آئین تجلیل از ۱۲ حافظ قرآن برگزار شد + عکس
کد خبر: 3389352
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
به همت آستان مقدس عبدالعظیم(ع)؛

آئین تجلیل از ۱۲ حافظ قرآن برگزار شد + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم تجلیل از ۱۲ حافظ قرآن به همت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع)‌ امروز دوشنبه، ۲۷ مهر‌ماه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تجلیل از 12 حافظ قرآن به همت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) امروز دوشنبه، 27 مهر‌ماه در تالار شیخ صدوق برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیه 111 سوره مبارکه توبه‌ توسط مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی‌ تلاوت شد و حاضرین از این فضای معنوی بهره‌مند شدند.

در ادامه، حامد رضوان‌فر، مداح آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) به مرثیه‌سرایی و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت و در ادامه کلیپی از سخنان پند‌آموز 12 حافظ کل قرآن کریم در سالن طنین‌انداز شد.

پس از پخش کلیپ، عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس عبدالعظیم(ع) طی گزارشی از روند آموزش مرکز آموزش قرآن  آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) به حاضران گفت: مرکز آموزش قرآن در سال گذشته، به حول و قوه الهی و با همت اساتید مجرب آقا و خانم موفق شد که تعداد چهار هزار و 200 نفر از جوانان را در رشته‌های مختلف قرآنی توسط 150 استاد آموزش دهد وهم اکنون نیز 1600 نفر از دختران و پسران نوجوان را در 67 کلاس و با همت 53 استاد‌ در برنامه آموزشی قرار داده است.

وی ادامه داد: مرکز آموزش قرآن آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) از سال 1374 تا کنون، بیش از 60 هزار نفر را آموزش داده است که پرورش‌یافتگان این مرکزبه عنوان اساتید، طلاب و کارشناسان خود در این عرصه آموزشی درخدمت قرآن هستند و به این امر مهم  مشغول هستند.

حافظان، مدافعان قرآن هستند

عباس سلیمی با اشاره به اینکه در سال 94 ، 12 نفر موفق به حفظ کامل قرآن کریم شده اند و امروزاز آنان  تجلیل می‌شود، گفت: امسال 12 نفر  از  قرآن آموزان این مرکز موفق شده اند که قرآن کریم را  حفظ کامل کنند و با یک بافت متنوع از دختر و پسر، طلاب و میانسال هر کدام به عنوان یک نماد و چهره عصمت قرآن آموزش ها را با جان آمیخته کردند و با زحمات پدر و مادر و اساتید نه تنها به عنوان به حافظ بلکه به عنوان یک مبلغ قرآنی و مدافع قرآن  درجامعه خواهند بود.

وی با تاکید برآمار نهایی حفاظ کل قرآن کریم مرکز آموزش قرآن کریم اظهارکرد: مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعطیم حسنی(ع) درمجموع ، 192 نفر به عنوان حافظ کل قرآن کریم را تا کنون پرورش داده است که البته برای رسیدن به فرمایش رهبر مقام معظم رهبری و هدف اصلی، فاصله بسیار است که با تلاش به این امردست خواهیم یافت و همچنین تاکنون 18 هزار نفر موفق به اجزای مختلف قرآن کریم شده‌اند.

پس از این سخنان با حضور جمعی از مسئولان قرآنی بر روی سن، از‌ 12 نفر به ترتیب‌ ابوالفضل اناری، محمد‌صادق اطاعتی‌فرد، فائیزه جلمبادانی، محمد‌جواد ربیعی، معصومه سجادی، عرشیا سلیمیان، مصطفی شاه‌کرمی، الناز قربانعلی، الوند قربانعلی، مهدی گلستانی، علیرضا مرادی و نرگس ناطقی ‌تجلیل شد و همچنین از‌ نفر اول نوزدهمین مسابقات ابتهال، محمد برخورداری تقدیر شد.

قرآن یک حقیقت زنده است

در ادامه این مراسم، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان محمد عبدالعظیم(ع) ‌طی سخنانی گفت: قرآن کریم یک حقیقت زنده است که این حقیقت زنده و جاوید در طول زمان ماندگارترین است و می‌توان گفت انس، ارتباط و آشنایی با این حقیقت زنده یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی و عنایت حضرت حق به افرادی است که با این حقیقت زنده، مأنوس هستند.

تولیت آستان مقدس عبدالعظیم(ع) افزود: کاری که عزیزان ما در دارالقرآن این آستان انجام داده‌اند در حقیقت زمینه‌سازی با انس با قرآن و ارتباط با این حقیقت زنده است که جای تشکر از همه دست‌اندرکاران و الخصوص برادرعباس سلیمی دارد که نقش اساسی را دراین زمینه ایفا می‌کند.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با اشاره به اینکه عزیزان قرآنی باید مورد توجه قرار دهند که این محفل به پاس تکریم آنها برگزار شده است، عنوان کرد: انس با قرآن دو مرحله دارد مرحله اول ارتباط با لفظ آن است یعنی انس با الفاظ قرآن ‌که حافظین ‌در مرحله اول و بالاترین مراتب انس با الفاظ آن آشنا و حافظ قرآن شدند.

وی با اشاره به دیداری که در سال 83 با آیت‌الله بهجت داشت، افزود: حدود یازده سال پیش خدمت آیت‌الله بهجت رسیدیم که آن سال شعار فرهنگی برای تبلیغ در حج درنظر گرفته شده بود. ایشان به بنده گفتند که تلاش کنید که برای حفظ قرآن وقت و زمان کافی بگذارید و برنامه‌ریزی کنید که روزی 5 آیه حفظ کنید که در این راستا شیطان به انسان می‌گوید که این کار امکان ندارد که باید گفت با اراده و تسلیم جدی این امر مهم امکان‌پذیر است.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند: «کسی که قرآن را می‌خواند(حافظ قرآن است) میان دو پهلوی خود نبوت را جایی داده است»، اظهار کرد: یعنی وقتی قرآن در سینه انسان باشد نبوت پیامبر(ص) حاصل می‌شود و تنها تفات این دسته افراد با پیامبر(ص) وحی شدن قرآن به قلب پیامبر(ص) است.

تولیت آستان مقدس عبدالعظیم(ع) با اشاره به یکی ازرهنمودهای آیت‌الله بهجت درباره حفظ قرآن خاطرنشان کرد: روزی یک جز قرآن  کریم را حتماً در برنامه داشته باشید و یک جز قرآن را یکباره و یک دفعه نخوانید بلکه در اوقات مختلف آن را درنظر داشته باشید. طوری نشود که کودک، جوان، آقا و خانم بر خود فشار وارد کند تا حفظ قرآن را نگه دارد که این جایز نیست.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری در ادامه به مرحله دوم انس با قرآن کریم اشاره کرد و گفت: انس با قرآن درحقیقت انس با واقعیت زنده بودن قرآن است همانطور که رسول اکرم(ص) فرمودند: «قرآن زنده است».

یادآور می‌شود، در این مراسم، جمعی از مسئولان قرآنی چون حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری، رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، عبایی، پیشکسوت قرآن، سعید طوسی، قاری بین‌المللی و جمعی از قاریان، مداحان و قرآن‌آموزان نوجوان به همراه خانواده‌های خود حضور داشتند.

حسن ختام این مراسم، اذان‌گویی توسط محمد برخورداری بود.

captcha