برگزاری سمینار «عشق اقبال به پیامبر(ص)» در دانشگاه کراچی
کد خبر: 3447053
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

برگزاری سمینار «عشق اقبال به پیامبر(ص)» در دانشگاه کراچی

شعب خارجی: به‌مناسبت بزرگداشت سالروز تولد اقبال لاهوری، سمیناری با عنوان «عشق اقبال به رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع)» در دانشگاه کراچی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی karachi.icro.ir، به‌مناسبت بزرگداشت سالروز تولد اقبال لاهوری، دوشنبه، 18 آبان‌ماه، سمیناری با عنوان «عشق اقبال به رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع)» با مشارکت و همکاری آکادمی الزهرا و بخش علوم اسلامی دانشگاه کراچی،  در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه کراچی برگزار شد.

صبیحه اخلاق، سخنران این سمینار با بیان اینکه عشق رسول اعظم(ص) و اهل بیت(ع) عصاره و جوهر اشعار اقبال لاهوری است، گفت: بهترین اشعار علامه محمد اقبال لاهوری همان اشعاری است که در مدح رسول اسلام(ص) و اهل بیت(ع) سروده است.

اقبال اسلام بدون عشق به پیامبر و اهل بیت را دینی بدون روح می‌داند

وی بیان کرد: از نظر اقبال لاهوری اسلام بدون عشق رسول اکرم(ص) و اهل بیت عترت(ع) دینی بدون روح است. وی در اشعار خود شهادت در راه خدا را انتهای عشق، سرور شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را امام عاشقان و حضرت فاطمه زهرا(س) را برای بانوان جهان اسوه کامل می‌داند.

سحر انصاری، شاعر و ادیب سرشناس پاکستان نیز در این مراسم با اشاره به دیدگاه اقبال درباره عشق، اظهار کرد: از نظر اقبال عشق نگاه عمیق قلبی بشر و عقل حالت و کیفیت تردید و دودلی انسان است. فلسفه اقبال فلسفه عمل است که از سیرت پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت اطهار(ع) الهام گرفته است.

همچنین در ادامه مهدی خطیب، مسئول خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد پاکستان با بیان اینکه اقبال لاهوری درس استقلال، آزادی و استکبار‌ستیزی را به ملت‌های جهان آموخت، گفت: اقبال در واقع یکی از قهرمانان بزرگی است که نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشریت می‌درخشد. از نگاه وی اسلام ناب در پیروی از سیره رسول اسلام(ص) و عترت پاکش نهفته است و غیر از آن هیچ.

وی افزود: اقبال قهرمان مبارزه با استکبار بود، وی نه تنها برای هویت انسانی و اسلامی احترام قائل بود بلکه آن را یک اصل می‌دانست. لذا، بزرگ‌ترین پاسداشت از اقبال لاهوری به کار بستن اشعار انقلابی و زنده نگه داشتن پیام نجات‌بخش و تعلیمات ارزنده وی در جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام شیخ شبیرحسن میثمی، رئیس آکادمی الزهرا نیز اظهار کرد: در جهان متفکر و فیلسوف بسیار است اما بسیارکم هستند کسانی که همانند اقبال لاهوری از شهره بی‌نظیر برخوردار بوده و مورد قبول عامه مردم در سطح ملی و جهانی باشند.

وی افزود: شکوه و عظمت اقبال به این گستردگی به خاطرعلم و دانش وی نیست؛ بلکه وی به خاطر پیوند با تعلیمات رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت اطهار(ع) این جایگاه رفیع را به‌دست آورده است.

امام حسین(ع) الگوی عملی عشق اقبال است

رئیس آکادمی الزهرا بیان کرد: بهترین اشعار اقبال نشانگر عشق زلال و عمیق به رسول اسلام(ص) و اهل بیت(ع) است. عشق اقبال عشق عملی است که هدف نهایی‌اش فنا‌ء فی الله است و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) الگوی عملی عشق اقبال است.

سیدعارف کمال، رئیس دانشکده علوم دانشگاه کراچی نیز گفت: اقبال در اوایل در وصف هندوستان و اهل هند اشعار می‌سرود؛ اما زمانی که از سفر اروپا برگشت نقطه نظر وی از ملی‌گرایی به اسلام‌گرایی عوض شد.

وی ادامه داد: علامه اقبال در زمان تحصیلات خود در اروپا اسلام‌ستیزی غربیان را به چشم خود مشاهده و احساس کرد که دوباره به‌دست آوردن شکوه از دست داده مسلمانان بدون ایجاد وحدت و همبستگی میان فرق اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ لذا وی وحدت مسلمین را اولین هدف خود قرار داد.

رئیس دانشکده علوم دانشگاه کراچی عنوان کرد: اقبال بزرگ‌ترین داعی وحدت مسلمین در عصر خود بود و فرقه‌گرایی مسلمانان را در اشعار خود مورد انتقاد شدید قرار داد.

captcha