کد خبر: 3382019
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
در گفت‌وگو با حکیم مهدی صادقی مطرح شد:

طب قرآنی قابلیت اثبات علمی دارد

کانون خبرنگاران نبأ: مؤسس اولین آزمایشگاه عسل در ایران از امکان علمی کردن طب قرآنی خبر داد؛ وی با در اختیار داشتن جامعه آماری چندهزار نفره، این طبابت را سریع و بدون هیچگونه عوارضی خواند.


در زمانه‌ای که پست مدرنیسم با نگاره‌های عجیب و میوه‌های ارگانیکش در فرهنگ مردم ما به خوبی جا افتاده است، ما نیز شعار بازگشت به خویشتنش را پسندیدیم و به دنبال طب قرآنی رفتیم اما از آنجا که حضرت مولانا فرمودند نه هر بحری گهر دارد پس با تحقیقاتی که انجام دادیم سعی کردیم به دکان کسی بنشینیم که در دکان شکر دارد و نتیجه آن گفت‌وگویی با حکیم مهدی صادقی اولین کسی که در ایران آزمایشگاه عسل زده است شد؛ در این گفت‌وگو ما خواستیم بیشتر از طبابت با عسل بر مبنای آیات قرآن بدانیم که استاد از بالا بودن سرعت و عدم عوارض این نوع درمان گفت.



به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به ایکنا، حکیم مهدی صادقی در معرفی خود گفت: به دلیل مبارزات انقلابی پدرم با رژیم شاهنشاهی ناچاراً هفت سال در لبنان و دو سال در مکه زندگی کردیم، ده ساله بودم که انقلاب پیروز شد و به ایران برگشتیم، پس از گرفتن دیپلم به دروس حوزوی مشغول شدم و به مدرسه رضویه رفتم، دروس حوزوی را تا مکاسب خواندم و همزمان در کلاس‌های قرآنی پدرم نیز شرکت می‌کردم، در حوزه با آقای ادیب آشنا شدم و این آشنایی منجر به ورود من به زنبورداری شد زیرا اعتقاد شخصی‌ام بر این بود که نباید از شهریه بخورم و خودم باید کار کنم، به همین دلیل وارد کا زنبورداری شدم و با فداکاری همسرم که طلاهایش را فروخت توانستم کار را آغاز کنم.





اولین آزمایشگاه عسل را ایجاد کردم



وی در توضیح انگیزه‌اش برای زنبورداری افزود:  من شش ساله بودم که ساکن لبنان شدم، آن زمان در جریان یک حادثه شاهرگ من بریده شد و مادرم دستم را که می‌بست روی آن عسل گذاشت و آن عسل خون را بند آورد، بدین ترتیب این ذهنیت که عسل می‌تواند شفا دهد در من پدید آمد، همچنین آشنایی من با آقای ادیب به دلیل اینکه می‌خواستم در یک صنف مشخصی فعالیت کنم تأثیرگذار بود، لذا اولین آزمایشگاه عسل در ایران را ایجاد کردم، حتی هنوز برگه‌های درخواست آزمایش از نجف‌آباد را نزد خودم دارم، آزمایش‌های من روی عسل نیز با توجه به خواص درمانی آن صورت می‌گرفت چون سال‌ها روی قرآن کار کرده بودم و مطمئن بودم این شفا که در قرآن برای عسل آمده است حتماً یک معنای خاصی داشته است؛ حتی از پرفسور بصبوص که مسیحی بود اما قرآن می‌خواند و حتی آیه‌ای از قرآن را به درب درمانگاهش نصب کرده بود، پرسیدم چطور این عسل که در قرآن آمده است را حتی کسی که مشکل قند یا فشارخون دارد نیز می‌خورد اما مشکلی برایش پیش نمی‌آید؟ وی نیز متحیر بود و جوابی نداشت.



این طبیب قرآنی خاطرنشان کرد: من اولین کسی بودم که در ایران ارائه عسل با تنوع عصاره آن و همچنین استفاده محوری از عسل برای درمان را آغاز کردم. بیست سال پیش نیز حتی در نجف‌آباد اصلاً تنوع عسل مطرح نبود و همه عسل‌ها کیلویی 120 تومان بود، جالب است که مدتی بعد عسل کیلویی 240 تومان و شکر کیلویی 250 تومان شده بود اما باز هم برخی با این باور غلط که عسل شکرک زده طبیعی نیست باز هم می‌گفتند، به زنبور آب شکر داده‌ای و من در جوابشان می‌گفتم اگر اینکار را می‌کردم که برایم گران‌تر می‌افتاد! خلاصه در ابتدا در ایران به دلیل برخی باورهای غلط، شکست خوردم، در لبنان اما روش کارم به این صورت بود که در نمایشگاهی داروخانه زنبور عسل شفا را زده بودم و عسل‌ها را کدگذاری کرده بودم و برای هر نوع بیماری یک عسل خاص می‌دادم. بدین ترتیب علاوه بر استفاده از کتب حکیمان، با آزمودن عسل‌های مختلف راه درمان بیماری‌ها با عسل را کشف کردم، به این صورت که مشتری که می‌آمد عسل را رایگان می‌دادم و اگر درمان می‌شد برمی‌گشت و مبلغش را می‌پرداخت و من علاوه بر کسب مالی، نتیجه بخش بودن عسل‌های مختلف برای مرض‌های مختلف را می‌فهمیدم.



وی در ادامه توضیج فعالیتش در لبنان افزود: برای مثال من یک عسل از کردستان آورده بودم که اسمش را به منظور رقابت‌های تجاری للکی گذاشته بودم، روزی یک بنده خدا که شل بود و روماتیسم داشت آمد و مشکلش را گفت و افزود که کورتون مصرف می‌کنم آیا چیزی برای من دارید؟ گفتم بله، این عسل للکی برایت مناسب است، گفت قیمتش چقدر است که گفتم 30 دلار است، گفت 30 دلار زیاد است چون به هر حال آنجا عسل 5 دلار بود، اما من گفتم نه، زیاد نیست، این یک دارو است، تو این را بدون پرداخت هزینه ببر استفاده کن اگر نتیجه گرفتی بیا هزینه را بپرداز، چون آنجا هزینه درمان زیاد بود و فقط ویزیت دکتر 20 دلار بود آن فرد پذیرفت و رفت، بعد از یک ماه و نیم برگشت که من هم دیگر او را نمی‌شناختم که چه کسی است، آمد و گفت یک کارتن عسل للکی می‌خواهم، من هم فهمیدم کسی که یک کارتن عسل 30 دلاری می‌خواهد حتماً می‌شناسد و استفاده کرده است، پس از اینکه حساب کرد گفت راستش 30 دلار دیگر به شما بدهکار هستم چون قبلاً از شما عسل گرفته بودم و الان دیگر کورتون را کنار گذاشته‌ام و به جایش از این عسل استفاده می‌کنم.



شفا فقط درمان نیست



این مستفسر قرآن در مورد شفابخش بودن عسل اظهار کرد: من جواب سؤالم از پرفسور بصبوص را توانستم از خود آیات قرآن بگیرم، قرآن شفا را منحصر به عسل نمی‌داند، در آیه 24 سوره عبس آمده است: «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» یعنی: «پس انسان باید به خوراک (روح و تن) خود بنگرد.» و همچنین در قسمتی از آیه 19 سوره کهف آمده است: «فَلْیَنْظُرْ أَیُّهَا أَزْکَى طَعَامًا» یعنی: «پس باید بنگرد کجای شهر طعامش پاکیزه‌تر است»، پس ما انسان‌ها موظف هستیم آنچه را می‌خوریم نگاه کنیم و علاوه بر توجه به حلال یا حرام بودن آن ببینیم سالم است یا نه؟ ارگانیک است یا نه؟ و حتی فراتر از آن بگردیم و هرجا طعامش بهتر است آن را انتخاب کنیم. حتی اگر شده پول بیشتر بدهیم اما آنچه بهتر است را انتخاب کنیم.



وی همچنین در مورد خوراکی در قرآن ادامه داد: قرآن آنچه که انسان تغذیه می‌کند را به سه دسته شفابخش، غذابخش و ضرربخش تقسیم کرده است، شفابخش از نظر روحی کتاب‌الله است و از نظر جسمانی؛ آب، شیر، عصاره میوه‌ها که دو نمونه اساسی‌اش انگور و خرماست و همچنین عسل است که در آیه 10 سوره نحل آمده است و جالب اینجاست که عین همین چهار مورد در آیه 15 سوره محمد نیز با همین ترتیب و به عنوان نعماتی شفابخش برای بهشتیان آمده است، این‌ها مسلماً بیجا نیامده است، خود من روی 500 مریض کار کرده‌ام و این اثر شفابخشی را از نزدیک لمس کرده‌ام. عمده مشکلات جسمی همانطور که پیامبر(ص) فرموده‌اند از آن چیزی است که می‌خوریم، قرآن برخی غذابخش‌ها را نیز معرفی کرده است اما این نام بردن دلیل بر برتری آن غذاها نیست زیرا قرینه بر برتری ندارد، قرآن ضرربخش‌ها را نیز آن چیزهایی معرفی می‌کند که ضررشان از نفعشان بیشتر باشد یا مصرفشان اسراف باشد یا اینکه از خبائث باشند.



صادقی در مورد درمان‌هایی که غیر از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هاست بیان کرد: شفا فقط درمان نیست، درمان یعنی شما اعمالی انجام دهید که بیمار به طرف بهبودی برود اما ممکن است این اعمال عوارض نیز داشته باشد در حالی که شفا بیمار بهبود می‌بخشد بدون اینکه عوارضی داشته باشد و خیلی خاص‌تر از درمان است، همچنین شفا به طور کامل بیماری را رفع می‌کند به طوری که بیماری دیگر برنمی‌گردد، مثلاً می‌گویند شخصی کور بود و شفا یافت یعنی دیگر کوری‌اش عود نمی‌کند بنابراین شفا درمانی است که به کمال برسد و عوارض نیز نداشته باشد.



جعبه کمک‌های اولیه عصاره‌ها را طراحی کرده‌ام



وی در مورد دلیل نامگذاری درمانش با اسم عسل عنوان کرد: در آیه 69 سوره نحل نزدیکترین ضمیر بازگشت «بُطُونِهَا»، زنبور عسل است که همان عسل می‌شود، بعد از عصاره میوه‌ها مورد اشاره است که «سَکَرًا» در دو آیه قبل‌تر همان عصاره تخمیر شده میوه‌هاست که اگر تلخ باشد مست‌آور و حرام خواهد بود اما اگر شیرین باشد و مستی‌آور نباشد «رِزْقًا حَسَنًا» می‌شود که در آیه 15 سوره محمد نیز «خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِینَ» یعنی «تخمیرشده‌ای که لذیذ است» آمده است در صورتی که شراب لذیذ نداریم پس همان عصاره میوه‌هاست، بعد از آن نیز شیر و بعد آب آمده است، پس از همه نزدیکتر به شفا خود عسل است.



این محقق اظهار کرد: عصاره‌گیری از عسل را من از زنبورعسل گرفتم، زنبور عسل وقتی شهد گل را می‌خورد با جمع‌آوری شهد گل توسط ماشین تفاوت دارد، به بیان آیه 69 سوره نحل «ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ» و این «کُلِّ الثَّمَرَاتِ» فقط شهد گل نیست بلکه صمغ و گرده گل را نیز دربر می‌گیرد، همچنین عصاره‌گیری از گیاهان با عسل را طوری انجام دادم که به شفا برسم و این را هدفمند کردم به طوری که هر عصاره برای یک درمان است و با این روش فقط در مدت 20 دقیقه آن ماده وارد خون می‌شود.



وی در مورد روش عصاره‌گیری گفت: مثلاً یک کیلو آب زرشک را با یک کیلو عسل تخمیر می‌دهیم و یک کیلو عصاره می‌دهد که این عصاره دیگر مثل آب زرشک خراب نمی‌شود و شفابخش نیز هست، البته عموماً می‌گویند داروهای گیاهی ضعیف است و دیر جواب می‌دهد اما ما توانستیم روشی ابداع کنیم که درمان سریع ولی طبیعی باشد، حتی من به دلیل سرعت بالای این درمان، جعبه کمک‌های اولیه‌ای از این عصاره‌ها طراحی کرده‌ام.



عسل هدفمند کار می‌کند



این حکیم بیان کرد: میوه‌ها اگر بمانند خراب می‌شوند اما وقتی با عسل تخمیر می‌شوند دیگر خراب نمی‌شوند، شیر را نیز ما با عسل تخمیر کرده‌ایم و حتی جدیداً واحد میکروبیولوژی ما خون را با عسل کار می‌کند، رمز ماندگاری نیز این است که رطوبت عسل از 20 درصد نباید بیشتر شود وگرنه در مدت کوتاهی فاسد می‌شود لذا ما رطوبت عصاره‌هایمان را با اینکه بعضاً به 60 درصد می‌رسد تا 14 درصد پایین می‌آوریم که رطوبت معمولی است، برای اینکار می‌توان مثلاً آب پرتقال را با عسل مخلوط کرد و به زنبور داد آن وقت عسلی که آن زنبور می‌دهد ویتامین C دارد و طعم پرتقال می‌دهد، البته ما توانسته‌ایم همان تخمیری که در شکم زنبور عسل اتفاق می‌افتد را در کارخانه انجام دهیم و اینکار را در دمای 37 درجه که دمای معده زنبور است انجام می‌دهیم.



وی اضافه کرد: همچنین ما از خاصیت حباب ملکولی استفاده می‌کنیم، البته در قدیم از سطح استفاده می‌کردیم اما الان از حباب استفاده می‌کنیم و سطح را چندین برابر کرده‌ایم و این را من از آب و هوای لبنان الگو گرفتم، در هوای مدیترانه‌ای لبنان وقتی باران می‌بارد رطوبت آن خیلی سریع خشک می‌شود که دلیل آن جریان هواست، من هم با استفاده از جریان هوای بیشتر، سرعت تخمیر را بالا بردم و سرعت تولید عصاره را افزایش دادم.



صادقی در مورد عسل تأکید کرد: عسل، هدفمند کار می‌کند و به هر موضعی که لازم است می‌رود مثلاً اگر کلسیم مغز کم باشد فقط کلسیم را به آنجا منتقل می‌کند، این را من حس کرده‌ام و به همین دلیل است که قرآن از عسل با عنوان شفا یاد کرده است.



وی در مورد علمی بودن فعالیتش افزود: شواهد ما در مورد آثار عصاره‌ها جمع آثاری است که برای عسل و آن میوه خاص در کتب علمی آمده است، ما برای اثبات این ادعا جامعه آماری گسترده‌ای در اختیار داریم و البته ارزش کار ما این است که توانستیم این تخمیر را انجام دهیم و آن آثار را بدون عوارض ارائه دهیم، مثلاً اگر من آب زرشک بخورم سرگیجه می‌گیرم هرچند برای کبد خوب است اما عسل زرشک که بخورم بدون اینکه سرگیجه بگیرم 20 دقیقه بعد آن را وارد خونم کرده‌ام.



این حکیم قرآنی در پایان اظهار کرد: با اینکه ما جامعه آماری چند هزار نفری داریم اما متأسفانه به دلیل مشکلاتی که برای ثبت دارو در کشورمان وجود دارد هیچکس در ایران ثبت دارو نمی‌کند و داروی ثبت شده‌ای نیز در ایران نداریم بلکه همه داروها کپی ثبت هستند، ما نیز به همین دلیل قصد داریم داروهایمان را در لبنان ثبت کنیم و در ایران کپی ثبت بگیریم.



شهریار شریعت

captcha