امیر دلفانی، هنرمند تئاتر و نمایشنامهنویس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: همچنان عرصه نمایشنامهنویسی با وجود خطیر بودن و اشاره مسئولان به اینکه در حوزه نوشتار هنرهای نمایشی ضعف عمیقی وجود دارد به عنوان یک حرفه که باید مورد اهمیت و سرمایهگذاری قرار گیرد مطرح نیست و نویسندگان در گمنامی دلخوش به شرکت در معدود جشنوارهها و رویدادهای تئاتری هستند.
وی که با نگارش نمایشنامه «تعبیر کابوس ناتمام رؤیا» نامزد مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره «تئاتر مقاومت» شده است گفت: در عرصه تئاتر با موضوعات انقلابی و ارزشی که جشنواره «تئاتر مقاومت» به دنبال آن است با این معضل بیشتر مواجه هستیم و با توجیه حساسیتهایی در این زمینه که البته اغلب از حب و بغضهایی بیمورد ناشی میشود علاوه بر انفعال شاهد هستیم که در معدود فعالیت های جاری در این بخش، موانعی دست و پاگیر موجود است.
پرداخت کلیشهای در تئاتر به موضوعات ارزشی موجب بیاعتمادی مخاطبان شده است
دلفانی تصریح کرد: چنین امری موجب شده است که معمولاً در جریان تولید نمایشهایی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس با حجم قابل توجهی از آثاری مواجه شویم که عاری از هر گونه وجوه دراماتیک و فن تئاتر باشند و در نتیجه پرداخت کلیشهای و شعاری در آنها جاری و ساری باشد که این امر موجب بیاعتمادی مخاطبان و به تبع آن عدم استقبال از اینگونه نمایشی شود.
وی با اشاره به اینکه در عرصه نمایشنامهنویسی پیرامون هر موضوعی و به ویژه موضوعات دینی و ارزشی نیازمند مجموعه اقداماتی هدفمند و طویلالمدت هستیم گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی به منظور تربیت نسل خلاق، هدایت گروهی از فعالان نمایشی به ویژه در حوزه نمایشنامهنویسی دینی و ارزشی که نوعاً با وجود داشتن سوژههای بکر در این حوزه و همچنین استعداد در زمینه نگارش در حاشیه هستند میتواند جریانی زیربنایی و سازنده در بهبود شرایط بغرنج هنرهای نمایشی به وجود آورد.
این نمایشنامهنویس افزود: برای یک نمایشنامهنویس ایدهآل این است متنی که به نگارش درآورده و تصور میکند حرف تازهای در مورد هر موضوعی در آن زده است ابتدا توسط خودش و سپس توسط گروهی آشنا به شرایط کار در موضوعات خاص تمرین و به روی صحنه برود. من به اتفاق 10 نمایشنامهنویس دیگری که نامزد دریافت جایزه از مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره مقاومت به شمار میرویم،خواستار آن هستیم که از سوی دبیرخانه این جشنواره شرایطی فراهم شود تا این آثار مکتوب نمایشی سرانجامی داشته باشند و جهت اجرای صحنه به تولید برسند و این گونه نباشد که چاپ کتاب از مجموعه این آثار نمایشی، پایان این فرایند باشد.
جشنواره «تئاتر مقاومت» تنها نباید منحصر و محدود به زمان تعیین شده باشد
دلفانی تأکید کرد: عملکرد جشنواره «تئاتر مقاومت» تنها نباید منحصر و محدود به زمان تعیین شده باشد بلکه این جشنواره و البته انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان متولی برگزاری آن باید با اختصاص یکی دو سالن نمایشی ویژه تولید و اجرای آثار نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس، این جریان را تبدیل به جریانی فراگیر کرده و نمایشنامههای تولید شده در این زمینه را به مصرف برساند.
وی در پایان با اشاره به اینکه شخصاً از نگارش و ارسال نمایشنامه به این جشنواره درصدد محک خود بوده است، در مورد روایت نمایشنامه «تعبیر کابوس ناتمام رؤیا» گفت: نوید، امید و خاطره، برادران و خواهری هستند که زندگی معمول خود را دارند، اما از جایی یکی از برادرها متوجه میشود جزئی از این خانواده نیست و لذا به دنبال هویت گمشده خود میگردد تا اینکه معلوم میشود او فرزند شهید است و...
یادآور میشود، مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» مقارن با هفته بسیج در تهران برگزار خواهد شد.