فیضالله اکبری دستکی، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات واحد کرج در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، گفت: در قرآن کریم از پیامبر اکرم(ص) با تعابیر مختلف یاد میشود به عنوان نمونه خداوند میفرماید:«لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ: قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است». (توبه/128) خداوند تاکید میکند پیامبری که به سمت شما فرستادم اولا از رنجها و دردسرهای که برای شما اتفاق میافتد رنج میبرد و دوم اینکه نسبت به شما و هدایت شما رئوف، رحیم و مهربان است. یا در سوره احزاب پیامبر(ص) را به عنوان اسوه حسنه و الگوی تمام عیار و انسان کاملی که مایه رحمت عالمیان است معرفی میکند.
وی در ادامه گفت: پیامبر(ص) هدف و رسالت بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاقی بیان میکند. فضایی که پیامبر خاتم در آن به دنیا آمدند فضایی بود که متاسفانه ارزشهای انسانی و الهی حاکم نبود و ارزشها از جنس نژاد، خون و قبیله، رنگ و پوست بودند. پیامبر(ص) توانسته در مدت کوتاهی بیش از دو دهه ارزشهای انسانی و الهی را در میان مردم آن روز حاکم کند.
این استاد دانشگاه وجود پیامبر(ص) را مصداق و نمونه وحدت خواند و افزود: پیامبر(ص) مصداق و نمونه بارز ایجاد وحدت، همدلی و یکدلی میان آحاد جامعه اسلامی است لذا به نقل مورخین پیامبر حداقل در دو مرحله اساسی میان مسلمانان پیوند و وحدت و برادری برقرار کرد نخست، قبل از مهاجرت به مدینه و دوم بعد از هجرت ایشان از مکه به مدینه و تشکیل جامعه و حکومت اسلامی میان انصار (مردمانی از اهل مدینه) و مهاجرین( کسانی که از مکه خانه و کاشانه خود را رها کردند و به عشق پیامبر و اسلام و تشکیل جامعه دینی به مدینه پناه آوردند). بنابراین پیامبر در این دو مقطع روح اخوت و برادری را در بین مسلمین برقرار کردند.
وی با اشاره به شخصیت منحصر به فرد پیغمبر اکرم افزود: پیامبر الگو تمام عیار وحدت، هماهنگی برادری و رعایت حقوق شهروندی میان مسلمانان بودند ما میتوانیم در بیانات پیامبر، احادیث و سیره ایشان ببینیم ایشان همواره میفرمودند« به خدا قسم به من ایمان نیاورده کسی که سیر باشد و برادرش گرسنه باشد کسی که پوشیده باشد برادرش عریان باشد». یا در روایت دیگری میفرمایند« کسی که اهتمامی نسبت به مساوات و تامین مایحتاج فقرا و نیازمندان نکند به من ایمان نیاورده است».
هفته وحدت ریشه در تفکر و اندیشه امام خمینی(ره) داردوی در ادامه گفت: اگر بخواهیم در خصوص مسئله وحدت اسلامی صحبت کنیم جا دارد همین جا از معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) یادی بکنیم امام راحل با ابتکار، خلاقیت و فهم عمیق از سیره و سنت نبوی درس بزرگی به ما دادند اساسا پیدایش هفته وحدت ریشه در تفکر و اندیشه حضرت امام دارد مورخین اهل سنت 12 ربیع الاول سال عام الفیل را سالروز میلاد حضرت رسول میدانند این در حالی است که مورخین و سیره نگاران مکتب تشییع 17 ربیعالاول را زاد روز پیامبر میدانند.امام خمینی(ره) یک تدبیری زیبایی اندیشیدند و این هفته را به یاد و نام پیامبر اکرم به عنوان هفته وحدت اسلامی نام گذاری کردند.
این استاد دانشگاه افزود: پس میتوان شخصیت پیامبررا به عنوان مهمترین و برجستهترین عامل تقریب مذاهب اسلامی مطرح کنیم. وجود پیامبر سبب نزدیکی دلها، افکار و اندیشههای مسلمانان با همه فرق و نحلهای اسلامی شد.
این استاد دانشگاه با برشمردن دیگر عوامل وحدت در بین مسلمین افزود: قرآن کتاب مقدس میان ما مسلمانان است و میتواند میثاق مشترک و عامل وحدت میان مسلمین چه شیعه و سنی باشد دومین عامل وحدت بخش در بین مسلمین قبله مسلمانان است همه مسلمانان به سوی خانه خدا و کعبه معظم سجده میکنیم.
اکبری توحید را به عنوان بزرگترین عامل اتحاد امت اسلامی برشمرد و افزود: همه جهان اسلام به سوی یک خدا حرکت میکند و به خدای واحدی تمسک میکنند. توحید، نبوت، کتاب مقدس و آموزههای دیگر مانند معاد و آخرت از مهمترین ابزارها ی زیر ساختی وحدت اسلامی هستند.
اکبری در آخر گفت: بعد از گذشت 14 قرن از ظهور اسلام آنچنان که باید و شاید ما شاهد وحدت، همدلی و یکدلی میان آحاد امت اسلامی نیستیم؛ متاسفانه در بعضی از کشورهای اسلامی حاکمان آنها با خواست ملتها هماهنگ نیستند و در مسیری گام برمیدارند که مورد صحیح اسلام و مسلمین و سیره پاک رسول خدا نیست.