نسبت به عنوان «بین‌المللی» در جامعه قرآنی معترضم + فیلم
کد خبر: 3467098
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
حاجی کتابی:

نسبت به عنوان «بین‌المللی» در جامعه قرآنی معترضم + فیلم

کانون خبرنگاران نبأ: مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن گفت: سال‌های متمادی است که نسبت به عنوان بین‌المللی معترض هستم، به طور کلی عنوان قاری بین‌المللی غلط است اگر فرهنگ لغت این واژه را برنمی‌تابد، نباید آن را مورد استعمال قرار دهیم.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، محمد حاجی‌‌‌کتابی، مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن به بیان فعالیت‌های سازمان دارالقرآن وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت و آن را نخستین و زیربنایی‌ترین تشکل قرآنی دانست.

بخش نخست این گفت‌وگو را اینجا ببینید!

وی در ادامه به بیان شاخصه‌های تقوا در زندگی فردی و اجتماعی قاری پرداخت و گفت: موضوع تقوا، بحث گسترده‌‌ای را می‌طلبد اما بنده گمان می‌کنم بهترین شاخصه‌های تقوا در تلاوت این است که از عمق جان قاری برخیزد و به تبع آن بتواند بر مستمعان تأثیرگذار باشد.

لزوم سنخیت نفس قاری با محتوای قرآن

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم اظهار کرد: تقوای تلاوت اگر به معنای اثرگذاری قرآن بر مستمع باشد، نفس انسان باید با  قرآن سنخیت داشته باشد، صرفاً الفاظی را بر زبان نیاورد، به آنچه که قرائت می‌کند باور داشته باشد، عامل باشد و ما قطعاً اثر عمل به قرآن را در تلاوت قاری خواهیم دید، تفاوت است میان آن کس که تنها قرائت زیبایی دارد و الفاظ را به درستی ادا می‌کند با کسی که در کنار این زیبایی و درستی، به آن نیز عامل است.

وی افزود: به فرموده امام صادق(ع) کسی که قرآن با گوشت و پوستش ممزوج شده باشد این مسئله نمود عملی می‌دهد، به گونه‌ای که زبان، دست، فکر و دیدگان وی قرآنی می‌شود و درصدد ورود به هر مکانی بر نمی‌آید، به طور کلی می‌توان گفت که این شخص وجودش قرآنی می‌شود.

تأثیرگذاری تلاوت منوط به برخاستن آن از عمق جان

حاجی کتابی تأثیرگذاری تلاوت را منوط به برخاستن آن از عمق جان دانست و عنوان کرد: خاطره‌ای را عباس سلیمی نقل می‌کنند، سال‌ها پیش آن زمان که ایشان برای تلاوت به لبنان اعزام می‌شوند، یکی از علمای لبنان می‌گوید که عرب‌ها تنها قرآن را خوب قرائت می‌کنند و در همان لحظه به ایشان اشاره می‌کند و می‌گوید که این قاریان هم قرآن را خوب تلاوت می‌کنند و هم به آن عامل هستند.

وی تصریح کرد: تقوای تلاوت به این معنا است که قاری نخست به آنچه که قرائت می‌کند پایبند باشد، حقوق مردم را رعایت کند، بر امورات وی نظم اسلامی حاکم باشد، قاری باید به گونه‌ای رفتار کند که شخص با نگریستن به وی، به یاد آیات الهی بیفتد و بدون آنکه حتی قرائتی داشته باشد اثر قرآن بر روی این فرد منعکس شود، متأسفانه این گونه از قاریان کمتر در سطح کشور دیده می‌شوند.



قاریان، جایگاه حقیقی خود را در جامعه بشناسند

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم در رابطه با نحوه تقویت اخلاق اسلامی در میان قاریان گفت: ما ابتدا باید به قاریان یادآوری کنیم زیرا یادآوری اصل مهمی است، همان گونه که در قرآن آمده است «وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِین؛ به مؤمنان یادآوری کن زیرا برای آنان سودمند است»، ما به قاریان یادآوری می‌کنیم که شما تنها تلاوت‌کننده و بیان‌کننده الفاظ نیستید بلکه شما هم‌اکنون الگوی دیگران محسوب می‌شوید.

وی بر شناختن جایگاه حقیقی یک قاری از سوی قاریان تأکید کرد و گفت: آن کس که جایگاه خود را در جامعه بشناسد می‌تواند مؤثر و موفق در جامعه باشد، بنده اگر مدرس قرآن باشم دیگران از من انتظار دارند که در نگاه نخست رفتار و حرکات بنده الگو باشد، از این جهت نخستین گام این است که بنده خود را ساخته باشم، ما زمانی می‌توانیم قاریان را متوجه الگوها و تعالیم اخلاقی کنیم که قاریان بدانند جایگاهشان بسیار فراتر از یک جایگاه معمولی است.

حاجی‌کتابی گفت: اگر به این جایگاه دست یابند مشمول این حدیث از معصوم(ع) می‌شوند «مُعَلِّمُ الْقُرْآنِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ حَتَّی الْحُوتِ فِی الْبَحْرِ»، برای معلم قرآن خوب، تمام موجودات طلب مغفرت می‌کنند، مغفرت تنها به معنای بخشش از گناهان نیست بلکه به معنای علو درجات نیز هست، آن زمان که امام‌سجاد(ع) می‌گوید که «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ»، این تنها به بخشیده شدن گناهان اشاره ندارد، طلب مغفرت به این معناست که ما خواستار علو درجات برای آنان نیز باشیم.

بازار قرآن؛ بازاری هزینه‌بر و فاقد سودآوری مادی

وی با بیان اینکه معلم خوب قرآنی کسی است که تمام موجودات حتی ماهیان دریا نیز برای او طلب مغفرت کنند، افزود: ما برای معلم قرآن چنین جایگاهی را قائل هستیم حتماً شما نیز این حدیث را از پیامبر اکرم(ص) شنیده‌اید که فرمودند «خیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القرآنَ و عَلَّمَهُ؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فراگیرد و به دیگران بیاموزد»، طبیعتاً بازار قرآن، بازار سودآوری نیست، هزینه‌بر است، اولین هزینه آن وقت است، باید شخص در این مسیر عمرش را صرف کند.

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم بیان کرد: البته من نمی‌گویم گذران عمر در این مسیر اتلاف وقت است، قطعاً این گونه نیست، ما آن زمان که سرمایه‌گذاری اقتصادی انجام می‌دهیم انتظار سود مادی داریم اما در حیطه فعالیت‌های قرآن یکی از نکات خوب اخلاقی این است که بنده به عنوان یک معلم قرآن اگر در این مسیر، عمر و زمان خود را مصروف می‌کنم قطعاً برایم سود دارد اما سود معنوی، نه سود مادی.

دستاورد معنوی قاری؛ دریافت رضوان الهی

وی ادامه داد: خداوند فرموده است که آنچه پیش بفرستید یا پس از خود بفرستید پیش خداوند محفوظ است، «وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّه»، این اعمال در زمره آثار ماتقدم قرار دارد، یکی از بهترین کارهایی که برای معلمان قرآن جهت الگوسازی می‌توانیم انجام دهیم آشنایی آنان با این جایگاه است، این جایگاه، جایگاهی نیست که انتظار داشته باشیم بتوانیم از آن بهره‌برداری مادی داشته باشیم.

حاجی کتابی بر ضرورت پرداخت هزینه در این عرصه تأکید کرد و گفت: مهمترین چیزی که در این حیطه به دست می‌آید خشنودی، مغفرت و رضوان الهی است و خوشا به سعادت کسی که چنین نگرشی را داشته باشد.




نسبت به عنوان «بین‌المللی» در جامعه قرآنی معترضم

وی در بیان مؤلفه‌های قاری‌ بین‌المللی عنوان کرد: بنده با این ادبیات آشنایی دارم و همچنین سال‌های متمادی است که نسبت به عنوان بین‌المللی معترض هستم، به طور کلی عنوان قاری بین‌المللی غلط است، ما در ادبیات فارسی چیزی به نام غلط مأنوس و غلط رایج داریم، اگر فرهنگ لغت این واژه را برنمی‌تابد، نباید آن را مورد استعمال قرار دهیم، بین‌المللی به معنای آن چیزی است که میان دولت‌ها و ملت‌ها جریان دارد.

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم یادآور شد و گفت: ما نمی‌توانیم اشخاص را بین‌المللی بدانیم بلکه سمینارها، مسابقات و برخی از موضوعات دیگر است که عنوان بین‌المللی بر آن بار می‌شود، این عنوان به غلط و اشتباه، بر سر زبان‌ها افتاد و کاربرد عمومی پیدا کرد.

عنوان قاری ممتاز، جایگزین «بین‌المللی» شود

وی بر تصحیح اشتباه محافل عمومی در نهادن عنوان بین‌المللی بر قاریان تأکید کرد و گفت: از بنده درخواست شد که در مسابقات قرآنی که در دانشگاه خواجه‌نصیر برگزار می‌شد یک قاری را به آنان معرفی کنم و بنده مرحوم محمد غفاری را برای این محفل در نظر گرفتم، از بنده پرسیده شد که برای این قاری عنوان بین‌المللی را قرار دهیم؟ مخالفت کردم و در پاسخ گفتم که از عنوان قاری برجسته و ممتاز کشوری استفاده کنید.

حاجی‌کتابی ادامه داد: فردای آن روز برای بنده تماس گرفته شد که این شخص معرفی شده آنچنان زیبا تلاوت کرد که قاریان بین‌المللی در پیشگاه وی مبهوت ماندند، به آن‌ها گفتم که از این عنوان دیگر استفاده نکنید؛ بهتر است که از اساتید ادبیات فارسی، حقوق و سایر اساتید دیگر استمداد بگیرد و بپرسید که آیا این عنوان صحیح است یا خیر؟

باید از اعطای جایگاه کاذب به افراد خودداری شود

وی به بیان خاطرات خود در حیطه فعالیت‌های قرآنی پرداخت و گفت: بنده کسی را می‌شناسم که درصدد بود که جلسه قرآنی را در دانشگاه شهید بهشتی تشکیل دهد؛ وقتی از آنجا عبور کردم دریافتم که این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی، دانش‌آموز بنده در مسابقات دانش‌آموزی است که سال پیش در دبیرستان به عنوان قاری نمونه کشوری انتخاب شده و رتبه آورده بود، بر دیوار دانشگاه شهید بهشتی نوشته شده بود که کلاس تجوید و قرآن با حضور قاری بین‌المللی برگزار می‌شود.

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم گفت: بنده به نزد مسئول دفتر نمایندگی رهبری رفتم و پرسیدم که چه کسی این عنوان را انتخاب کرده است و آنها در پاسخ گفتند که وی خودش این عنوان را انتخاب کرده و از ما خواسته است که این لفظ را برایش به کار بریم.

وی بیان کرد: بسیاری از چهره‌های برتر قرآنی همانند قدرت‌الله شاه‌میوه، آقای صدیق، جناب آقای پرهیزکار و خادمیان با آنکه در دانشگاه تحصیل می‌کردند هیچ ادعایی در زمینه فعالیت‌های قرآنی نداشتند؛ اما یک فردی که سال پیش در مسابقات دانش آموزی رتبه آورده، هم‌اکنون چنین عنوانی را بر خود نهاده بود؛ ما نادانسته با بهای کاذبی که به این افراد می‌دهیم، موجب بزرگی و عظمت پوچ برخی از قاریان می‌شویم.




حاجی کتابی به بیان ویژگی‌هایی قاریان برجسته و ممتاز پرداخت و گفت: عزیزانی که در این حوزه در انتخاب اشخاص اصلح در تلاش هستند و افراد را در جهت عرصه‌های قرآنی انتخاب می‌کنند، مسئولیت سنگینی بر عهده دارند؛ ابتدا باید از اعطای جایگاه کاذب به افراد خودداری شود و سپس افراد بر مبنای شاخصه‌های صحیح مورد گزینش قرار گیرند اما اجماع هنوز حاصل نشده است.

وی در ادامه سخنانش افزود: مکانی همانند «الأزهر» مصر، آن زمان که افراد را رتبه‌بندی می‌کند چهره‌های شاخصی را در صدر انتخاب افراد برجسته قرار می‌دهند که مورد قبول و پذیرش تمامی افراد است، بسیار مهم است که به بنده، کسی رتبه دهد که ابتدا به عنوان یک فرد مقبول، مورد پذیرش قرار گرفته باشد، این مشکل متأسفانه در حوزه قرآن ما وجود دارد، کسانی در کشور ما افراد را دسته‌بندی می‌کنند که در عرصه قرآنی شاید چهره‌های بسیار مقبولی نباشند.

بخش عمده‌ای از تلاوت قاری معروف، صرفاً نمایش بود

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم، برخورداری افراد گزینش‌گر را به برخی از مؤلفه‌های علمی و قرآنی ضروری دانست و گفت: به صرف جایگاه اداری و غیر اداری نمی‌توان قاریان را دسته‌بندی کرد بلکه نیازمند آن هستیم که به قرائت و علم مرتبط به آن احاطه کافی داشته باشیم، این وضعیت دوام نمی‌آورد، برخی از افراد در زمره چهره‌های شاخص قرآنی قرار دارند اما از عنوان بین‌المللی برخوردار نیستند با آنکه بسیار قوی عمل می‌کنند و مردم آنان را به عنوان استاد می‌شناسند متأسفانه این اساتید هم‌اکنون به سبب برخی از ضابطه‌ها، قاریان رده پنجم نیز محسوب نمی‌شوند.

وی یادآور شد و گفت: ما باید در حوزه قرآن دسته‌بندی‌های متفاوتی داشته باشیم، همانند مؤلفه‌های گوناگونی که در رابطه با معلم قرآن، قاری و حافظ به‌صورت مجزا یا جداگانه باید در نظر گرفته شود؛ در این زمینه خاطره‌ای را به یاد می‌آورم یک از قاریان در محفلی به تلاوت پرداخت، از نظر بنده که تا حدودی در عرصه قرآنی تخصص دارم بخش عمده‌ای از آن نمایش بود، آن زمان که این قاری تلاوت را به پایان رساند، به او گفتم که 10 دقیقه برای رضای خداوند، تلاوت کن و توجه خود را تنها به قرآن معطوف کن و به دوربین و تلوزیون توجه نکن.

حاجی‌کتابی با اظهار تأسف از نحوه قرائت برخی از قاریان گفت: متأسفانه شاهد هستیم که تلاوت ایشان گاهاً از شبکه قرآن پخش می‌شود، بنده همواره این توصیه را نسبت به دوستان دارم که تنها برای رضای خدا تلاوت کنید، اگر این کار را انجام دهید در دل مردم نیز نفوذ می‌کنید؛ تلاش نکنید برای رضای مردم تلاوت کنید، این تلاوت خراب می‌شود، تلاوت این برادر در آن مجلس نتوانست تأثیر گذار باشد.




برخی از اساتید مسلم قرآن، «خبرگان بی‌مدرک» هستند

وی به بیان خاطره‌ای از نحوه فعالیت‌های خود در حوزه قرآنی پرداخت و گفت: به جهت انجام یک فعالیت قرآنی به صدا و سیما رفته بودم، جناب آقای کرباسچی در آن زمان مدیر شبکه دو بودند، من و آقای خواجوی یک تیزر تبلیغاتی برده بودیم، آقای کرباسچی به آقای خواجوی گفتند که آن تلاوتی که در مدرسه شهید مطهری داشتید به دل من بسیار نشست، این برادر بزرگوار استاد مسلم هستند؛ اما ایشان نه رتبه برتری کشوری به حسب ظاهر دارند و نه از عنوان ویژه‌ای برخوردار هستند.

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم تصریح کرد: ایشان استاد مسلم قرآن در زمینه مفاهیم، وقف و ابتدا هستند و طی سالیان بسیار داوری کردند و در تخصص قرآنی نیز صاحب نظر هستند، ما این عزیزان را به عنوان خبرگان بی‌مدرک می‌شناسیم حال آنکه اگر قرار باشد مدرکی اهدا شود باید مدرک دکترا به ایشان داده شود.

نقش مؤثر خبرگزاری قرآنی در جهت شکستن فضای ناسالم

وی عنوان کرد: با وجود چنین وضعیتی ارزش‌ها کاذب می‌شود، طبیتاً کسانی در جامعه بیشتر نمود پیدا می‌کنند که فعالیت‌های تبلیغاتی انجام داده باشند و این مسئله آفتی برای جامعه قرآنی محسوب می‌شود، متأسفانه با بروز چنین مشکلاتی موجب می‌شود که بسیاری از قاریان از این فضا کناره‌گیری کنند؛ زیرا فضا را برای اصلاح امور گشوده نمی‌بینند.

حاجی کتابی بر ضرورت اصلاح فضای قرآنی از سوی اطلاع‌رسانی خبرگزاری‌ها تأکید کرد و گفت: به هر حال آن کسانی که در این زمینه دست اندرکار امور هستند باید چنین فضایی را بشکنند، خبرگزاری و سایت‌های قرآنی در جهت شکستن این فضا و ایجاد یک فضای سالم می‌توانند نقش مؤثری را ایفا کنند.




پاسخ رد سفیر به درخواست تلاوت

وی عنوان دیپلمات قرآنی را بر روی قاریان عنوان خوب و شایسته‌ای دانست و افزود: گمان می‌کنم که کلمه جامعی باشد، دیپلمات به این معنا است که شخصی فعالیت سیاسی انجام می‌دهد، بهتر است که از عنوان مبلغان قرآنی استفاده کنیم، نهادن عنوان مبلغان، شاید بار اعتقادی نیز به همراه داشته باشد، پیامبر(ص) آن زمان که می‌خواستند به مدینه بروند مردم مدینه از پیامبر(ص) درخواست کردند که پیش از هجرتشان، شخصی را بفرستند که اسلام را به آنان معرفی کند و آن را آموزش دهد.

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم اظهار کرد: در کتب تاریخی نوشته شده است که پیامبر(ص) برای گزینش این فرد بر مبنای سن و یا سایر مؤلفه‌های ظاهری عمل نکرد بلکه جوان ۲۲ ساله‌ای را برای تعلیم به مدینه فرستاد این جوان مصعب بن عمیر نام داشت، ویژگی مصعب قرائت خوب وی بود که توانست در طی یک سال، مردم مدینه را برای پذیرش پیامبر اکرم(ص) آماده کند، از این رو قاری قرآن می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی ضمن اشاره به خاطره‌ای که در یک سفر برایش رقم خورد، گفت: بنده در یک سفر قرآنی که به کشور سرلئون داشته‌ام که هم‌اکنون به جهت تعویض شاخصه‌ها، دیگر مجالی فراهم نشد که در این عرصه فعالیتی انجام دهم، سفیر و کاردار این کشور از بنده پرسید که به چه جهت اینجا آمده‌ای؟ در پاسخ گفتم برای تلاوت قرآن، گفت که مردم اینجا آفریقایی هستند و قرآن را نمی‌فهمند، هر چند که مسلمانان هستند اما با زبان عربی آشنا نیستند.

استقبال بی‌نظیر مردم سیرالئون از تلاوت قاری ایرانی

حاجی کتابی ادامه داد: تصمیم گرفتیم که در آنجا بمانیم و از آقای ذاکر که کاردار بودند پرسیدم که کدام مساجد با شما همکاری ندارند؟ گفتند بسیاری از مساجد، از عربستان سعودی تغدیه می‌شوند و به ما اجازه داده نمی‌شود که در این مساجد سخنرانی داشته باشیم؛ آقای مجید زکی‌لو همراه ما بودند، ما به آقای ذاکر گفتیم که به مسئولان این مسجد بگویید که دو ایرانی آمده‌اند و می‌خواهند در این مسجد تلاوتی داشته باشند.

وی بیان کرد: ایشان به ما گفتند که ما را راه نمی‌دهند، گفتم که نهایتاً اگر به مسجد راهمان ندادند برمی‌گردیم، خوشبختانه مخبرشان تقاضای ما را پذیرفتند و گفتند که فردا منتظر ما هستند تا برایشان تلاوتی داشته باشیم، البته شرط گذاشتند که تنها قاری باید به این مسجد بیاید و سخنران حق ورود به آن را ندارد، فردای آن روز ما کمی با تأخیر وارد مسجد شدیم، به محض ورود ما نماز را شروع کردند و پس از اتمام نماز برایشان قرآن تلاوت کردیم که این تلاوت با استقبال خوب و بی نظیری روبه‌رو شد.

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم با تأکید بر استقبال مردم و امام جماعت مسجد از تلاوت یک قاری ایرانی عنوان کرد: امام جماعت آن مسجدی که در آن به تلاوت پرداخیتم گفت که ما باید شما را به این محفل دعوت می‌کردیم و از این پس بنده شخصاً به سفارت می‌آیم و شما را دعوت می‌کنم.




اقْرَءُوا الْقُرْآنَ بِالْحُزْنِ، فَإِنَّهُ نَزَلَ بِالْحُزْنِ..

وی در رابطه با تأثیر تلاوت و انس با قرآن کریم گفت: می‌توان گفت که زندگی بدون قرآن معنا و مفهومی ندارد، قرآن است که به زندکی ما معنا می‌بخشد، مهمترین تأثیر قرآن ایجاد انس با این کتاب آسمانی است و انس با قرآن سبب می‌شود که تمام زندگی ما رنگ و بوی قرآنی به خود بگیرد، این زندگی مطمئناً مورد تأیید خدا قرار است، عمل صالح ثمره چنین زندگی است، آیه «لَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً» از دل همین زندگی بیرون می‌آید.

حاجی کتابی مرز میان غنا و قرائت را بسیار دقیق دانست و گفت: در حوزه تلاوت و قرائت قرآن مرز بسیار مشخصی وجود ندارد که بگوییم که در کدام نقطه ما وارد عرصه غنایی می‌شویم و در کدام نقطه این ورود صورت نمی‌گیرد؛ اما به نظر بنده ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین ضابطه‌ای که می‌توان برای تعیین این مرز در نظر گرفت برگرفته از حدیثی از معصومین(ع) است که فرمودند « اقْرَءُوا الْقُرْآنَ بِالْحُزْنِ، فَإِنَّهُ نَزَلَ بِالْحُزْنِ» قرآن به حالت حزن نازل شده است و این حزن به معنای اندوهگین بودن نیست بلکه به معنای حالتی است که حال انسان را منقلب و یک اثر وضعی در انسان ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: قرآن به حالتی نازل شده است که شخص در هنگام استماع آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و قلب و روح وی تغییر می‌کند، بنابراین فرمودند که با حزن آن را قرائت کنید که اثر آن با این سبک از قرائت ماندگارتر می‌شود، یکی از رازهای ماندگاری تلاوت‌های مرحوم عبدالباسط استفاده از این حزن در قرائت ایشان است، به گونه‌ای که ایشان از برخی از نغمات قرآنی همانند؛ ماهور و سه‌گاه اصلاً استفاده نکرده است.

راز ماندگاری تلاوت‌ عبدالباسط؛ به کارگیری نغمات حزن آور

مشاور حقوقی سازمان دارالقرآن کریم در رابطه با نغمات به کار گرفته شده در تلاوت مرحوم عبدالباسط عنوان کرد: عبدالباسط از نغماتی در تلاوت خود بهره می‌جست که حزن بیشتری به همراه داشت، چهار گاه، شور و صبا نغماتی هستند که استاد در تلاوت خود از آن استفاده می‌کرد، تلاوت استاد آنقدر دلنشین بود که دوست من اگر تلاوت مصطفی اسماعیل را برای مادر خود که عرب زبان بود پخش می‌کرد مادرشان نمی‌پذیرفت و تنها پخش تلاوت عبدالباسط و منشاوی را از وی درخواست می‌کرد.

وی با بیان اینکه تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل، قاری پسند و تخصصی است، افزود: این تلاوت برای مجالس ختم مناسب نیست و اگر کسی به این شیوه تلاوت کند سعی می‌کند در برخی از نغمات تغییر ایجاد کند، استماع تلاوت عبدالباسط شخص را منقلب می‌کند و یکی از دلایل دیگر ماندگاری تلاوت مرحوم عبدالباسط، از عمق جان قرائت کردن توسط ایشان است؛ در مجله‌ای از قول مرحوم عبدالباسط آمده بود که ایشان یک ساعت پیش از اذان صبح به تلاوت قرآن می‌پرداختند و بسیار از این لحظات لذت می‌بردند.




آرزویم یادگیری روخوانی و روانخوانی تمام مردم است

حاجی کتابی ادامه داد: کسی که با تمام وجود قرآن را لمس می‌کند در تلاوت خود بدون شک اثرگذار است، این انس می‌تواند زمینه عمل به قرآن و انجام عمل صالح را فراهم کند، انجام عمل صالح مطلوب ما است، زیرا خداوند متعال می‌فرماید « إِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُهُ»، کلام پاک بالا می‌رود و عمل صالح آن را بالا می‌برد، قرائت قرآن مقدمه‌ای بر فهم قرآن و فهم قرآن مقدمه‌ای بر عمل به آن است و در نهایت این عمل است که یاریگر انسان می‌شود.




وی مهمترین دغدغه و آرزوی قرآنی خود را یادگیری مردم نسبت به روان خوانی و روخوانی قرآن دانست و گفت: امیدوارم که بتوانیم به تشکلات قرآنی در سال جاری سر و سامان دهیم که البته این مسئله یکی از وظایف ما محسوب می‌شود که امیدواریم که مسئولان نیز از ما حمایت کنند، سامان یافتن تشکلات قرآنی، هم باید در حیطه بودجه و هم در حوزه عملکرد صورت بگیرد که امسال درصدد تحقق به آن هستیم، خداوند در این زمینه ما را یاری خواهد کرد، امیدوارم که مسئولان نیز یاری کنند تا بتوانیم بار را به نتیجه برسانیم.

captcha