به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نقد نظریه دگرگونی و گسست نظریه ولایت فقیه در دیدگاه امام خمینی(ره) با حضور مصطفی ملکوتیان، علیرضا صدرا، علی رضاییان، جلال درخشه و حمید ابریشمی 12 مهرماه در در دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره مورد بررسی قرار گرفت.
بنا بر این گزارش، صاحب طرحنامه در خلاصهای که از نظریه خود ارائه کرده آورده است: «پس از انقلاب، نظام جمهوری اسلامی با وجود مشکلات و معضلات فراوان داخلی و خارجی، هر روز ثبات و استحکام بیشتری یافت. افزایش این ثبات و بروز مسائل مستحدثه و آماده شدن شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی، این امکان را به وجود آورد که امام خمینی(ره) در طول 10 سال رهبری نظام، به شکل روزافزونی زوایای مختلف نظریه ولایت مطلقه فقیه را آشکارتر سازند.»
نگارنده این طرح از پیام امام در 16 دی ماه 1366 به عنوان اوج تصریحها و تفصیلات در این باره و فصل الخطابی در تبیین نظریه ولایت مطلقه فقیه یاد میکند و مینویسد «از این پیام تاکنون تلقیهای مختلفی صورت گرفته که یکی از این تلقیها نظریه و یا اعتقاد به ظهور یکپارچه نظریه مزبور در این تاریخ است».
به باور وی نتیجه بلافصل این نظریه و یا انگاره این است که نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) دارای ثبات و انسجام نبوده است، بلکه نظریهای پرگسست و افتراق و بیثبات میباشد که بعد از انقلاب به دلیل شرایط خاصی در 16 دیماه 1366 به یکباره عرضه شده است.
ارائه دهنده این طرح در توضیح مسئله اصلی مباحث خود با اشاره به این که طرح او در واقع شامل یک «نقد نظریه» است، بیان کرده که «این نقد نظریه در پی ارزیابی و دستیابی به صحت و سقم این تلقیها و بررسی و اثبات این فرضیه است که نظریه ولایت مطلقه فقیه در سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) دارای ثبات، قدمت و انسجام قطعی است و ارائه و اعلام کامل آن، به خاطر رعایت مصالح اسلام و مردم مسلمان، و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی به شکل تدریجی صورت گرفته است.
وی همچنین در توضیح هدف این نقد و نظریه آورده است «تلاش برای گشودن منظر و رهیافتی جدید در بحث ولایت مطلقه فقیه با بررسی ثبات، تداوم و یا گسست این نظریه در سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) و تلاش جهت ارائه واقعیتهای تاریخی و تئوریک این نظریه به شیوه علمی و روشمند و تأکید بر آنها، از مهمترین اهداف انجام این پژوهش است و در حقیقت نوشتار حاضر در پی تبیین واقعیتهای نظری و تاریخی در مورد اصلیترین بخشهای اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) میباشد.
پس از این که صاحبنظران حاضر در نشست مباحث خود را درباره جوانب مختلف موضوع مطرح کردند مقرر شد که نظریه فوق برای ارزیابی اولیه به دو تن از صاحبنظران این حوزه سپرده شود.
در بخش دیگری از این جلسه نیز اعضای کرسی در خصوص راهکارهایی که به شناسایی صاحب نظران و جذب اندیشمندان بیشتر در حوزه علوم انسانی ختم میشود به بحث و تبادل نظر پرداختند.
گفتنی است «هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره» شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف حمایت از گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسیها در حوزه علوم انسانی و معارف دینی و مساعدت مؤثر به بسط آزاداندیشی و شکلگیری جنبش ملی نقد و نظریهپردازی در ایران از سال 82 راه اندازی شده است و دارای پنج کرسی علمی علوم عقلی، علوم نقلی، علم رفتاری، علوم اجتماعی و کرسی معماری و شهرسازی است.
بر اساس آئیننامههای حمایت از نظریهپردازان موفق، مدعاهای علمی که با تشکیل اجلاسیه رسمی، پس از نقد و ارزیابی و دفاع، از سوی شورای داوری، تعیین رتبه شده و امتیاز کافی کسب میکنند، برحسب مورد، از حمایتهای حقوقی، علمی و ترویجی و اجتماعی برخوردار میشوند.