به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، کارگروه تخصصی ـ آموزشی شورای عالی قرآن شهرداری، عصر روز گذشته، ۲۵ مهرماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران، مسعود وکیل به عنوان رئیس کارگروه، ابوطالبی، معاون پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم، مهدی نادی، میثم طاهرآبادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران و تهرانی، کارشناس قرآن در مقطع پیشدبستانی و سیدمهدی سیف در دبیرخانه این شورا برگزار میشود.
در ابتدای این جلسه میثم طاهرآبادی با اشاره به سؤالاتی که در اختیار برخی از پیشدبستانیها قرار گرفته است، گفت: نهایتاً شش مرکز پیشدبستانی پاسخ را فرستادهاند و نوع محتواهای آموزشی و کتب آنها نیز دریافت شد تا مورد بررس قرار گیرد. همچنین طرحهای مختلف آموزشی از سوی چندین مؤسسه جمعآوری شده است.
در ادامه حجتالاسلام سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری با اشاره به ارائه طرحهای آموزشی مراکز مختلف پیشدبستانی به دبیرخانه این شورا، عنوان کرد: طرحهایی که قابلیت اجرا و اثرگذاری دارد برای حمایت باید مشخص شود و طی جلسات پهنهای اتحادیه که در هشت پهنه برگزار میشود، طرحهای جدید ارائه شده است لذا این ضرورت را ایجاد میکند که طرحها بررسی شود و بهترین روش که دارای محاسن بیشتر و معایب کمتر باشد انتخاب شود و مدل تلفیقی ایجاد شود و یا چند مدل به عنوان بهترین روش به صورت پایلوت ابتدا در تهران و سپس در کل کشور اجرا میشود.
در پیش دبستانی باید بیشتر از آموزش، به تربیت توجه شود
کوششی ادامه داد: دو نکته مهم که باید در تصمیمگیریها و انتخاب طرحها به آن توجه شود این است که در بحث پیش دبستانی باید بیشتر از آموزش به تربیت توجه کنیم و از سوی دیگر آموزشها منطبق با سیستم آموزشی نظام آموزش و پرورش باشد.
دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران اظهار کرد: شاخصهای انتخاب بهترین روشهای آموزشی موجود پیشدبستانی شامل توجه به مسائل تربیتی و سبک زندگی از کودکی، توجه به معارف و آموزههای دینی و قرآنی، هماهنگ بودن با نظام آموزش و پرورش، تصویرگری مناسب، توجه به مسائل جنسیتی(دختر یا پسر)، جذابیت در سهولت انتقال و یادگیری، زبان آموزی نداشته باشد، دارا بودن جدول زمانبدی است.
سپس ابوطالبی با اشاره به اینکه مسئولیت بخشی از مقطع پیشدبستانی به بهزیستی و بخشی از آن به آموزش و پرورش واگذار شده است، تصریح کرد: علاوه بر آموزش روانشناسی، شیوه برخورد باخردسالان دختر و پسر، منابع و سبک آموزشی باید رعایت شود تا انتقال مفاهیم با اثرگذاری همراه باشد.
وی اظهار کرد: با توجه به تنوع روشهای موجود علم تربیت و تفاوت بچهها در یادگیری نمیتوانیم روش خاصی را مد نظر قرار دهیم.
در ادامه مهدی نادی با تأکید بر اینکه طی مدت 19 سال خدمت در تبلیغات سلامی این تأکیدات را همواره داشتهایم که آنچه در مؤسسات تدریس میشود باید با نظام آموزش و پرورش مغایرت نداشته باشد، ادمه داد: لذا به مؤسسات تذکر میدادیم که اگر طرح آموزشی دارید نباید با نظام آموزش و پرورش مغایر باشد و الفبای رسمی نباید در این مقطع آموزش داده شود.
وی تأکید کرد: در این مراکز باید به تربیت بیشتر از آموزش توجه شود و دیگر اینکه مربیان باید آموزش دیده باشند و روشهای موجود در مؤسسات و روشهای آموزش و پروش باید بررسی شود. باید سه طرح اراده شود تا مؤسسات با اختیار خود یک طرح را انتخاب کنند و دنبال کنند.
برای استاندارد کردن آموزههای پیشدبستانی باید ببینیم که آیا معیار مشخصی است
مسعود وکیل در ادامه این جلسه گفت: با توجه به بحثهای صورت گرفته درصدد نیستیم که فقط یک طرح و روش آموزشی ارائه شود اما باید مجوز استفاده از طرحهایی که حداقلهای مورد نیاز را دارند، باید مجوز استفاده از آنها داده شود و شناسنامهای در آینده برای این کارگروه وجود داشته باشد تا ارائه دهد و نقاط قوت و ضعف در آن سنجیده شود.
سپس تهرانی گفت: برای استاندارد کردن آموزهها باید ببینیم که آیا معیار مشخصی است و برچه اساس و استاندار میخواهیم روشها را تأیید یا رد کنیم. در آموزش و پرورش سندی تنظیم شده است که استانداردها هم تعریف شده است. باید برنامه و هدف مسشخصتر باشد و ببینیم که میخواهیم آموزش قرآن داشته باشیم یا آموزش همه جانبه مد نظر دارد.
وی اضافه کرد: در پیش دبستانی 11هدف در نظر دارند که یکی از آنها انس با قرآن است. البته همه موارد باید با هم دیده شود و رشد همه جانبه مد نظر است.
سیدمهدی سیف از دیگر سخنران این جلسه بود که ادامه داد: فعالیت پیشدبستانیها به دو صورت یکی از آنها به فعالیتهای قرآنی و آموزش روخوانی قرآن توجه میکنند و پیشدبستانیهای دیگریست که فعالیتهای قرآنی در آنها کمرنگتر است.
طی این جلسه مقرر شد تا در تمامی برنامههای پیشدبستانی رنگ و بوی قرآنی رعایت شود و قرآن پررنگتر در این زمینه باشد. همچنین پیشنویس استانداردهای آموزش و پرورش در مقطع پیشدبستانی در جلسه بعدی ارائه دهد و در رابطه با اصول و اهداف بحث و گفتوگو شود و درصورتی که موردی نیاز بود به آن اضافه شود و یا موضوعی کم شود.
همچنین معین شد تا کتابهای آموزشی متعدد در واحد کار پیشدبستانی و طرحهای پیشنهادی از سوی مؤسسات در جلسات بعدی مورد بررسی قرار گیرد.