ارتباط بین اخلاق پزشکی و اخلاق کلی جامعه/ در اخلاق پزشکی به دنبال چه می‌گردیم؟
کد خبر: 3467920
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
خردمند اظهار کرد:

ارتباط بین اخلاق پزشکی و اخلاق کلی جامعه/ در اخلاق پزشکی به دنبال چه می‌گردیم؟

گروه سلامت: رئیس پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اخلاق پزشکی تابعی از اخلاقیات جامعه است، اظهار کرد: برای اینکه وضعیت اخلاق پزشکی را بسنجیم، با توجه به اینکه ارزش‌ها نسبی است باید آن را با سایر اخلاقیات در جامعه مقایسه کرد، اخلاقیات پزشکی اخلاقیات فرهنگی ما است، در اخلاق پزشکی به دنبال چه می گردیم؟

علی عرب خردمند، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه برای ترویج اخلاق پزشکی در میان اعضای هیئت علمی و کادرهای درمانی باید فرهنگ سازی کرد: اظهار کرد: برای این ترویج اخلاق پزشکی صرفا باز تعریف دوره‌های آکادمیک و راه اندازی فلوشیپ‌ اخلاق پزشکی کافی نیست.

وی افزود: اینکه اطلاق کنیم فلوشیپ اخلاق پزشکی داشته باشیم یعنی سطح بالایی برای آن مد نظر قرار دهیم، در حال حاضر PHD اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد که در سطح مناسبی است؛ لذا این سوال مطرح می‌شود با راه اندازی دوره فیلوشیپ اخلاق پزشکی می خواهیم چه بهره بیشتری ببریم و انتظار ما از فلوشیپ چیست؟

خردمند تصریح کرد: ما که نمی خواهیم همه اعضای هیئت علمی PHD یا فلوشیپ اخلاق پزشکی بگیرند بلکه خواستار ترویج اخلاق پزشکی در عملکرد هیئت علمی و گروه‌های درمانی در بیمارستان‌ها هستیم، طبیعی است که این کار تخصصی را عده معدودی انجام دهند اما اشاعه آن بین اعضای هیئت علمی و کسانی که دست اندرکار هستند به برگزاری کنگره‌ها، جلسات کارگاه‌هایی که ارزش گذاری به این نوع نگاه دارند بر می‌گردد.

وی عنوان کرد:هرگاه ما توانستیم کسانی را که اخلاق و مسائل انسانی را رعایت می کنند و کسانی که کمتر رعایت می‌کنند بشناسیم، بین‌ آنها ارزش بگذاریم و تمایز ایجاد کنیم، آنگاه می توانیم در اشاعه اخلاق توفیق پیدا کنیم نه اینکه صرفا به دنبال تعریف یک فلوشیپ جدید باشیم و انتظار داشته باشیم عده معدودی این فلوشیپ را اخذ کنند و در نتیجه اخلاق پزشکی بین همه ترویج پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: این یک رفتار، نگاه و فرهنگ با تغییری زمان‌بر است به این دلیل که تغییر فرهنگی یک تغییر بطئی و زمانبر است؛ اینکه به چه میزان اخلاق در جامعه ارزش‌گذاری شود به دنبال آن انگیزه‌ها برای تمایل به آن افزایش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر ارتباط بین اخلاق پزشکی و اخلاق کلی جامعه اظهار کرد: برای اینکه وضعیت اخلاق پزشکی را بسنجیم، با توجه به اینکه ارزش‌ها نسبی است باید آن را با سایر اخلاقیات در جامعه مقایسه کرد، اخلاقیات پزشکی اخلاقیات فرهنگی ما است، در اخلاق پزشکی به دنبال چه می گردیم؟ دنبال رابطه پزشک با بیمار و بالعکس، این رابطه برگرفته از مردم در سطح جامعه است اگر این رابطه را با جامعه مقایسه کنیم عالی است؛ در جامعه باید ارزش‌گذاری شود جایگاه پزشک را برای بیمار و جایگاه بیمار را برای پزشک تعریف کنیم، سپس ببینیم آیا رابطه صحیح و درستی اتفاق می‌افتد یا خیر؟ اگر این مسأله در جامعه ما شکل گیرد مطمئنا این رابطه و به تبع آن اخلاق پزشکی نیز بهتر می‌شود.

خردمند خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه همگن بوده و نمی توان پزشکی را از آن جدا کرد، باید فرهنگ در جامعه ارتقا پیدا کند تا در جامعه پزشکی نیز فرهنگ و اخلاق بالا ‌رود؛ لذا نباید نخست به دنبال اخلاق پزشکی بود در وهله اول باید به دنبال اخلاقیات در جامعه باشیم زیرا همانگونه که گفته شد اخلاق پزشکی تابعی از اخلاق جامعه است اگر اخلاق جامعه درست شود پزشکان زودتر اخلاق را رعایت می‌کنند و زودتر احساس مسئولیت می‌کنند.

captcha