
حفیظالله رفیعی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: همچنان در حوزه تئاتر ارزشی و انقلابی نیازمند تجربههای بیشتری هستیم و با توجه به ظرفیت و قابلیت موجود در میان گروههای نمایشی که دغدغه فعالیت در این حوزه را دارند خوشبختانه در حال طی مسیر برای رسیدن به یک سبک مناسب اجرایی و تولیدی در زمینه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هستیم.
وی ادامه داد: پژوهش بنیادین در حوزه وقایع انقلاب و دفاع مقدس راه را برای خلق آثار دراماتیک بر مبنای استانداردهای لازم به منظور تولید آثار ارزشی و انقلابی هموار خواهد کرد که البته با وجود اقداماتی مهم و مؤثری که در این زمینه از سوی برخی فعالان تئاتری صورت گرفته است، اما کافی نیست و نیاز به یک برنامهریزی نظاممند و هدفدار در این زمینه هستیم.
رفیعی تصریح کرد: حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنان درگیر ضعف در حوزه تولید و نگارش نمایشنامههایی جذاب و گیرا به منظور ایجاد جذبه مخاطب به خود است و هر چند جسته و گریخته در جریان جشنواره «تئاتر مقاومت» و یا سایر رویدادهای نمایشی شاهد بروز خلاقیتی از سوی برخی نمایشگران در روایتی نو و بدیع از دوران انقلاب و دفاع مقدس هستیم، اما باید مطالعه و پژوهش زیربنایی در رسیدن به شرایط مطلوب حول این موضوعات سرلوحه فعالیت هنرمندان تئاتر قرار گیرد.
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اجرای نمایش «اروندخون» گفت: این نمایش با استفاده از مؤلفههای نوآورانه خود هم در حوزه روایتی و هم طراحی منحصر به فرد صحنه و نوع میزانسن و هدایت بازیگران، توانسته است در طول مدتی که در فرهنگسرای بهمن در حال اجراست با توجه به ظرفیت بالای سالن محل اجرا اما تقریباً هر شب با استقبال حداکثری مخاطبان مواجه شود و در شرایطی که بسیاری از آثار فاخر نمایشی که در سایر سالنهای تئاتری در حال اجرا هستند همچنان با بحران تماشاگر مواجهند اما «اروندخون» توانسته در جذب مخاطب به توفیقاتی نائل شود.
رفیعی افزود: تصور میکنم که علت اصلی چنین جذبهای، روایتی مناسب از یکی از برهههای خطیر دوران دفاع مقدس باشد که نقل نمایشی آن برای اغلب مردم با حساسیتهایی همراهست؛ ماجرای عملیات کربلای 4 و سرگذشت شهدای غواص تازه تفحص شده، موضوعی است که کنجکاوی هر مخاطبی را برمیانگیزد و البته با ساختار روایی هم که این نمایش برای خود اختیار کرده است، جاذبه روایت نمایشی چنین واقعهای دوچندان خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا یکی از دلایل توفیق نمایش«اروندخون» در بعد اجرایی ورود بخش خصوصی در روند تولید است یا خیر تأکید کرد: قطعاً بخش خصوصی توانسته سرمایهگذاری مناسبی در امر تهیه ملزومات این نمایش داشته باشد که بر جذابیت هرچه بیشتر آن افزوده است اما نگرش نوی گروه تولید در چگونگی روایت این نمایش و خلاقیت هنری گروه کارگردانی و بازیگران مسلماً موجب این اعتماد شده است که بخش خصوصی در حوزهای که کمتر اقبالی از آن صورت میگیرد، با تمام قوا ورود کند.
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در پایان گفت: وظیفه مسئولان و دستگاههای اجرایی در حوزه هنر انقلاب و دفاع مقدس این است تا با تدوین سیاستهای راهبردی، شرایطی را به وجود آورند تا اعتماد بخش خصوصی در ورود و سرمایهگذاری در حوزه هنر ارزشی و انقلابی جلب شود؛ این امر نیازمند همان مطلبی است که پیشتر اشاره شد؛ تقویت بنیه پژوهشی به ویژه در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تا در مواجهه با روایاتی نو و جذاب از چنین وقایعی، بخش خصوصی علاقهمند به سرمایهگذاری و تأمین ملزومات تولید شوند.