به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله رضا استادی، روز پنجشنبه 17 دی در پیش نشست همایش سید مرتضی علم الهدی، در دارالحدیث گفت: سید مرتضی از خاندانی دارای شرافت و بزرگی پای به عرصه وجود نهادند و این مسئله یکی از امتیازات خاص ایشان است.
وی افزود: پدر و مادر ایشان از اشراف شیعیان هستند و نسبت ایشان با حضرت موسی بن جعفر(ع) کمتر از پانصد سال است؛ سیدمرتضی پس از شیخ مفید رییس عامه شیعیان بودند و به همین جهت و به دلیل شرافت مادی و معنوی که نزد مردم داشتند.
وی گفت: علم دوستی از مهمترین خصاثل ایشان بود و تعمقات بسیاری در علوم مختلف داشتند و همگان ایشان را به عنوان مبتکر و موسس میشناسند؛ کتبی که ایشان مینوشت با استفاده از دستاوردهای شخصی ایشان بود مثل کتاب هشتصد صفحهای ایشان که از کسی برداشت نکرده بود.
عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: ایشان در بین علمای شیعه و سنی دارای مقبولیت و ارج قرب بسیاری بود و همه علمای آن زمان و حتی پس از ایشان بر جامعیت ایشان تاکید داشتند.
وی گفت: این جامعیت علمی به این معنی بود که ایشان نهتنها در یک شاخه بلکه در شاخههای مختلف علمی سرآمد بود و همه گان نیز به این مسئله اذعان داشتند.
وی اظهار کرد: ایشان سنتهای بسیار نیکویی را در حوزههای علمیه ما بنا نهادند که یکی از این سنن، سنت آزادی در کلام است؛ آزادی در کلام را نمیتوان با هنجارشکنی یکسان در نظر گرفت ولی ایشان با شجاعت با بسیاری از مطالب معروف آن زمان که بین مردم و علما متداول بود مخالف کرده و نظریه جدیدی عرضه میکردند.
وی اظهارکرد: از جمله شرایط خاصی که در زمان ایشان حاکمیت داشت، احاطه عرصه حدیث در زمان ایشان بود؛ در آن زمان این گونه مرسوم شده بود که فعالیت های تفسیری با حدیث تطبیق داده میشد و بزرگانی چون شیخ کلینی و سید مرتضی این شکل از کار را در نظر گرفته بودند؛ البته نگاه ایشان به احایث کاملا اجتهادی بود و هر حدیثی را نقل نمیکردند.
این استاد حوزه گفت: یکی از ابعاد بسیار مهم شخصیت علمی سید مرتضی توسعه حوزههای علمیه بود که این امر با شاگردان بسیاری که نزد ایشان پرورش یافتند و همه آنها جزو مفاخر شیعه هستند محقق شد.
وی اظهارکرد: از دیگر وجوه مهم شخصیتی سید مرتضی، معنویتگرایی خاص ایشان بود به حدی که این روحیه معنوی باعث شد که ایشان با توجه به رشد خاص علمی و حتی مادی، عالیترین درجات معنوی را درک کرده بود.
استادی اظهارکرد: سید مرتضی در زمینه معنوی و عرفانی بیش از 40 زمینه خاص معنوی داشت و این مسایل از سوی علمای برجسته شیعه و سنی تصدیق شده است.
وی گفت: یکی از خدمات بزرگ ایشان به قرآن، خدمت در زمینه توسعه علوم قرآنی و نشان دادن اعجازات قرآنی است زیرا این مطالب در آن زمان بسیار عجیب است زیرا علوم قرآنی هنوز تا این حد پیشرفت نکرده بود.
وی اظهارکرد: بحث تحریف و عدم تحریف قران جزو مباحث ایشان نیست ولی تخصصی ایشان در زمینههای مختلف قرآنی بود که باعث شد که نگاه حوزه شیعه به قرآن از همان ابتدا با قرآن آمیخته باشد.
استادی بیان کرد: شیخ طوسی سید مرتضی را با پسوند صلوات الله میخواندند و علمای شهیر آن زمان و هم عصران ایشان همگی با عظمت از ایشان نقل میکردند؛ ابن حجر در کتاب لسان المیزان سید مرتضی را اولین کسی دانست که خانه خود را وقف تعلیم و تعلم مناظره و... دانستهاند.
وی گفت: ایشان شخصیتی فاخر داشت و در عصر خود در عرصههای مختلف ریاست داشت ولی مهمترین چیزی که نزد ایشان اهمیت داشت، مساله علم و علمیت و معنویت بود.
وی با اشاره به تمجیدهای شیخ بهایی در کتاب کشکول از سید مرتضی گفت: ایشان شخصیتی داشت که حتی استاد او شیخ مفید نیز وقتی به جلسه درس او وارد میشد سخنان او را قطع نمیکرد زیرا از تدریس ایشان لذت میبرد.
وی خاطرنشان کرد: سید علمای امت، افضل امت و جامع، از صفاتی بود که علمای این عصر به ایشان داده بودند و همگان از ایشان به نیکی یاد میکردند و ایشان بود که به شیعه عظمت و عزت خاصی در آن زمان بخشید.
وی گفت: ایشان به همراه شیخ طوسی به دنبال پاسخگویی به مشکلات و شبهات شرعی مردم بود و در این مسیر علمای بسیاری را تربیت کرد و بالاترین درجات علمی رساند تا این مشکل از بلاد اسلامی و شیعی رخت بربندد.
استادی بیان کرد: زائران کربلا باید در مسیر کاظمین به زیارت قبر این دو برادر یعنی سید مرتضی و سید رضی برود زیرا این دو بزرگوار حق بسیار بزرگی بر گردن همه ما شیعیان دارند.