ماجرای ضبط اذان «عباس سلیمی» توسط استاد صبحدل + عکس
کد خبر: 3391162
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶

ماجرای ضبط اذان «عباس سلیمی» توسط استاد صبحدل + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: اذان با صدای عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی هر روز از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش می‌شود که شنیدن داستان ضبط آن خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اذان با صدای عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی که اواسط دهه 60 در استودیویی در محل کار مرحوم استاد حسین صبحدل اجرا شده و توسط مرحوم صبحدل ضبط شده است در زیر قابل دسترس است.
براساس این گزارش، عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی نقل کرده، اواسط دهه ۶۰، روزی برای دیدن دوست عزیزشان مرحوم استاد حاج‌حسین صبحدل به محل کار ایشان در رادیو، میدان ارگ تهران رفته بودند که حاج‌حسین صبحدل به استاد سلیمی می‌گوید: «عباس جان! حالا که اینجایی یه اذان بگو، یادگاری ازت ضبط کنم».
عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی نیز بدون آمادگی قبلی و بدون ساخت و تنظیم نغمات، وارد استودیو شده و در یک برداشت، این اذان را اجرا کرده و استاد صبحدل، آن را ضبط کرده است. اذانی که هر روز از رسانه‌های دیداری و شنیداری پخش می‌شود.

خالق «خمینی ای امام» کیست؟

مرحوم استاد حسین صبحدل مؤذن نامی و مدیر برنامه‌های مذهبی رادیو در سال‌های دهه ۶۰ در سال ۱۳۱۰ در میدان محمدیه تهران متولد شد. وی از همان دوران کودکی به مؤذنی در مساجد و فعالیت در هیأت‌های مذهبی پرداخت و مدیریت برنامه‌های مذهبی چهره‌های نامی‌چون آیت الله سیدمحمود طالقانی در مسجد هدایت، و دکتر علی شریعتی در حسیینه ارشاد با وی بود. صبحدل به موسیقی‌ آوازی و دستگاهی و ردیف موسیقی سنتی تسلطی کامل داشت و اذان معروف وی از جمله اذان‌هایی است که با روح نغمه‌های ایرانی عجین شده است.

استاد صبحدل در اجرای سرود معروف «خمینی ای امام» نیز نقش داشته است و سرود‌های دیگری چون «راه امام در کلام امام» و مناجات‌های رادیو و دعای هنگام تحویل سال، بخشی از تلاش‌های فرهنگی و هنری وی به شمار می‌رود. برگزاری جلسات قرآن در مساجد محلات، داوری مسابقات قرآن در رشته صوت و لحن، تهیه‌کنندگی و نویسندگی برنامه‌های سحر و مناسبت‌های مذهبی هم از دیگر فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

استاد زنده‌یاد مرتضی مطهری وصیت کرده بود «هر وقت جنازه من را از زمین برمی‌دارید، اذان صبحدل را پخش کنید».

استادان سیدمحسن موسوی‌بلده، مرحوم حسین صبحدل، عباس سلیمی، هادی فروزان و مرحوم علی اربابی و حجت‌الاسلام هادی غفاری و مهدیان در تصویر قابل مشاهده هستند

captcha