فیروز زنوزی جلالی، نویسنده و منتقد ادبی کشورمان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه عاشورا نقطه ثقل ادبیات داستانی دینی ماست و بعد حماسی و در عین حال تراژیک این واقعه آن را در کانون توجه نویسندگان قرار داده است، عنوان کرد: ادبیات عاشورایی نقطه عطف و مرکز ثقل ادبیات دینی ماست.
زنوزی جلالی ادامه داد: خواه ناخواه نویسنده حوزه دین وقتی به عاشورا میپردازد داستانش اوج میگیرد و به ساحتهای باشکوه هنر و ادبیات نزدیک میشود.
استفاده از تخیل در ادبیات داستانی، کار نویسنده حرفهای است
وی همچنین گفت: نویسنده حرفهای میتواند به نحو شایسته از عنصر تخیل در ادبیات داستانی دینی استفاده کند.
این نویسنده ادامه داد: نویسنده حوزه دین میتواند به موقعیتهای تاریخی شاخ و برگ بدهد و تا جایی که به وجوه اصل تاریخ خدشهای وارد نشود به حاشیهسازیهای منطقی بپردازد.
زنوزی با بیان اینکه نوشتن یک داستان شش دانگ کوتاه بسیار سختتر از نوشتن یک رمان است، افزود: نویسنده نباید به هر سوژهای تن دهد. نباید سوژه را از بیرون از محیط، جغرافیا، خانواده و باورهای خودمان بگیریم و دنبال کنیم. البته نباید واقعیتهای محیط اطرافمان را همان گونه که هست بازگو کنیم، باید از این واقعیتها سوژه بگیریم و آنها را با استفاده از تخیلاتمان بپرورانیم.
این نویسنده اظهار کرد: همچنین در داستاننویسی باید از مطلقنگری پرهیز کنیم. شخصیتهای
داستان نباید به گونهای توصیف شوند که فرازمینی به نظر برسند. در این شرایط مخاطب
نمیتواند با شخصیت داستان ارتباط برقرار کرده و با آن همزادپنداری کند.
زنوزی جلالی همچنین پیرامون انتشار رمان «برج 110» گفت: نگارش این
رمان از ماهها قبل به اتمام رسیده و ناشر اثر (انتشارات علمی و فرهنگی) قول داده
که تا پایان سال آن را عرضه میکند.
وی با بیان اینکه رمان «برج 110» اثری دینی بوده، اما وجه انسانی اثر، بارزتر است، اضافه کرد: کتاب برج 110 با ساختار رمان و محوریت حضرت علی(ع) نوشته شده است. در این رمان، قصه و شخصیت وجود دارد، اما زیرساخت اثر، فلسفی است.
این نویسنده در ادامه با بیان اینکه تا این اثر حجیم 600 صفحهای را منتشر شده نبینم و نگاهی به آن نداشته باشم تالیف دیگری را آغاز نخواهم کرد، گفت: البته نگارش بخش اعظم رمان «خویشتنکشی» انجام شده که از جمله کارهای نیمه مانده من است .
وی افزود: این رمان درباره افراد کوتاهقد است که در جامعه ما به آدم کوتولهها معروف شدهاند. در «خویشتنکشی» به زندگی از دریچه این افراد نگریسته و تلاش کردهام علاوه بر نشان دادن دنیای خاص این افراد، نگاهی که آنها به دنیا، عشق و... دارند را بررسی کنم.