به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی ـ فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین دوره مسابقات برنامه تلویزیونی درسهایی از قرآن که امروز سهشنبه، 14 مهرماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و شهرداری در سالن شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: نظام تعلیم و تربیت مانند یک تابلو تصویری و نقاشی است که پازلهای معنادار اعم از اخلاق، علم، هنر، قرآن و غیره ... کنار همدیگر منظرهای را به نمایش میگذارد. به گفته شهید مطهری انسان همانند پرنده به دو بال علم و ایمان نیازمند است تا بتواند در تقوا و راستی همواره به سمت پیشرفت قدم بردارد.
وی ادامه داد: نماز، قرائت قرآن، اخلاق، ادب اجتماعی، حضور در صحنههای مختلف سیاسی و اجتماعی، حضور فعال در صحنههای سازندگی همگی نگاه جامع به ساحت تربیتی در آموزش و پرورش است.
کفاش ادامه داد: حجتالاسلام والمسلمین قرائتی در طول حیات خود «دانشآموزان، اولیا و مربیان» را که اصلیترین قشر برای جامعه هستند را برای آموزش انتخاب کرده است و با برگزاری جلسات تفسیر توانستهاند تربیت جوانان را در جامعه الگوسازی کنند.
معاون پرورشی ـ فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیتهای قرآنی در آموزش و پرورش گفت: در حوزه تربیت دینی ـ قرآنی در آموزش و پرورش از سالیان گذشته طرحها و برنامههای تدوین شده است و در حوزه قرآن، نماز و عترت نیز در مدت 33 دوره مسابقات قرآن مدرسهای در جهت تقویت دانشآموزان برگزار شده است.
کفاش به دیگر طرحهای آموزش و پرورش در حوزه تربیت دینی اشاره کرد و افزود: آشنایی با سبک زندگی معصومین(ع) برای دانشآموزان تحت عنوان انس با اهل بیت(ع) از سال قبل طراحی شده است و در این طرح دانشآموز علاوه بر گذراندن کتابهای درسی با این طرح نیز آشنا میشود و تا به الان توانستهایم 28 عنوان متون تدوین شده در این زمینه منتشر کنیم.
وی با تأکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حفاظ ادامه داد: در حوزه تربیت دینی در آموزش و پرورش طرح دیگری به نام حفظ موضوعی قرآن کریم در کنار حفظ کامل با ترجمه و تفسیر از سال گذشته برای دانشآموزان آغاز کردهایم. این طرح به نوعی به صورت روش تشویقی با انتخاب 300 تا 400 آیه با ترجمه و تفسیر برای دانشآموزان طراحی شده است.
کفاش در ادامه به بهرمندی از قاریان داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: در طرح تقلیدی قرائت قرآن کریم که از مهرماه امسال آغاز شده است از قاریان داخلی و بینالمللی که قرائت شیوایی دارند بهمنظور تقلید دانشآموزان از آنان درنظر گرفته شده است که دانشآموزان با استعداد کم اما مشتاق به قرائت بتوانند از این اساتید بهره ببرند.
معاون پرورشی ـ فرهنگی آموزش و پرورش تصریح کرد: 650 مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش که تاکنون راکد بودند و هیچگونه فعالیت قرآنی نداشتند با دستور مستقیم وزیر آموزش و پرورش از نظر محتوایی و نیروی انسانی مشکلات رفع شد و فعالیت این مراکز از سر گرفته شد.
کفاش به دیگر فعالیتهای این مجموعه اشاره کرد و گفت: مرکزی را برای تجمع دانشآموزان ممتاز و نخبه قرآنی درنظر گرفته شده است که نخبگان قرآنی با ورود به فضای مجازی بتوانند از آموزشهای قرآنی استفاده کنند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش با هزینه کم و بهصورت مردمی و خودجوش توانسته است 23 دوره مسابقات درسهایی از قرآن کریم را برگزار کند که تفاسیر حجتالاسلام والمسلمین قرائتی بهعنوان سبک و روشی در نظام آموزش و پرورش قرار گرفته است.
معاون پرورشی ـ فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به تعداد دانشآموزان شرکتکننده در مسابقات درسهای از قرآن سال گذشته اظهار کرد: دانشآموزان شرکتکننده در سال گذشته در کل کشور 4 میلیون 785 هزار و 720 نفر بودند که 52 درصد دانشآموزان شرکت کردند و در شهر تهران 456 هزار 299 دانشآموز در کل شرکت کردند که 229 هزار و 76 نفر برابر 51 درصد کل دانشآموزان شهر تهران در مسابقات درسهایی از قرآن شرکت کردند.
کفاش در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در بیست و چهارمین دوره مسابقات درسهای از قرآن کریم حضور گستردهتری داشته باشیم.