چاپ 158 میلیون نسخه قرآن در سه دهه گذشته/ تجلیل از پرمخاطب‌ترین ترجمه
کد خبر: 3468342
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
حاجی‌شریف عنوان کرد:

چاپ 158 میلیون نسخه قرآن در سه دهه گذشته/ تجلیل از پرمخاطب‌ترین ترجمه

گروه ادب: معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم از چاپ 158 میلیون نسخه از قرآن در سه دهه گذشته خبر داد و گفت: در این راستا 8 هزار و 608 مجوز چاپ از سال 1364 تا پایان 1393 صادر شده است.

به گزارشخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،احمد حاجی شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم طی امروز، 28 دی‌ماه در نشست خبری خود در این سازمان گفت: قبل از پیروزی انقلاب نظارتی بر چاپ و نشر کتاب وجود نداشت و حکومت نیز نمی‌خواست نظارتی بر چاپ و نشر قرآن‌ها انجام شود و از طرف دیگر تعداد ناشران نیز محدود بود. از این رو قرآن‌ها متاسفانه خیلی غلط داشتند و کلکسیون اشتباهات بودند، اما پس از پیروزی انقلاب و تاسیس سازمان دارالقرآن چون به طور نسبی از وضعیت چاپ قرآن اطلاع داشتیم، نامه‌ای را به آیت‌الله جنتی با نمونه قرآن‌ها ارائه کردیم و این موضوع در شورای عالی تبلیغات بررسی شد و در اسفندماه 1362 این مسئولیت به سازمان تبلیغات اسلامی داده شد تا راهکار این مشکل را بیابد.

وی افزود: پس از یک سال و اندی دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن تشکیل شد و عملاً از سال 64 اداره نظارت بر چاپ و نشر قرآن آغاز به کار کرد که در ابتدا قرآن‌ها به صورت کلی مورد بررسی قرار می‌گرفتند و به ناشر اعلام می‌شد که قرآن قابلیت چاپ دارد یا خیر. پس از آن زیراکس گرفته و سپس فیلم تهیه می‌شود و اوزالید آن توسط دفتر چاپ و نشر مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن مجوز چاپ صادر می‌شود که در انتهای قرآن می‌آید و پس از چاپ حق توزیع قرآن ندارد و باید به صورت فرم آن را در اختیار معاونت چاپ و نشر قرآن قرار دهد که در صورت عدم اشکال مجوز توزیع صادر می‌شود؛ چرا که عمده اشکال‌ها به دلیل ضعیف بودن زینک در هنگام چاپ به وجود می‌آید.

حاجی شریف ادامه داد: در حال حاضر 60 مصحح قرآن داریم که بیشتر آنها از فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم قرآنی، ادبیات عرب، طلاب سطح دو، قراء و حفاظ هستند که پس از طی دوره‌های آموزشی در حوزه علامت‌گذاری، تاریخ قرآن و ... به صورت مصحح درجه یک، درجه دو و درجه سه کار خود را انجام می‌دهند و هر قرآن در هر مرحله توسط پنج نفر تصحیح می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: تصحیح قرآن‌ها به صورت متمرکز توسط سازمان دارالقرآن در تهران انجام می‌شود و با توجه به اینکه تعداد ناشران قرآن در قم به 260 ناشر می‌رسد اداره نظارت بر چاپ و نشر قرآن در شهرستان قم تشکیل شده و قرآن‌های ناشران این استان را تصحیح کرده و مجوز صادر می‌کند.

حاجی‌شریف در ادامه تعداد ناشران قرآن کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: از سال 64 تاکنون 838 ناشر از این معاونت مجوز چاپ گرفته‌اند که از این تعداد 563 ناشر قرآن سی جزء کامل چاپ کرده‌اند و تاکنون هزار ناشر، وزارتخانه، شرکت و ... برای چاپ قرآن اقدام کرده‌اند.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن در ادامه به تعداد قرآن‌های چاپ شده طی سه دهه گذشته اشاره و بیان کرد: در این مدت 395 هزار و 300 جزء از اجزای قرآن تصحیح شده و تعداد مجوز‌های چاپ تا پایان 1393 به 8 هزار و 608 مورد با شمارگان 158 میلیون و 234 هزار و یکصد جلد رسید.

وی با اشاره به ترجمه‌های قرآن در کشور نیز گفت: در طول سی سال گذشته 81 ترجمه فارسی داشتیم و قبل از انقلاب ترجمه‌های فارسی انگشت‌شمار بودند و در این مدت تعداد آنها افزایش یافته است و این حُسن است، اما موضوعی که وجود دارد اینکه چه کسانی آنها را انجام داده‌اند؛ چرا که افرادی هستند که سواد این کار را ندارند.

حاجی‌شریف در ادامه از برگزاری همایش 30 سال تلاش جهادی در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم خبر داد و بیان کرد: در این همایش از 9 فعال این حوزه تجلیل می‌شود که معیار انتخاب آنها تنوع چاپ قرآن بوده است.

وی ادامه داد: همچنین از 4 کارشناس تصحیح قرآن تجلیل می‌شود و از یک خوشنویس قرآن نیز یکی از کارشناسان که تاکنون 7 قرآن کتابت کرده، قدردانی خواهد شد. مترجم پرمخاطب‌ترین ترجمه قرآن نیز که ترجمه‌اش را هدیه کرده است و مرحوم احمد سیاح به عنوان اولین کسی که فرهنگ لغات قرآن را نوشته، در میان تجلیل‌شدگان هستند.

این مسئول در ادامه عنوان کرد: همایش 30 سال تلاش جهادی در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم 9 بهمن ماه ساعت 18:30 در سالن سوره حوزه هنری با حضور مسئولان قرآنی و فرهنگی برگزار می‌شود.

captcha