کنسرسیوم شهرهای اسلامی پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا را دنبال می‌کند
کد خبر: 3459490
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
غلامرضا رجایی:

کنسرسیوم شهرهای اسلامی پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا را دنبال می‌کند

گروه سیاسی: مشاور عالی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه با اشاره به فعالیت مرکز بین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران گفت: در رابطه با این فاجعه واکنش و اقدام مناسبی از سوی کشورهای مسلمان صورت نگرفت؛ این مجموعه می‌تواند به لحاظ حقوقی این مسائل را پیگیری و حل و فصل کند.

علیرضا رجایی، مشاور عالی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌‌المللی وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تلاش برای ایجاد کنسرسیوم شهرهای اسلامی و دینی به منظور ایجاد تعامل و تبادل بین پیروان ادیان مختلف اظهار کرد: این اقدام با استفاده از ظرفیت مرکز بین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران دنبال می‌شود تا از این امکان برای حل و فصل مشکلات، رفع نیازها، افزایش رفاه اجتماعی، تبادل فناوری، افزایش دیپلماسی شهری و دیپلماسی عمومی استفاده کنیم.

وی افزود: این اقدام با بهره‌برداری و بهره‌گیری از پتانسیل موجود کشور در حال انجام است و در این کار بخشی از ایرانیان و ایران‌دوستان ما را یاری می‌کنند؛ این مرکز ظرفیتی ایجاد کرده که برای پیشبرد کارها مردم هستند که محتوا ایجاد می‌کنند تا بتوانیم در بهسازی، تحکیم و ایجاد رویه واحد برای آرامش فراگیر و فراسرزمینی اقداماتی انجام دهیم.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره مرکز بین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران گفت: با بخش‌های برون‌مرزی و شهرداری برخی شهرها از جمله مشهد، قم، شیراز، کربلا، سامرا، نجف، دمشق، مدینه، مکه و مزار شریف صحبت‌هایی شده تا از همه امکانات برای برابرسازی و ایجاد رویه واحد به منظور تبدیل تقابل‌ها به تبادل و تعامل استفاده شود.

وی با اشاره به وقوع فاجعه منا در مراسم اخیر حج اظهار کرد: در رابطه با این فاجعه واکنش و اقدام مناسبی از سوی کشورهای مسلمان صورت نگرفت؛ این مجموعه می‌تواند به لحاظ حقوقی این مسائل را پیگیری و حل و فصل کند و نگذارد مسئولان از کنار چنین وقایعی بی‌تفاوت و یا با یک اعلام نظر و یا اظهار تأسف به راحتی بگذرند.

رجایی گفت: لازم است اقدامات پیشگیرانه‌ای برای وقوع چنین حوادثی صورت گیرد که این پیشگیری مستلزم آن است که روابط عاطفی برقرار شود و دردمندی و دغدغه مشترکی بین مجموعه‌ها شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه نباید به مسلمان‌ها به عنوان یک اقلیت در جهان نگاه شود، افزود: بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان زندگی می‌کند که یک سوم جمعیت جهان محسوب می‌شود بنابراین نباید اسلام مورد بی‌مهری قرار گیرد.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران در مورد احتمال مقاومت برخی شهرها برای پیوستن به کنسرسیوم شهرهای اسلامی و دینی گفت: مباحث ما بر اساس مردم‌محوری پیش می‌رود چرا که هیچ‌چیز بهتر از مردم نمی‌تواند حافظ امنیت، منافع و آرامش انسان‌ها باشد.

وی افزود: هیچ صدایی بلندتر از مردم نیست و مردم می‌توانند حاکمیت‌ها را مقید و مکلف کنند که ظلم نکنند؛ باید این فضا و امکان را تحت عنوان «فردسیستم» برای رسیدن به یک ابرسیستمی که در نهایت رفاه اجتماعی را ایجاد می‌کند، دنبال کنیم.
رجایی در مورد اعضای این کنسرسیوم گفت: ایران 140 خواهرشهر دارد که در این مجموعه عضو هستند که بخشی از آنها زیارتی هستند و بخشی نیز اروپایی و آسیایی و عربی هستند.

مشاور عالی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه افزود: قرار است برای این شهرها سفیر شهری یا سفیر دیپلماسی عمومی انتخاب کنیم تا بتوانیم از امکانات موجود استفاده کنیم.


captcha