میدهد و هیچ از ما نمیخواهد باید بپذیریم. اگر بخواهد کسی بچه و زنش را دوست داشته باشد باید از منبع محبت اهل بیت لولهکشی کند و اگر بخواهیم به خودمان و اموالمان نیز علاقه مند باشیم باید از آنجا سرچشمه بگیرد.
این مفسر قرآن عنوان کرد: هر کسی خود و بچه و مالش را دوست دارد ولی این دوستی باید از منبع واقعی منشا بگیرد.